Logistik, Transport

Minska timmerbilarnas bränslekostnader

164 inlägg 71700 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

jd6630  
#144929 tjena!! nä förbrukningen e väl rätt normal,har hört av "kollegorna" på jobbet att i shiften drar mer soppa än vanlig låda....okej då får ja tanka oftare....kranen väger en del ju o den bara sitter där fastbultad o e i vägen o vxl ramen väger en del, så visst kankse den drar lite mer än en flak bil timmer bil,men kan användas på annat sätt med.
de e inte motorn som e trög den springer igång bums, haha ad blue e väl så skoj o leka me!!!! bara väntar på att vi missar o tanka i skiten en da o smäller hela motorn eller nåt, fast volvo garanterar de inte ska hända

de som e trögt e växellådan tipp kran styrning typ allt de finns olja i
bytta alla filter o olja för nån vecka sen fast inte tiden va inne men gjorde ingen nytta. misstänker volvo har fått felmärkta ojefat,för den va inne på service innan ja fick den o nu fick ja hem ett olje fat för en tid sen som vi hällde på. tjock o lite seg känns den som, men ska va rätt enligt verkstan
brukar får stå o värma upp saj 45 min innan vi kör på morron om den stått ute eller i maskin hallen men står den i verkstans värme e allt normalt. stannar man den på dan o låter den stå 30 min e den seg som sirap o rulla igång.
misstänker inget maskinellt fel ännu utan skyller på oljan,men har lite misstankar om att de e nån pump som trilskas me oss.

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mäki  
#144930
Engelthon skrev:
Mäki skrev:Angående positions ljus och lampor bakåt så använder dom flesta diod brännare idag som oftast är 1watt därav det starkare skenet med mindre förbrukning.
Ny teknik...


Men fortfarande bländar skiten mig!! Men till saken var att jag fråga just denna killen om lamporna och han var så glad att visa mig 10 wattarna 😈

Men jag förstår fortfarande inte vitsen med att ha 144st lampor bak, 32st fram :-\


Jag har upplevt att diodlampor kan blända mera en vanliga.

Jag hoppas du "förklarade" till den killen att han skall ta ur lamporna.

Nä jag förstår inte lamporna, inte heller förstår jag varför somliga kör med motivlackerade och stylade bilar.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Torgny  
#144955
Mäki skrev:
Engelthon skrev:
Mäki skrev:Angående positions ljus och lampor bakåt så använder dom flesta diod brännare idag som oftast är 1watt därav det starkare skenet med mindre förbrukning.
Ny teknik...


Men fortfarande bländar skiten mig!! Men till saken var att jag fråga just denna killen om lamporna och han var så glad att visa mig 10 wattarna 😈

Men jag förstår fortfarande inte vitsen med att ha 144st lampor bak, 32st fram :-\


Jag har upplevt att diodlampor kan blända mera en vanliga.

Jag hoppas du "förklarade" till den killen att han skall ta ur lamporna.

Nä jag förstår inte lamporna, inte heller förstår jag varför somliga kör med motivlackerade och stylade bilar.


vet en del som menar att om man använder 10watt istället för 5 wattslampor så ergar det inte sönder lika mycket av saltet men ...
har heller ingen förståelse för att motivlakera en timmer bil o sen klaga över lönsamheten
ej heller varör nerlusa släpvagnen med lampor är ju en sak mad bra helljus

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

ÅsaNisse  
#144970 Fundering angående bränslekostnader:::::: Diesel är ju en sak och sen ska de tillsättas Ad-blue för att få ner utsläppen. Det kostar i teknik med extra insprutningsystem. det kostar slitage och underhåll av tank och system. Det kostar i tid med extra hantering och lagerhållning. Det kostar i inköp av dunkar/fat/extra mackar. Det är i stort sett ren urea= kväve Hur dumt verkar det inte vara att tillsätta rent kväve och sedan tro att det minskar utsläppen. Det som stoppas in kommer också ut, bara i annan form. Så är det med lunchen också.
Detta kan inte ge någon besparing av varken pengar eller miljön.
Tittar man sen till personbilar efter 2007 så sitter det partikelfilter som ska ha extra bränsle var 400mil för att brännas ur samtidigt som det bromsar och försämrar turbons verkningsgrad.
Vart är vi på väg när alla miljökrav bara leder till att hitta på lösningar som kostar mera bränsle, eller som EGR-ventilen ökar volymen på avgaserna så att koncetrationen blir lägre.
Se istället till att på¨verka oljebolagen till att ta fram en riktig diesel med högt cetantal och låg svavelhalt. Då går motorerna rent och orkar utan att ryka, med betydligt lägre förbrukning. Den svenska dieseln är ju så dålig att Valmets traktorer måste ställas upp för att få rätt effekt på kraftuttaget. Den är mätt med Finsk diesel.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144972 Det här med Urea tycker jag liknar med den hokuspokus man gjorde med bilarna 1976 då man satt dit en luftpump och pumpade in luft i avgassystemet för att späda ut föroreningarna per/m3 luft =)) Tycker Adb är samma lurendrejeri på hög nivå och till en mycket hög kostnad för samhället 😈

