Logistik, Transport

Tillfuskad vägtrumma

35 inlägg 51442 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillfuskad vägtrumma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7016 Hur lat kan man var om man skall gräva ner en vägtrumma under bilvägen?

Har idag grävt ett litet dike - för hand så klart - tvärs över vägen bara för att få bort vattnet. Tjällossningen har kommit och, det gick knappt och gå på vägen utan att sjunka ner.

Vill att den skall hålla för bil året runt, men för lastbil bara vid tjäle/torka. Det har tidigare varit en litet rör typ "dräneringrör för villa", men det har blivit sönderkört. Vägen är en traktor/bilväg, 3-3,5m bred kanske.

Är det någon idé att stå där med spade/spett och pilla ner ett rör. Orkar nog inte mer än 40cm djupt, och så kommer rörets diameter och två dm kvar till vägens ovansida.

Skall jag kalla på maskinhjälp? Vad kostar det tror ni? Eller finns det något starkt litet rör man kan pilla ner?

Tips om vägtrummor mottages tacksamt.



   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7019 Ska man lägga vägtrummor så ska man göra det ordentligt med hjälp av maskin och använda sig av plasttrummor av rejäl kaliber.

Användarvisningsbild

Dimensionera trumman väl och lägg på mycket grus

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7024 Tyvärr slarvas det ofta med dimensioneringen av vägtrumman, vilket kan ställa till det rejält för väghållaren vid höga vattenflöden (som lär bli betydligt vanligare i framtiden, enligt många klimatforskare).

Om t.ex. trummans diameter ökas från 300 mm till 400 mm, kommer flödeskapaciteten att öka med ca 77 % (förutsatt samma höjdskillnad mellan inlopp och utlopp).

Vid ett givet /max/flöde, minskar vattnets hastighet genom den större trumman (diameter 400 mm) med ca 44 % och höjdskillnaden mellan inlopp och utlopp minskar då med ca 70-75 % (de exakta siffrorna varierar lite beroende på trummans skrovlighet och längd).

Rätt dimensionering av vägtrumman kan med andra ord vara skillnaden mellan en bortspolad väg och en körbar väg!

Ett annan vanligt problem är att det ofta snålas med gruslagret ovanpå vägtrumman, vilket gör att trummorna går sönder i onödan när timmerbilen kommer. Detta gruslager bör (enligt trumtillverkarna) vara minst ca 600 mm tjockt (räknat från trummans översta del).

/MätNiklas, www.matniklas.se

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7025 Allt blir bättre än dagens läge. Någon motorväg skall inte byggas! :-)

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7026 Vilken expert vi har här!

60 cm känns som väldigt djupt. Är djupet på gruslagret beroende på trummdiametern? Hur är det med att lägga parallella trummor i så fall?

Flödet varierar i dikena; Finns det någon smart tumregel för att välja rätt dimmension på trumman?

//.D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7028
Sundhult skrev:Vilken expert vi har här!

60 cm känns som väldigt djupt. Är djupet på gruslagret beroende på trummdiametern? Hur är det med att lägga parallella trummor i så fall?

Flödet varierar i dikena; Finns det någon smart tumregel för att välja rätt dimmension på trumman?

//.D


Vägverket använder 300ás "profilerade" galvrör flitigt, och de sväljer rätt så stora flöden.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7044 En galvad trumma under väg 27 rostade sönder i veckan. Vägen stängdes av då man skulle lägga ny trumma, som dock var av en större dimension som inte fanns i lager.

Hur de löste det vet jag inte.

...Bara en kommentar.....javascript:emoticon(':?')
Confused

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7055
Sundhult skrev:Vilken expert vi har här!

Tackar ödmjukast! :wink:

60 cm känns som väldigt djupt. Är djupet på gruslagret beroende på trummdiametern? Hur är det med att lägga parallella trummor i så fall?
[/quote]
Nej! Gruslagrets tjocklek är, enligt trumtillverkarna, tämligen oberoenda av trumdiametern! Däremot kan det variera med trummans material! Betongtrummor kräver mindre gruslager än plasttrummor!

Rent dimensioneringsmässigt motsvarar 2 st 300 mm parallelltrummor ungefär av en 400 mm singeltrumma, förutsatt samma fall, längd och skrovlighet!

Sundhult skrev:Flödet varierar i dikena; Finns det någon smart tumregel för att välja rätt dimmension på trumman?

//.D


Självfallet finns det en ypperlig tumregel för dimensioneringen! Nämligen att alltid lämna dimensioneringen av bl.a. vägtrummor till ett proffs, t.ex MätNiklas :D
/Mätniklas www.matniklas.se

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7061
Niking skrev:Rent dimensioneringsmässigt motsvarar 2 st 300 mm parallelltrummor ungefär av en 400 mm singeltrumma, förutsatt samma fall, längd och skrovlighet!


Har 3 st 200 mm inv betongrör på ett ställe och det sväljer dikesvattnet bra.
2 i botten och ett mitt emellan uppepå.
Annars är väl plaströren att föredra, men det kostar en rejäl slant vill jag minnas.

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7065 Vi har ett ställe på vägen där det är berg under väg gruset, så där fick det bli en bit av ett gammalt utskjut ( Tj 185 kran) det går fint att köra över med i stort sett vadsomhelst . Ta en tur till skroten! :D

Användarvisningsbild
Christer j  
#7107 En 200 mm vägrtumma i tvålagersplast 6 m ger jag 500 +m för,En 300 750 kr osv.Det borde väl de flesta skogsägare ha råd med.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7120
Christer j skrev:En 200 mm vägrtumma i tvålagersplast 6 m ger jag 500 +m för,En 300 750 kr osv.Det borde väl de flesta skogsägare ha råd med.


Sista jag köpte var på Granngården,,, kanske inte det billigaste stället precis.

Var köper du dina?,,,,

Användarvisningsbild
XP  
#7151 Hör med vägverket på er ort dom säljer vägtrummor mm till bra pris.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7154
XP skrev:Hör med vägverket på er ort dom säljer vägtrummor mm till bra pris.


Ingen dum idé.

Har faktiskt anlitat VV för andra "uppdrag", och det till riktigt bra priser.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7178 Det finns också en firma i Gävle som heter Gävle vägtrummor, de har varje fall bättre pris än Granngården.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).