Logistik, Transport

Lägg längs med

16 inlägg 7114 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lägg längs med

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74505 Är det okej att lägga vältor längs med vägen? Skulle bli så mycket lättare när man kör med fyrhjulingsvagn/kran och massalängd (450-470)? Vad tycker timmerbilsförarna?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Nolltax AB  
#74528 Svårare bygga på höjden måhända.?

Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

orre  
#74551 Hur stor volym rör det sig om?
Min gissning är att de helst inte vill förflytta sig under lastning utan lasta hela traven från samma ställe (bil + släp)

Användarvisningsbild

Re: Lägg längs med

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74552 Volymen måste bli minst 10 kubik i varje fall, annars får man prisavdrag. Totalt ska jag ut med ca 180 men det hinner jag inte på en gång, så säg max 50 kanske föe jag ringer. KAn nog bygga ganksa högt med kranen till vagnen, den är hydraulisk. Problemet är att massaveden är så lång så det är svårt att få den på plats tvärs vagnen med en liten kran. Det är mycket lättare att lägga längs med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74560 Kan du inte backa ner i diket bredvid högen?

Användarvisningsbild

Re: Lägg längs med

skogsjan695xl  
#74563 Det brukar inte vara några problem att lägga längs med diket, beroende hur stor volymer det rör sig om.
La såna vältor senast igår då det inte gick att göra på något annat sätt.
Man brukar ju ändå lägga längsmed diket om det är dålig plats, brukar gå att lägga mycket i diket innan man lägger som vanligt annars.

Användarvisningsbild

Re: Lägg längs med

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74572
Mangan skrev:Kan du inte backa ner i diket bredvid högen?


Lite väl djupt och blött, men fryser det på ordentligt, och inte blir för mycket snö så kan det funka

   TS
Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Gubben  
#74582 Timmerbils förarna får väll vara glada att virket ligger mot farbar väg. Var för ska dom gnälla för att flytta fram. Jag har aldrig varit med om att få pris avdrag för att timmer bilen måste flytta fram bara för att virket ligger längs med vägen.

Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74585
Gubben skrev:Timmerbils förarna får väll vara glada att virket ligger mot farbar väg. Var för ska dom gnälla för att flytta fram. Jag har aldrig varit med om att få pris avdrag för att timmer bilen måste flytta fram bara för att virket ligger längs med vägen.


Håller med här, de ska väl vara glada så länge de slipper kasta av släpen där bak.

Borde man inte kunna lägga två vältor längs med i diket, sedan om båda sidor vägen om det är möjligt, för i så fall så bör ju du kunna lägga av omkring 50m3 där och timmerbilen kunna lasta utan att flytta också kanske.

Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Mickev  
#74604 Jag som timmerbilsförare får väl kanske skriva en mening här då. Åt vilket håll virket ligger spelar väl igentligen ingen roll. Men du MÅSTE tänka på att vältorna inte får bli för breda så att bilarna inte når de som ligger längst ifrån vägen. För då kommer du garanterat få en sur timmerbilsförare samt få behålla virket som ligger längst in ;) Det är rätt många kranar som bara har enkelutskjut vilket gör att man når rätt kort, kring 8m får man räkna med som räckvidd på sådana kranar, och de får man ju räkna från där kranen står och inte dikeskanten.

Sen att man inte kan få ihop fullt lass utan att flytta sig så visst, de kan väl vara lite irriterande för vissa men med dom mängderna du skriver att det handlar om så är det ju inte många gånger bilen ska inte och hämta ändåså.

Det bästa är om du är där då bilen kommer första gången, var lite trevlig och berätta gärna hur du tar fram virket å så... då kan jag inte enns tänka mig att nån skulle kunna bli sur, dessutom får föraren en chans då att säga om han har nått önskemål hur du ska fortsåtta lägga det (förstod det som att du inte skulle hinna skota fram allt innan dom börjar köra).

Men en annan tanke som är svår att säga rätt eller fel då jag inte sett hur det ser ut. Men om du ändå tänkt lägga virket på tvären, då kommer du ju att fylla upp diket med virke, när du är uppe i markhöjd, kan du inte bara backa ut vagnen ovanpå virket för att lägga rätt väg då? Då får du virket åt rätt håll men tjänar ändå lite utrymme på virket som ligger "gömt" under det åt rätt håll. Så brukar skotare göra på "vanliga" avlägg.

kjugekarlsson: Vet inte riktigt om jag vill hålla med om dedär med tex släpet och gnälla över de. Problemet är igentligen dedär att priserna är så förbannat dumpade på timmerbilarna att dom med nöd och näppe får bilen att gå runt med snabba lastningar. Då förstår du kanske varför de kan vara grinigt om sådana saker som att man måste skota ut virket med lastbilen till släpet å hålla på, bilarna får ju betalt i ton/kubik, inte i timmar.

