Logistik, Transport

Trailingskostnader

26 inlägg 12177 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trailingskostnader

masterchief  
#68949 Har senaste tiden nyttjat 3 olika dunderbyggen för trailing.
Körsträcka alla gånger mellan 1,5 till 3mil.
Flyttkostnaden har varierat mellan 2975-4000kr plus moms...
För ett år sedan låg samma spann 1300-2000kr plus moms...
Lite svårt att motivera snart att leja bort trailingen, då flyttersättningar mm inte kommer tillnärmelsevis i närheten av verklig kostnad.
Alternativet är att vägra mindre objekt, alternativt kräva verklig kostnad för trailer, hur lätt är det med gällande avtal.
Eller investera i en Poabvagn med dragare...
Eller till sist, för 3000 kommer man rätt långt om man räknar bort en timme på att lägga av kedjorna....



   TS
Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68952 När det krävs trailer, står ni själva för det då eller er uppdragsgivare? Hur ser det ut för dig master samt alla ni andra?

Vad jag vet eller har hört så står Sydved för vår trailer när den behövs och avståndet är över 3.5 mil tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

skogsjan695xl  
#68955 här får vi stå för det själva, men när vi körde åt sydved så stod de för trailer om det var över 2mil, så oftast när det var kortare avstånd än 2tim så räknade vi på att det lönade sig att hjula dit, beroende lite på vad det var för väg.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

masterchief  
#68958 Vi har en fast ersättning under 3 mil.
Tills nu har den täckt trailerkostnad.
Över 3 mil så står uppdragsgivaren för trailer. Dock så är det lite olustigt när man har flera uppdragsgivare och då blir det ett gnäll emellanåt om man tar upp den frågan...
Som det är nu så lönar det sig att investera i en egen dragare plus trailervagn.
Det är inte bara kostnaden för trailern som är problemet, utan stillestånden när man får vänta emellanåt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68960 Har ni så mycket/långa flyttar så ofta att det verkligen kan löna sig att investera i eget?

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

masterchief  
#68962 Det är frågan det,,, lade ut innan höjningen 50000kr om året på trailing...
Räntan på en Poabvagn är i dagsläget 3000kr om året...

   TS
Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68964 OJ! Det var en hel del det ju. Då har vi kanske bra område och kör på, då våra flytter ofta är runt 1-1.5 mil. Klart att det blir ju ofta av och på med kedjorna, där fram kan vi ju hissa boggin om vi vill, men det tar ju ändå lite tid.

Tror vi har åkt trailer två gånger hittils detta året. Skördaren har nog åkt tre gånger kanske.


Men det är kanske de som åker ännu mer trailer än du master?

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

masterchief  
#68965 Nu är det 2 maskiner jag pratar om, sedan anser jag inte maskiner med hjulmotorer vara optimerade för vägflyttande, titta på skotar nordcar som böt motorer stup i ett.
De bygger nog lite för mycket värme för sitt eget bästa när de pressas hårt på väg....

   TS
Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68968 Ja, jo det är kanske så. Men nu har vi ju ganska korta avstånd, vi har en tankvagn med plats för bilen vilket gör det lättare att flytta oss. Blir jag färdig 20:00 på kvällen så kan jag ju inte ringa en trailer, likadant om jag inte vet när jag blir klar, utan då flyttar jag när jag är färdig helt enkelt.

Vi har ganska små och kanske snabba objekt ibland, så ibland har det hänt att vi flyttat nästan varje dag, inte för att det händer ofta men man känner ju det så ibland. I och med vi har vår vagn och allt detta så blir vi för långa för en vanlig trailer och det är mer omstängdig att lasta och flytta maskinen med trailer, låt oss säga två mil, istället för att jag sätter mig 1.5-2 timmar och flyttar grejerna själv.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

masterchief  
#68977 En av anledningarna att jag oftast har trailat är delvis slirskydden på 5005an, 16mm länk är inte direkt smidigt att hantera själv vid av och påläggande :???:
Sedan är det inte roligt den dagen man sabbar en hjulmotor... 250kg som ska baxas på plats....
Varmgång är inget som man ser på transmissionstempen, den mäter inte ute på hjulmotorerna,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Golddigger  
#68989 Tror att vi hade trailerkostnader för ca 150 000 förra säsongen.
Vi får igen ersättning vid flyttningar utan får stå för allt själv.
Tur att vi har en bra trailerfirma som ställer upp nästan dygnet runt med flyttningar.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

skogsjan695xl  
#68994
Golddigger skrev:Tror att vi hade trailerkostnader för ca 150 000 förra säsongen.
Vi får igen ersättning vid flyttningar utan får stå för allt själv.
Tur att vi har en bra trailerfirma som ställer upp nästan dygnet runt med flyttningar.


För hur många maskiner gäller detta?

Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69004 Vadän den väldiga höjningen från fjolåret tills i år? Inget annat har ju blivit dyrare.
Jag räknar med två trailertransporter i år. En till till bortre änden av mitt skifte. Sen en flytt till mitten. Sen hjular jag bit för bit och är hemma till våren.
När jag var entreprenör stod uppdragsgivaren för trailern men väntetiden kunde ju bli lång.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

masterchief  
#69007 Vad jag upplever så är de betydligt frikostiga med timmarna just nu.
Om man tar senaste flytten så var vi på och avlastade på 45minuter, sedan 2 timmar och 45minuter ställtid, iofs så specades inte det...
Bättre de höjer timpriset för att överleva än fakturera lite lufttimmar.
Iofs så förstår jag de behöver kräma ut mer pengar nu då se har mindre flytter pga att åtminstone 4st i mina trakter har tröttnat och köpt egna ekipage...
En ond spiral.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Golddigger  
#69012
skogsjan695xl skrev:
Golddigger skrev:Tror att vi hade trailerkostnader för ca 150 000 förra säsongen.
Vi får igen ersättning vid flyttningar utan får stå för allt själv.
Tur att vi har en bra trailerfirma som ställer upp nästan dygnet runt med flyttningar.


För hur många maskiner gäller detta?


En maskingrupp .... skördare samt skotare och en koja
Vi åker på Dunderbygge.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).