Logistik, Transport

Ersättning för väg över min mark?

11 inlägg 13107 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättning för väg över min mark?

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6227 Flera markägare som har sin mark bortom mitt skifte genomför slutavverkning. Vinterväg bryts över min mark, ca 500 meter varav 300 meter nyplanterat hygge.
För egen del har jag ingen nytta av vägen. Hela det aktuella området på mitt skifte är antingen avverkat/planterat eller impediment. Nästa gång jag behöver vägen är väl om typ 40-45 år när det blir dags för förstagallring...
Jag vet ännu inte om markägarna kommer att vilja hålla vägen öppen eller om den ska låtas växa igen.
Hur beräknar man rimlig ersättning? ett alternativ är förstås att de återplanterar vägen...



   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6281 Jag har för mig att det står någonstans att man inte får hindra eller förhindra överfart för virkestransporter. Men ersättnings har jag inte tängt på tidigare.
Tja varför ska din planterin havereras kostnadsfritt. Samtidigt om det är så mycket som 500m kan det vara god ide´att göra väg.
Ingen har förlorat på en skogsväg, Om 40 år sitter det verkligen bra med en väg då gallringen ska göras. Ser man bakåt när vägar blev gjorda förr tycker man det var billigt moten nu

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6338 Är det inte så illa(för dig) att du kan tvingas vara med i vägsamfällighet?
Hur blir det med underhållskostnader?

Har lite dålig koll på juridiken runt vägar, kanske ngn kan klargöra?

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6348 Det är en viss skillnad beroende på om vägen är sk "tillfällig eller "samfälld".

Har du den minsta aning om hur det förhåller sig med den saken, Perjons.
Undrar även om du blivit tillfrågad gällande drivningen över din mark innan de påbörjade avverkningen?..

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6361 Vägar i skogen är dessvärre ofta en källa till trätor. Man kan både tvingas upplåta mark och vara med och betala för vägar om det sker en anläggningsförrättning (av lantmäteriet) och bildas en gemensamhetsanläggning. Det kostar dock en hel del...

Sen kan det vara så att fastigheter har rätt till väg över annan fastighet genom servitut el liknande.

Sen finns de samfällda vägarna. Det är vägar som ofta avsattes i samband med laga skifte eller storskiftet. Vägarna tillhör byns eller vissa av byns fastigheter gemensamt och vägmarken tillhör delägarna, inte den vars mark vägen går över. I mina trakter finns många sådana vägar som av olika anledningar inte hävdas och används men likväl formellt finns kvar. Att avverka skogen på en sådan väg är alltså att avverkan någon annans skog... Det sker nog dock ganska ofta. Vägmarken är inte markerad på vanliga ekonomiska kartor, utan man brukar få lov att gå tillbaka till skifteskartan för att hitta dem.

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6380
Skogshuggarn skrev:Det är en viss skillnad beroende på om vägen är sk "tillfällig eller "samfälld".

Har du den minsta aning om hur det förhåller sig med den saken, Perjons.
Undrar även om du blivit tillfrågad gällande drivningen över din mark innan de påbörjade avverkningen?..


Jag tar en lite längre story. Det aktuella området ligger "mitt på skogen" mellan två socknar och från båda håll behöver man passera rätt stora blötmarker för att komma till det här området. Det är 6-7 långsmala skiften från vardera håll som möts vid den här sockensgränsen. Det har aldrig tidigare varit aktuellt med någon avverkning under det mekaniserade skogsbrukets tidevarv...
När jag köpte fastigheten för 4 år sedan åkte jag runt till grannarna och berättade om mina avverkningsplaner för att efterhöra om de ville haka på (föredömligt av mig, eller hur?) De flesta var intresserade och virkesköparen blev serverad möjligheten. Han klarade dock inte av (hann inte) sy ihop helheten.
Jag avverkade mitt område, det blev 1,5 - 2 km skotning.
Åren gick, vi markberedde och i somras var det plantering. I höstas hade grannarna tänkt klart. Både de och deras virkesköpare kontaktade mig eftersom de ville göra väg diagonalt över mitt hygge.
Eftersom detta var det bästa sättet för dem att få fram sitt virke så motsatte jag mig inte detta. Jag fick dem dock att ändra sträckningen så att vägen istället följer rågången. Det blir en ca 50 m längre väg med en 90-graderssväng i mitt skifteshörn, men vägen går i alla fall inte tvärs över hygget.
När vi resonerade om detta så tipsade jag om att de borde prata med skogsägarna från andra byn. Ifall de också ville avverka kunde ju vägen gå där...
När bandtraktorn kom och bröt vägen, typ 12-15 meter brett på min sida om rågången (=sockengränsen) så tänkte jag att de andra antagligen inte ville vara med.
Nu har jag dock fått veta att i stort sett allting, på båda sidor om sockengränsen kommer att avverkas. Två olika (större) virkesköpare är i farten men båda ska använda samma väg. Alla markägare som avverkar delar på brytningskostnaden. Jag betalar alltså ingenting. - men jag blir lite sur eftersom de hellre hade kunnat bryta vägen på den sida om rågången som ändå skulle avverkas. (dålig avverkningsplanering)
Och det är klart - hade man haft ett halvår bättre framförhållning så hade jag ju inte behövt plantera där väglinjen skulle gå...
Huruvida vägen kommer att behövas i framtiden är osäkert. De kommande 3-4 åren behövs förstås vägen för markberedaren och för plant-transporter, men därefter gissar jag att det inte finns något behov förrän vid förstagallring om sisådär 45 år - och man vet ju hur en gammal vinterväg ser ut efter 45 år. Al-sly kan bli grovt det också...
Alltså - Frågan är ju egentligen inte så stor att "jag går i taket" och jag vill ju inte heller sätta grannsämjan på spel. Men det är ändå lite intressant principdiskussion samt om någon kan delge hur man löst liknande situationer.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6408 Berömvärt att du kontaktade de andra markägarna.
Det hade garanterat hållit ner drivningskostnaderna både för dem, och för dig, om det gått att sy ihop en deal.

