Logistik, Transport

Nissan King Cab 2002-2006

79 inlägg 142057 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

werwolf  
#125773 Fikk rådebank på min firmabil en 06mod Navarra på 138.000km, Nissan forhandleren ble overrasket at den gikk så langt uten at det hadde røket. Slipte ned veiven så mye det gikk, og satt på max overdimensjonerte lagere og fikk solgt dritbilen... Nissan holdt bare pakningssettet, ikke noe annet. ALDRI mer Nissan!!

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Tikkahunter  
#125834 Jag skulle aldrig ens försöka säga emot för jag har stor respekt för gamla hederliga bilar.

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

skogsknegarN  
#126964 Hej jag lånar tråden lite och hoppas detta är okey.
Jag har en Nissan King Cab -04 som gått 5500 mil.
Nu tänkte jag att jag skulle skicka motorn på renovering i förebyggande syfte (byte av ramlager).
Ringt runt och undersökt saken lite med olika företag men alla säger olika saker..
Vissa påstår att det räcker med att byta ramlager, andra att de byter tryckplatta och något med kamkedjan.

En av mina frågor är om någon har gjort en liknande renovering i förebyggande syfte och vad som i såfall gjordes.
Även pris är intressant..

Jag är bosatt i Jönköpings län, och undrar därför om det finns det något bra företag söder om stockholm som sysslar med detta?

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126972 http://www.dieselmeken.se/ Är ju en kunnig herre, men om han bara ägnar sig åt el och dieselpumpar låter jag vara osagt.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Tikkahunter  
#126987 Hej skogsknegarn. Jag vill säga såhär att din kingcab har du köpt för att kunna äga och behålla ett bra tag. Därför kanske det är värt en lång men avgörande resa. Jag har en nissan kingcab -04. Och har uppdaterat motorn hos en firma i Söderhamn som har renoverat över 200 nissan king cab. Jag åkte ju 3timmar norrut lämna in bilen på Contrade Motorteknik och gick o la mig på hotellet. Dagen efter gick jag och hämta min bil med ny oljepump(högre tryck i den nya), urtrampningslager, alla filter, vevstakslager. Bilen går jättebra idag. Den hade gått 9700mil vid renoveringen. Nu har den gått typ 10500mil. Jag är nöjd med bilen. För övrigt är mekanikerna där mycket trevliga!

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127019 Jag röstar också för han i Söderhamn, han renoverade vår King Cab och han verkade veta vad han gjorde.
Tror han sa att man INTE skulle slipa axeln.

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Kse  
#127020
Tikkahunter skrev:Hej skogsknegarn. Jag vill säga såhär att din kingcab har du köpt för att kunna äga och behålla ett bra tag. Därför kanske det är värt en lång men avgörande resa. Jag har en nissan kingcab -04. Och har uppdaterat motorn hos en firma i Söderhamn som har renoverat över 200 nissan king cab. Jag åkte ju 3timmar norrut lämna in bilen på Contrade Motorteknik och gick o la mig på hotellet. Dagen efter gick jag och hämta min bil med ny oljepump(högre tryck i den nya), urtrampningslager, alla filter, vevstakslager. Bilen går jättebra idag. Den hade gått 9700mil vid renoveringen. Nu har den gått typ 10500mil. Jag är nöjd med bilen. För övrigt är mekanikerna där mycket trevliga!

Vad kostade kalaset?

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

skogsknegarN  
#127088
Tikkahunter skrev:Hej skogsknegarn. Jag vill säga såhär att din kingcab har du köpt för att kunna äga och behålla ett bra tag. Därför kanske det är värt en lång men avgörande resa. Jag har en nissan kingcab -04. Och har uppdaterat motorn hos en firma i Söderhamn som har renoverat över 200 nissan king cab. Jag åkte ju 3timmar norrut lämna in bilen på Contrade Motorteknik och gick o la mig på hotellet. Dagen efter gick jag och hämta min bil med ny oljepump(högre tryck i den nya), urtrampningslager, alla filter, vevstakslager. Bilen går jättebra idag. Den hade gått 9700mil vid renoveringen. Nu har den gått typ 10500mil. Jag är nöjd med bilen. För övrigt är mekanikerna där mycket trevliga!


Ja precis, bilen är tänkt att behållas ett bra tag då den i övrigt är i toppskick och jag är supernöjd med den. Har hört mycket gott om just Contrade motorteknik så jag får nog kontakta dem. Dock kan jag känna att det borde finnas några fler i landet som är kunniga då jag har strax över 60 mil till Söderhamn och tid är ju en bristvara i dessa dagar.. Men om inget annat alternativ dyker upp så får det bli så. Som sagt, vad kostade kalaset för dig?

Ingen annan som vet något mer företag som tar sig an dessa motorer?

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

masterchief  
#127090 Jag gav 16000kr ex moms för mitt kalas, då bytte de olja och spännrulle till kamkedjan.
De från Söderhamn hade en tour i mina trakter häromåret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

jorgst  
#127120 jag bytte vevlager på 4 king cabar i förebyggande syfte förra året det var verkligen inget onödigt.
lagrerna var dåliga på alla den som gått minst hade ca 6000 mil på mätaren längst ca 14000 mil.
Har tyvärr inte kvar bilder på lagrerna .
motorn demonterades inte ur bilen utan byttes på plats

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Tikkahunter  
#127164 Ja runt 16.000kr plus moms kostade mitt också. De plockar ju ur motorn och byter ut allt som är slitet utöver vevlagrena. Men jag har för mig att de har en verkstad i Åtvidaberg också om jag minns rätt. Hoppas att du får det gjort snart för det är som en tickande bomb man vet aldrig när det smäller. Helt plötsligt står du med en bil utan motor. Jag här läst otroligt mycket om detta ärende.

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

masterchief  
#127173 De var en period inhyrda i Åtvid, vad jag vet har de dragit vidare nu.
Mina lager såg ledsna ut med kan jag lova...men vattenpumpen var fräsch :roll:
Fy fan, jag har lovat att aldrig mer ta i tång med något som är stämplat med Nissan 😡
Måhända de dumpar priserna 50k under konkurenterna, företagsbil som privatbil, ingen Nissan för min del......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

skogsknegarN  
#127940 Hallå igen, tänkte uppdatera lite..
Har nu varit i kontakt med Contrade Motorteknik i Söderhamn och måste tacka för tipset.
Äntligen en kille som vet vad han pratar om. Nu ska jag bara tänka ut ett lämpligt datum och sen blir det en 60 mils resa till Söderhamn för renovering. Hoppas skiten håller dit bara^^.
Återkommer med info när renoveringen är gjord..

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127958 er det produksjonsfel på orinal lagren? om dom byts blir motorn bra då?

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Kse  
#127959
john skrev:er det produksjonsfel på orinal lagren? om dom byts blir motorn bra då?

Lagrena är en felande länk, för liten oljevolym en annan, för dålig oljepump ett tredje, läckage mellan tråg och block från olje pickup en fjärde.
Ska du köra med en sån bil så byt iaf lager och pump, finns pumpar med dubbel kapacitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).