lör 12 dec 2009, 22:20#74604
Jag som timmerbilsförare får väl kanske skriva en mening här då. Åt vilket håll virket ligger spelar väl igentligen ingen roll. Men du MÅSTE tänka på att vältorna inte får bli för breda så att bilarna inte når de som ligger längst ifrån vägen. För då kommer du garanterat få en sur timmerbilsförare samt få behålla virket som ligger längst in
Det är rätt många kranar som bara har enkelutskjut vilket gör att man når rätt kort, kring 8m får man räkna med som räckvidd på sådana kranar, och de får man ju räkna från där kranen står och inte dikeskanten.
Sen att man inte kan få ihop fullt lass utan att flytta sig så visst, de kan väl vara lite irriterande för vissa men med dom mängderna du skriver att det handlar om så är det ju inte många gånger bilen ska inte och hämta ändåså.
Det bästa är om du är där då bilen kommer första gången, var lite trevlig och berätta gärna hur du tar fram virket å så... då kan jag inte enns tänka mig att nån skulle kunna bli sur, dessutom får föraren en chans då att säga om han har nått önskemål hur du ska fortsåtta lägga det (förstod det som att du inte skulle hinna skota fram allt innan dom börjar köra).
Men en annan tanke som är svår att säga rätt eller fel då jag inte sett hur det ser ut. Men om du ändå tänkt lägga virket på tvären, då kommer du ju att fylla upp diket med virke, när du är uppe i markhöjd, kan du inte bara backa ut vagnen ovanpå virket för att lägga rätt väg då? Då får du virket åt rätt håll men tjänar ändå lite utrymme på virket som ligger "gömt" under det åt rätt håll. Så brukar skotare göra på "vanliga" avlägg.
kjugekarlsson: Vet inte riktigt om jag vill hålla med om dedär med tex släpet och gnälla över de. Problemet är igentligen dedär att priserna är så förbannat dumpade på timmerbilarna att dom med nöd och näppe får bilen att gå runt med snabba lastningar. Då förstår du kanske varför de kan vara grinigt om sådana saker som att man måste skota ut virket med lastbilen till släpet å hålla på, bilarna får ju betalt i ton/kubik, inte i timmar.
Och ni behöver inte nämna dehär med att de finns dom som har jättefina bilar å sånt, för alla är olika, men många av dom som har fina bilar, dom lägger ner otroligt många timmar på bilarna utan lön. Vissa har ju de som en hobby också att ha en fin bil så dom kanske sköter servicen/tvättningen hela helgerna på fritiden, eller man sparar in pengar på nått annat osv osv. Men självklart finns det ju även dom som har stake att kräva vettigt betalt också för körningar också. Så självklart finns det undantag, men generellt sett kan man säga att de är dåligt betalt för skogsbilar.
Hoppas de inte lät som att jag var en gnällspik... för de är jag inte... i vilket fall som hällst vill ja inte vara de
men jag försöker samanfatta lite av de man fått veta för att ni andra inte ska behöva känna att alla är så griniga så fort dom får göra nått extra.