Jag bara undrar när man ska sluta med dessa egenheter där jag tycker politiken har totalt misslyckas. Det gäller även oss i Sverige med vår Mk1 som bara vi har till en högre kostnad. Dessutom börjar man att blanda in RME som var banlyst för några år sedan tackvare cancer risken. Men nu går det tydligen bra igen :shock:

Ingen verkar villa ta reda på om detta är samhällsekonomiskt vinnig med detta :-?

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

halvproffs  
#144976 Tur att man inte har åkeri för då svälter man väl ihjäl :surp: . Och hade man skulle jag sälja bilen/arna och starta röjfirma eller något annat för att få in pengar till maten :roll: .

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144980
Engelthon skrev:Nä då du får nog tycka till och fundera. Men jag vet att jag har rätt och jag har prövat många vägar men alltid kommit tillbaka till ruta ett :lol:


Intressant att du vet att du har rätt. Det måste vara därför du inte har tagit dig ur ruta 1 på 20 år, men med tanke på ditt resonemang så har jag full förståelse för att du har fastnat. Du kanske måste lägga på kedjor så att du tar dig loss :lol: . Det enda du har rätt om är hur ruta ett ska se ut inte hur framtiden bör se ut. Detta är en bra grund att starta med. ”Ruta ett”

• Rätt luftmängd i däcken
• Slarva inte med servicen
• Köp bra däck
• Lasermät ekipaget ”finns enkel utrustning för att göra det själv men jämna mellanrum”
• Bromsanpassning, planera körningen, håll hastigheten
• Se till att drivlinan är anpassad till den körning som utförs
• Se till att lastbil och släp är hel och ren
• Se till att arbetsmiljön i stort är trivsam (en glad och engagerad chaufför som inte är trött kan uträtta storverk). Arbetsmiljön påverkas av mycket mer än bara tiden i lastbilen.

Är man nöjd med det då stannar man i rummet nöjdhet medan vi andra som vill komma vidare i utvecklingen kan fortsätta att läsa. Bara för att man har en idé så innebär inte det att man har alla lösningar på kommande problem till 100%. Problem är till för att lösas. Har man en ide så innebär inte det att man måste prova den själv. Det kan finnas andra som har bättre förutsättningar för det och dessutom komma med ännu bättre idéer.

Ett tips om hytten stavas totalhöjd och lastarea! Nästa stavning är fordonslängd och arbetsmiljö om det hjälper.


Själva hytten påverkas inte av varse sig totalhöjd eller last area om du inte vill bygga ett höghus/radhus av hytten. Har man låst sig till det då är man inte mottaglig för förändringar. Vi har åkare som vill köra med julpynt på lastbilen året om och ha största hytten. Visst ser det bra ut istället för en standardlastbil och dom är också villiga att ta den extrakostnaden.
Istället för att välja en sovhytt väljer man en vilohytt. Ryms inte allt som behövs i den hytten då är frågan om man inte ska tänka om. Eller varför inte ett hytt i storleksklassen Volvo FL eller Scania P serien. Bäst att påpeka att det ska inte vara FL eller P serien rakt av utan en mer aerodynamiskt utprovad version för timmerbilar med god arbetsmiljö. Det var mer storleken som var tanken.

Tycker du börjar bli lite för självsäker här.
Allvarligt talat innan du om någon uttrycker dig som du gör bör du nog ha någon slags grund att stå på innan du ger dig i kast att fundera i de banor du gör


