Logistik, Transport

Lasta från allmän väg?

4 inlägg 4536 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lasta från allmän väg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72277 Går det att stå på en länsväg och lasta bilen?

Jag har en avdelning som ligger längs med Lv156. Det är 70 km/h på platsen, men sikten är sådär. Vägrenen är ca 5cm bred, och några meter in står ett viltstängsel. Går det att lasta timmer direkt från vägen, eller måste man bygga avfart? Alternativt är att köra från annat håll.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta från allmän väg?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72279 Vägnummer under 500 kräver att man kommer av vägen, så ett inback, tillräckligt stor parkeringsficka eller liknande krävs.

Tänk på att lastbilarna måste kunna köra in om du gör ett inback, alltså, det är inte ett inback utan en kort skogsbilsväg med vändplan.

Avatar Fallback

Re: Lasta från allmän väg?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72350 Om jag fattat rätt, så får inte timmerbilar backa från eller backa ut på en länsväg. Slå en signal till Johan Elmelid (finns i Öxabäck) så får du besked.

Avatar Fallback

Re: Lasta från allmän väg?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72378 Nej, vid vägnummer under 500 är det så som du säger Ernst.

Det kommer garanterat att även förbjudas att virke läggs ut mot mindre vägar i framtiden, bara det att Vägverket inte vaknat till liv ännu. Men det är ju helt rimligt, en stor olycksrisk föreligger och varför ska skogen har bättre förutsättningar vad gäller arbete på väg än de som gräver på eller vid väg?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).