Däremot är det svårt att ge ett precist svar runt vägdragningen utan kartunderlag, men varför går inte byalagen ihop och beslutar om gemensam basväg efter tex sockengränsen?.
Det verkar lite "surt" som du säger, att du ska hålla basväg åt ett helt annat skifteslag.

I mina öron låter det ändå som att det här är frågan om en sk "tillfällig väg".
Kruxet är att du blivit kontaktad i förväg och har haft möjlighet att påverka beslutet om vägdragningen.
Har de andra markägarna bara följt dina direktiv utan att du satt upp några ekonomiska krav för intrånget så är det nog bara säga "jasså".
Man ska alltså vara jävligt noga med vad man muntligen lovar andra och tänka över beslutet i lugn och ro.
Det som sedan gäller ska vara "kristallklart" och gärna skriftligen där markägarna måste godkänna de villkor som du satt upp.
Det är ju ändå din mark,,,eller hur.

Vill man däremot att alla markägarna i området solidariskt ska dela lika på avsättningsmark till väg, så kan man faktiskt begära att få en permanent och sk "samfälld väg".
Det kan ändå bli lite orättvist eftersom vissa skiften är större = mera vägmark och andra mindre = mindre vägmark, men då försöker man iaf att vara så rättvis som det bara går vilket inte alltid är så brukligt om man är snäll och hela tiden gör eftergifter som i slutändan gynnar alla utom en själv.

Har sett en rad exempel på detta,,,tro mig!.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6447 Men vänta nu här, när du avverkade så fick du ingen hjälp från grannarna. Men när de väl vill, så bygger de en väg över din mark utan ersättning?

Nog tycker jag du skall ha en rimlig ersättning. Även i efterhand, tycker jag du kan ta upp det, i alla fall ersättning för vägmarken. Hur mycket mark rör det sig om (hur lång är vägen).

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6451 Jag kan hålla med i dina funderingar, Mangan, men allt beror ju i slutändan på vad berörd markägare ger, eller har gett, för löften åt de parter som ska ta en tillfällig väg över marken.
Mao så verkar det inte så "stabilt" att ena stunden (kravlöst), lova väg och sedan börja jaga skadestånd/ersättning för intrånget.
Därför ska man vara jävligt tydlig med vad som gäller redan från början.

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6494 Jo, en läxa att lära är att göra allting extra tydligt redan från början.
Men nu är läget som det är! En utgångspunkt kan ju ändå vara att man anser vägen som tillfällig och att de andra markägarna står för att plantera igen vägen, när de slutfört sin plantering om ca 4-5 år.
Ifall de vill ha kvar vägen för framtida bruk så tycker jag att en ersättning vore skälig.
Har nu mätt vägen mer exakt. Den är totalt ca 1700 meter, varav ca 400 meter går på min mark. "Min" sträcka ligger 900-1300 m in på vägen. Av mina 400 meter är ca 300 meter nyplanterat hygge och 100 meter impediment. Vägen är bruten med ca 12 meters bredd. Om jag räknar rätt betyder det att vägen totalt tar ca 0,5 ha av min mark i anspråk.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6500 Vore inte 5.000:- en rimlig ersättning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).