Du känner att din kunskap är hotad av en som inte tänker i dina banor ser jag :shock: . I mina ögon är du i Censur/Förnekande alt. Förvirring/Konflikt rummet i ”Förändringens fyra rum”. För att komma vidare måste du ta dig till Inspiration/Förnyelse rummet. En bra grund att stå på är att vilja förändra saker till det bättre. En dålig grund att stå på är att inte vilja förnya sig. Sen är det upp till dig vilken grund du vill stå på för att ta dig till Inspiration/Förnyelse rummet.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145017
T24X4 skrev:
Engelthon skrev:Ja det är en sak att sitta och läsa en tidning och tro att man uppfunnit hjulet på nytt =)) Nu kan jag bara säga att du är ute på djupt vatten när du diskuterar saker du inte har en aning om. Man pratar om Durex, Hardox m.fl med 700 i tidningen men jag har vare med på den tiden man tog fram ett nytt stål som hette Lucoil 1500 altså dubbelt så starkt som man nu skriver om. Detta kunde man bygga otroligt lätta konstruktioner av. Men tyvärr finns det problem med det att använda i chassi. Samma Benaul, Alucar m.fl tog fram skogschassin av aluminium men dom klarar inte heller kraven. Förr var jag snabb och hakade på de flesta nyheterna, genombrotten och såg alltid en möjlighet till förbättring. Men det har kostat mig mycket pengar att försöka bryta ny mark som inte har resulterat i några förbättringar i mindre bränsle. :roll:


Att du inte vill prova nytänkande är upp till dig och det accepterar jag. Fördelen med att ha dig i tråden är att vi kan ha du som referens om hur timmerbilar fungerar idag, inte hur dom kommer att se ut i framtiden. :D

Jag tror inte heller på att någon enbilsåkare kommer att satsa på det hör konceptet. Det kommer att bli dom stora drakarna som får bryta mark. Men det kommer inte att ta 20 år eftersom det har redan pågått i 6 år med tester av lastbilar. Vet man inte bättre så kör man på det som är beprövat med dom konsekvenser det har. Nu är tekniska högskolan i Luleå inblandad så det blir ett mer utprovat resultat än tidigare. Därför så tror jag att resultat av detta blir bättre än dom föregående.

Det är inte bara i lastbilskonstruktionen som man kan spara vikt. Med rätt däck kan man spara 0,1 liter per mil och med CTI och endast 6x2 så kan man minska det lite mer. Behövs verkligen 6x4? Som jämnförelse så kan vi ta personbilar. Vi har klarat oss med 2 hjulsdrift länge men nu ska det vara 4x4. Det blir säkrare med 4x4 men det är ingen nödvändighet. Likaväl som 6x4 på en lastbil. Är det riktigt svår väg så får man lägga på kedjor i god tid och använda CTI. Minskar man storleken på hytten så sparas det ännu mer bränsle. En mer aerodynamisk utforming av hytten kan göra lite till. I dag ser dom ut som en plugg.

Angående lampor så finns det möjlighet att spara bränsle där också. Bland annat på var man placerar sina strålkastare. Lastbilar får många mil per år så med rätt belysning finns det besparingsmöjligheter. I slutändan så är det motor som ska driva generator för att leverera strömmen.


Ursäkta lite här! "lampor och sånt skit " i all ära ? men Exakt vad fokuserar Vi på i denna Tråd ? Jo att "T24X4 " förespråka lätta byggen , ( visst men där stannar intelli..nsen ) läs ovan !

som jämförelse så kan vi ta personbilar ! ??? vi har klarat oss med 2 hjuls -drift länge nu ! men nu ska det vara 4x4 ? och helst CTI på alla privata / kommunala fordon också , exakt hur tänkte du när du jämför privata / små fordon mot en t.e.x timmerbil ?

detta fokus blir ett HELVETE för till slut blir det "skotning" med lastbil = lätt bil + dålig väg = kör för samma peng ! släpp ur luften ur däcken och gasa på bara ! plöja runt i leran :)
detta har man ju varit med om , även med fullt tryck både på boggielyften och däcken :)

Seriöst ! det spelar ingen j-vla roll om du kommer med ett ekipage som väger 19 000 kg tom
finns det ingen väg att åka på då går det bara inte ! så enkelt är det ! :ugeek:

och det allmänna vägnätets förmyndare läser även detta , så snart är det väl "kostigar" i hela landet ?
men det "studsar mindre om man är lätt" kanske :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#145019
T24X4 skrev:Intressant att du vet att du har rätt. Det måste vara därför du inte har tagit dig ur ruta 1 på 20 år, men med tanke på ditt resonemang så har jag full förståelse för att du har fastnat. Du kanske måste lägga på kedjor så att du tar dig loss :lol: . Det enda du har rätt om är hur ruta ett ska se ut inte hur framtiden bör se ut. Detta är en bra grund att starta med. ”Ruta ett”


Tuvär har du ingen verklighets förankring över huvud tagit T24X4

Arbetsmiljön påverkas av mycket mer än bara tiden i lastbilen

Om du läser innan till så var det mer än bara lastbil hytten jag syftar på.

