Logistik, Transport

Mer om vägkostnader

6 inlägg 3209 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer om vägkostnader

joran  
#70806 Ett stort skogsbolag vill bryta ny väg.Första kilometern går genom deras egen mark,sedan vill man passera mitt skifte (ca 600m),för att slutligen bryta in på grannens mark,där man köpt en större rotpost.Jag ställer mig positiv till vägen.Kostnadsförslaget för min del är följande:Vägklass 4c,grovbrytning ,färdighyvlad terass,90kr/m och 300kr/kubiken för virket som står i väglinjen.Vägen går genom slutavverkningsskog som är 120 år gammal,50/50 tall/gran.Ska jag slåss för ett bättre pris eller bara skriva på? Västerbottens inland....



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer om vägkostnader

skogsjan695xl  
#70808 Att få väg byggd är ju fint, den kommer du ju ha bra nytta längre fram, den dagen du tar ner resten av skogen.
Det kostar dig visserligen 54000 men sen så kan man du betala endel av det virket dom hugger ner.
Så jag tycker nog du ska skriva på oavsett, men du kunde ju iaf fått lite bättre betalt för viket iaf.
För 300 kr m3 låter lite lite tycker jag nog, om skogen är fin så får du ju mycket timmer som är värt mycke.

Användarvisningsbild

Re: Mer om vägkostnader

Skogshuggarn  
#70902 Tycker oxå att det var lite snålt tilltaget för timret.
Å andra sidan så höjer det värdet på fastigheten och du får "åka rygg" på bolaget som gissningsvis håller i trådarna mot bla entreprenörer mm, så det kanske jämnar ut sig något i slutändan.

Hur är det tänkt med det framtida underhållet då?,,,, har du undersökt detta?

Användarvisningsbild

Re: Mer om vägkostnader

joran  
#70979
Skogshuggarn skrev:Tycker oxå att det var lite snålt tilltaget för timret.
Å andra sidan så höjer det värdet på fastigheten och du får "åka rygg" på bolaget som gissningsvis håller i trådarna mot bla entreprenörer mm, så det kanske jämnar ut sig något i slutändan.

Hur är det tänkt med det framtida underhållet då?,,,, har du undersökt detta?


Underhållet delas procentuellt mellan delägarna (sca-jag-grannen) i förhållande till nyttjandelängden av vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer om vägkostnader

joran  
#70980
skogsjan695xl skrev:Att få väg byggd är ju fint, den kommer du ju ha bra nytta längre fram, den dagen du tar ner resten av skogen.
Det kostar dig visserligen 54000 men sen så kan man du betala endel av det virket dom hugger ner.
Så jag tycker nog du ska skriva på oavsett, men du kunde ju iaf fått lite bättre betalt för viket iaf.
För 300 kr m3 låter lite lite tycker jag nog, om skogen är fin så får du ju mycket timmer som är värt mycke.


Håller med,fick som svar på det att virkespriserna har planat ut,efter en kort tid av uppgång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer om vägkostnader

Skogshuggarn  
#70987
joran skrev:
Underhållet delas procentuellt mellan delägarna (sca-jag-grannen) i förhållande till nyttjandelängden av vägen.


Jag tycker att du ska ta kontakt med Lantmäteriet.
Det har färdiga "mallar" för uppskattande och fördelning av underhållskostnad beroende på
fastighetsarealer/tonkilometer per år, osv.

SCA - har inte de höjt timmerpriserna här i dagarna?.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).