Logistik, Transport

Laga basväg menlöst?

26 inlägg 12412 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

axwell  
#88981 Lägg en risbädd i botten, fyll över med den jord och sten som finns där dikena borde ha varit. Se till att få fall i diken som görs så djupt som samvetet och förutsättningarna tillåter. Efter en vecka kan en jordbrukstraktor åka där, en skotare får anpassa sig efter årstiden.
Tegelpannor håller inte lika bra som krossade betongtakpannor.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89024 Kul att tråden vaknade igen, var ut och tittade på min lagning. Jag dikade, la rör på nåt ställe och fyllde med grus. Ser väldigt bra ut så här långt. Håller helt med om att man måste få undan/styrning vattnet på nåt sätt före man fyller.

Ska fotsätta att laga över myren om nån månad, men där lutar jag åt flytbädd, dvs kavelbro. Ena skoterspåret är omgjort redan till ett dike på del av sträckan. Fult, ja, men det avattnar väldigt bra och jag måste framjust där, finns inga alternativ-vägar

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100443 Har provkört på kavlebroarna på den blöta myrdelen, det bär väl sådär. Antar man borde fylla något över kavelbron för det ska bära bra. Gungar en hel del även med fyrhjulingen och timmervagn efter (tom). Här kanske tegelkross kan fungera ok. Byts tak hos en massa grannar just nu.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Skogshuggarn  
#100469 Dikning gör underverk för en blöt väg,,, dvs sålänge vi inte pratar om "bottenlösa myrar"
Kan man dessutom kosta på med "kattskallar" och grov stenkross i terrassen, så brukar det bli riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100494
Uvskogen skrev:Har provkört på kavlebroarna på den blöta myrdelen, det bär väl sådär. Antar man borde fylla något över kavelbron för det ska bära bra. Gungar en hel del även med fyrhjulingen och timmervagn efter (tom). Här kanske tegelkross kan fungera ok. Byts tak hos en massa grannar just nu.



Hur lång sträcka är det frågan om för dej? det kanske skulle vara ide, förutsatt att det inte är JÄTTE lång sträcka, att bygga egna stockbroar, ja va på sån kurs för inte så länge sedan där man visade överfart över myr, 3 meter djupt där dom lagt stockmattor å kört med en t-j 1710 tom fram å tillbaka så sånna bär bra å kan säkert ligga i många år...

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100504 Det är två sträckor sm är ordentligt blöta. Den ena ca 20 m den andra 10 m. Sen en 50 meters som är mellanblöt, men där verkar diket avvattna mer och mer. Med andra ord, korta sträckor, men nu vill jag fram där med traktor så de behövs mer.
Stockbro- låter intressant, vet du mer, nån länk eller så?

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

axwell  
#100548
Skogshuggarn skrev:Kan man dessutom kosta på med "kattskallar" och grov stenkross i terrassen, så brukar det bli riktigt bra


"Kattskallesand" (5-10 % runda stenar, resten grov sand) brukar jag köpa till rimlig kostnad, ca halva priset mot siktad sand inkl trp. Den sanden borde kallas "fårskalle" pga stenstorleken, fantastisk dränering men falsk betr. belastning i sluttningar. Rutschar iväg utan förvarning.

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100567
Uvskogen skrev:Det är två sträckor sm är ordentligt blöta. Den ena ca 20 m den andra 10 m. Sen en 50 meters som är mellanblöt, men där verkar diket avvattna mer och mer. Med andra ord, korta sträckor, men nu vill jag fram där med traktor så de behövs mer.
Stockbro- låter intressant, vet du mer, nån länk eller så?



Förlåt!!! Men ja måste ha fått hjärnsläpp när ja skrev, jag menade stockmattor!!! sånna kanske man kan bulta ihop själv å dom behöver kanske inte vara så grova som dom är till skogsbruket så att säga, gängstång är allt som behövs å sen såga 2 sidor lite släta så man kan dra ihop dom med gängstången bara;) dom behöver inte sågas som på bilderna, sen ska dom risas för bästa resultat, det gör att dom inte blir så hala + att dom ligger still.


http://www.lillevra.se/4.html
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=45509
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Skogshuggarn  
#100596
axwell skrev:
Skogshuggarn skrev:Kan man dessutom kosta på med "kattskallar" och grov stenkross i terrassen, så brukar det bli riktigt bra


"Kattskallesand" (5-10 % runda stenar, resten grov sand) brukar jag köpa till rimlig kostnad, ca halva priset mot siktad sand inkl trp. Den sanden borde kallas "fårskalle" pga stenstorleken, fantastisk dränering men falsk betr. belastning i sluttningar. Rutschar iväg utan förvarning.


Grov natursten och sand är billigt och ger, som du beskriver det, bra bärighet/dränering åt terrassen.
Stilla ligger det däremot inte, så därför är det bra om man i nästa steg kan gå på med kross för att "binda ihop" vägbanan.
Tyvärr så är krossen dyr/ton, men förhoppningsvis värd merkostnaden mot andra sortiment om man ser det på längre sikt.

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100622 allt som har med sand är jag emot, det ni kallar kattskalle sand, kallas OS grus här (osorterat) men är minsta lutning eller så så rinner sanden bort vid häftigt regn ex... för att saker å ting ska ligga kvar å ligga STILL så krävs bergkross!

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Torparn79  
#100624
nutte skrev:allt som har med sand är jag emot, det ni kallar kattskalle sand, kallas OS grus här (osorterat) men är minsta lutning eller så så rinner sanden bort vid häftigt regn ex... för att saker å ting ska ligga kvar å ligga STILL så krävs bergkross!

när det gäller basvägar så är väl det bästa materialet "järnvägsmakadam"..
men detta är ju ett specialsortiment hos de flesta bergtäkterna så det kostar gissningsvis en skaplig slant..
men det bär bra och dränerar grymt bra även efter att man kört på vägen och släpat dit humus med hjulen/banden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).