Och ni behöver inte nämna dehär med att de finns dom som har jättefina bilar å sånt, för alla är olika, men många av dom som har fina bilar, dom lägger ner otroligt många timmar på bilarna utan lön. Vissa har ju de som en hobby också att ha en fin bil så dom kanske sköter servicen/tvättningen hela helgerna på fritiden, eller man sparar in pengar på nått annat osv osv. Men självklart finns det ju även dom som har stake att kräva vettigt betalt också för körningar också. Så självklart finns det undantag, men generellt sett kan man säga att de är dåligt betalt för skogsbilar.

Hoppas de inte lät som att jag var en gnällspik... för de är jag inte... i vilket fall som hällst vill ja inte vara de ;) men jag försöker samanfatta lite av de man fått veta för att ni andra inte ska behöva känna att alla är så griniga så fort dom får göra nått extra.

Användarvisningsbild

Re: Lägg längs med

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74610 Mickev, tack för det utförliga svaret, blir, som oftas, mycket lättare när man förstår varandra arbetsförutsättningar.

"Men en annan tanke som är svår att säga rätt eller fel då jag inte sett hur det ser ut. Men om du ändå tänkt lägga virket på tvären, då kommer du ju att fylla upp diket med virke, när du är uppe i markhöjd, kan du inte bara backa ut vagnen ovanpå virket för att lägga rätt väg då? Då får du virket åt rätt håll men tjänar ändå lite utrymme på virket som ligger "gömt" under det åt rätt håll. Så brukar skotare göra på "vanliga" avlägg."

Det har du ju förstås helt rätt i, känns lite fånigt att jag inte kom på det själv :oops: Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Mickev  
#74613 Jamenvisst. Ett litet trevligt hej kan få även dom grinigaste förarna att mjukna ;)

Hehe, ja men så kan de ju vara, man kan ju inte tänka på allt... det är väl därför det finns forum? :)
Jag har varit med om diken där det rymts hela biltravar bara på tvären i diket... då behöver man inte många stockar åt rätt håll för att få ihop till lasset :)

Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Gubben  
#74616 Jag kör på kubik pris så det finns inte mycket tid att fundera när man ska lossa. Men givet vis försöker man under lätta för varandra så att man ska vara vänner i skogen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74646
Mickev skrev:
kjugekarlsson: Vet inte riktigt om jag vill hålla med om dedär med tex släpet och gnälla över de. Problemet är igentligen dedär att priserna är så förbannat dumpade på timmerbilarna att dom med nöd och näppe får bilen att gå runt med snabba lastningar. Då förstår du kanske varför de kan vara grinigt om sådana saker som att man måste skota ut virket med lastbilen till släpet å hålla på, bilarna får ju betalt i ton/kubik, inte i timmar.

Och ni behöver inte nämna dehär med att de finns dom som har jättefina bilar å sånt, för alla är olika, men många av dom som har fina bilar, dom lägger ner otroligt många timmar på bilarna utan lön. Vissa har ju de som en hobby också att ha en fin bil så dom kanske sköter servicen/tvättningen hela helgerna på fritiden, eller man sparar in pengar på nått annat osv osv. Men självklart finns det ju även dom som har stake att kräva vettigt betalt också för körningar också. Så självklart finns det undantag, men generellt sett kan man säga att de är dåligt betalt för skogsbilar.



Vet inte hur ni har det där uppe, men här nere har dom ju betalt för en omlastning, visst det tar tid, men det går ju runt. Är det alltför krabbigt så kör bilarna lastningen på timpeng här nere.

Som sagt, när jag själv körde så var allt bra så länge man slapp koppla av släpen.

Avatar Fallback

Re: Lägg längs med

Mickev  
#74651 nu är jag inte så mycket ute i skogen med timmerbilen och kan inte säga hur varje fall är för varje bil men vad jag förstått så är det inte så lätt att få betalt för omlastningar. Det är väl säkert olika i olika bolag hur lätt/svårt det är att få någon extra ersättning för hur virket ligger (omlastning å sånt alltså).

Tror att bilarna får gå på timpenning på våren om man måste ut på nätterna/mornarna för att skota ut virket till en farbar väg. Svårt att betala på nått annat sätt iofs vid sådana omständigheter också :-P

Jag personligen har inga problem med att omlasta å sånt (det är ju åkaren som håller i ekonomin, jag som förare kan ju inte göra nått annat än att jobba på), jag är van eftersom jag som huvudsyssla har att just lasta och lasta av virke då jag sköter förflyttning och tillredning av provtravar på en industri här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).