Logistik, Transport

Nissan King Cab 2002-2006

79 inlägg 142118 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nissan King Cab 2002-2006

masterchief  
#80907 Vill bara upplysa alla King CAB ägare av årsmodellerna 2002-2006 om att det finns materialfel i vevstakslagren.
Jag har renoverat min i förebyggande syfte vid 11000 mil, och de hade börjat gå ned sig, max 1000mil till ras.
Personligen har inte Nissan gått ut till mig med någon form av information om förlängd garanti eller om existerande problem.
17000plus moms kostade min renovering gjord av firman som är med i Plus :???:
Det har rasat ett antal i mina trakter, faktiskt mer än hälften av alla King Cabbar jag känner till av de årsmodellerna. Vet 5 st i min bekantskapskrets som fått hål i blocket....
http://svtplay.se/v/1876216/daliga_motorer_i_nissan
http://svt.se/2.109779/1.1875854/daliga ... pos=lasmer



   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Valmet921  
#80918 Våran rasade första gången vid 13000mil men den slog då inte hål i blocket så reservdelar gick att få tag på men kostsamt givetvis , ca 70000. Nu 4000 mil senare skjuter den motorn igen och nu slår den hål på blocket.
Första raset säger verkstan att dom ger oss 2 års garanti om vi sköter oljebyten osv men efter nu detta andra ras så är garantin helt plötsligt 1 år 😡
Andra problemet vi har är att dom har en king cab ståendes utanför verkstan som väntat i 1 år på en motor, 10mån sen beställde reservdelsansvarige på verkstan 10 motorer til ett företag i stan, dom har inte dykt upp ännu så det finns inga motorer att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Bengt.Svensson  
#80919 Jag köpte år 2003 en ny pickup och kollade bl.a. på KingCab. Det blev sedan en Toyota och det är jag glad för idag. Alla bilmodeller har svaga sidor, men man tycker att Nissan kanske borde göra något åt saken, t.ex. att drabbade får köpa ett motorblock till självkostnadspris. Som Nissan-representanten i Plus sade så var det "bara" 5% som drabbats, å andra sidan är 5% ganska många bilar och de lär ju inte bli färre med åren.

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

masterchief  
#80924 Det är en rätt stor andel som renoverat sina motorer på egen hand det senaste året.
Den siffran kommer nog inte med i Nissans statistik...
Nissan sätter i exakt samma vevstakslager i renoveringen.
Firman som figurerar i plus sätter i förstärkta lager, samt byter spännrulle på kamkedjan samt koppling vid operationen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Robertberg  
#80927 Fast lagrena är ju inte dåliga, bara det att de är optimalt hållbara och inte tål extremt hård belastning, som tanten sa..

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80929 ja det der er inte kul!det er det samme problemet i norge,men veldig kjent er det ikke.jeg kjøpte ny picup for 6mnd siden. er gammel hilux fan men gillade navara mye mye mere,så det blev den. frågade om motor ras og ble forklart at de nye 2.5 174 hk motorn hadde ingen material feil. har inte hørt om noen med ras i de motorene,er det noen som har?
våger dere å anvenda era picuper eller bytter dere dom bort?

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

masterchief  
#80932
john skrev:ja det der er inte kul!det er det samme problemet i norge,men veldig kjent er det ikke.jeg kjøpte ny picup for 6mnd siden. er gammel hilux fan men gillade navara mye mye mere,så det blev den. frågade om motor ras og ble forklart at de nye 2.5 174 hk motorn hadde ingen material feil. har inte hørt om noen med ras i de motorene,er det noen som har?
våger dere å anvenda era picuper eller bytter dere dom bort?

I Sverige är årsmodellerna 02-06 helt döda på begmarknaden 😡
En bli som ska vara värd 150000kr lumpas för 80000kr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

axwell  
#80934 Det här har behandlats i svenska motortidningar sedan flera år tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80938 Ja, har hört på omvägar att D40 (Navara 06 å nyare, 174 / 171 hk) oxo rasar. En virkeshandlare hade ett par Navara D40, hörde detta av nån åkare, å bytte genast till toyota. Jag har ingen aning om sanningshalten...
Men ja e glad att ja sålde min :)

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

masterchief  
#80943 Det är ofattbart att vi konsumenter accepterar sådant här med en axelryckning :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80948 oki time will show, jeg har hatt ras på hilux motor å men det var vel min feil;en vann slange som gikk av under en langtur .
uuhh man måste kolla temperaturmetaren det gikk så snabt!-ny topp...
kunne noen av er kjenne noe på motoren at noe var på gang innan ras?
Jag har varit glad alla ganger jeg har sålt mine biler even bra biler

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80950 Kan oxo säga att jag körde 9800 YTTERST PROBLEMFRIA, och inte på något sätt lugna mil, på 3,5 år
med min Navara MY2004, asså den med krångelmotor..

Enda (å då menar jag det enda) felet på den var en knapp till elhissen på garantin..
Gissa om ja va nervös sista halvåret utan garanti - det var då problemen började uppmärksammas..

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80967 Kan motorn King Cabben vara byggd i Kina? En motor ska väl gå åtminstone 40000 mil utan problem?

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

Kse  
#80971 Vet om flera här i krokarna som har rasta, däribland min egen.
Pinsamt att se Nissans representant i PLUS och höra dom som fortfarande försvarar dessa motorer.
Min motor rasade nån månade efter att jag köpt bilen, Jakobssons bil i Kiruna skulle ha ca 100000:- för utbytesmotor och jobb! Repade själv och kom undan med 18250:-
Tog alla grejer via Ljusdals motor renovering som oxå repat en mängd King Cab motorer, dom slipade även veven. Nissan har oxå kommit med förstärkta lager, var och pratade med verkarn här i kiruna. Frågade om dom nya lagrena var bätter än dom gammla och fick till svar att det var inge fel på dom gammla och dom nya håller toppkvalitet. Snacka om att slingra sig! Dom måste ju ha fått order uppifrån om att mörka.
Valde därför att inte köpa en skruv därifrån.
motor0.JPG
motor1.JPG
motor4.JPG

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab 2002-2006

halvproffs  
#80983 För DJÄVLIGT dåligt av Nissan. 😈

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).