Är man nöjd med det då stannar man i rummet nöjdhet medan vi andra som vill komma vidare i utvecklingen kan fortsätta att läsa. Bara för att man har en idé så innebär inte det att man har alla lösningar på kommande problem till 100%. Problem är till för att lösas. Har man en ide så innebär inte det att man måste prova den själv. Det kan finnas andra som har bättre förutsättningar för det och dessutom komma med ännu bättre idéer.

För att du ska ens vara trovärdig tycker jag att du kan återkomma med dina ider när du är åkare då kan du få prova alla din uppfinningar på din egen bil. Garanterar att du kommer att bli storm rik :wink:

Själva hytten påverkas inte av varse sig totalhöjd eller last area om du inte vill bygga ett höghus/radhus av hytten. Har man låst sig till det då är man inte mottaglig för förändringar.


Ha nu hoppar han på fordonsindustrin :lol: Ska du ta anställin som hytt konstruktör också :wink:

Istället för att välja en sovhytt väljer man en vilohytt. Ryms inte allt som behövs i den hytten då är frågan om man inte ska tänka om. Eller varför inte ett hytt i storleksklassen Volvo FL eller Scania P serien. Bäst att påpeka att det ska inte vara FL eller P serien rakt av utan en mer aerodynamiskt utprovad version för timmerbilar med god arbetsmiljö. Det var mer storleken som var tanken


Ska du men en dåres envishet på stå att arbetsmiljön i en FL eller P hytt är bra om du jämför med FH eller R serien. Men som sagt åter kom när du har byggt din dröm timmerbil på det sättet som du vill :shock: :shock:

Du känner att din kunskap är hotad av en som inte tänker i dina banor ser jag :shock: . I mina ögon är du i Censur/Förnekande alt. Förvirring/Konflikt rummet i ”Förändringens fyra rum”. För att komma vidare måste du ta dig till Inspiration/Förnyelse rummet. En bra grund att stå på är att vilja förändra saker till det bättre. En dålig grund att stå på är att inte vilja förnya sig. Sen är det upp till dig vilken grund du vill stå på för att ta dig till Inspiration/Förnyelse rummet.


Du är bara förmycket =)) Jag blir full i skratt över den totala insikten i att driva ett åkeri. Men jag ska förklara lite.
Om jag sänker min förbrukning med 0,5L/mil så sparar jag mellan 60-75.000kr. Om jag lastar 1ton mer i snitt över året skulle jag få in ca 55.000kr.

CTI kostar ca: 180.000kr på bil och släp. Ett lättvikts vagn kostar ca:200.000kr mer än en standard vagn. Alu fälgar är ca: 60-70.000kr bara på bilen.
Ett spoilerpaket till en hytt kostar ca: 50.000kr olackerat. En el hybrid lastbil idag tror man kommer att kosta runt 300-500.000kr mer än en standard bil.

Prisskilnad mellan ett 6x2 och 6x4 pratar vi om 30.000kr på sin höjd. Från en vilohytt till en glob 20.000kr. När jag fick chassi pris på en Mercedes Actros 2655 6x4 var rabatten 667.000kr medan 2548 6x2 fick jag 483.000kr i rabatt så slut priset var 8.000kr mellan bilarna till fördel för 6x4. Detta var för att man hade kampanj pris på V8 och 6x4.

Jag kan bara lycka till när du möter verkligheten där ute 8)

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

jd6630  
#145024 e som ja sagt innan , många av folket här e pärmbärare som tror dom kan allt.
jäklar vilka rabbater du fick på mercan, köpte du lagret eller

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#145025 Ja du JD eller vad sägs om 983.000kr för ett tok nytt chassi med allt lullul :lol:
När jag köpte FH600 fick jag ge 1,2Mkr för det chassit men Volvo talar inte om vilka rabatter man få istället :grin:

Nu var rabatten på färdig bil med påbyggnad kran m.m. så det kan förklara saken.
Men färdigt skulle det bli ca: 1,8Msek för Mercan. Vofflan tog jag ett begagnat rede och kran till men den slutade ändå på 1,6Msek.
Tyvärr så blev det ingen Ny Merca istället blev det en beg. Scania R470 som jag får i januari eller februari. :))

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

jd6630  
#145029 låter ju inte så tokigt,men trodde ente ett timmer rede o kran kostade sånna pengar.
känns som ja kan va rätt nöjd me fh,an då kran o växlare på byggt från fabrik lev. 07 som gått 20tusen o välservad o ja fick den för 680 000 o de va me både micro o kaffe bryggare
scanias R serie e snygga!!!

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#145034 Det timmerrede jag fick offererat gick lös på ca: 350.000kr med drag, hydraulik, kranavställare m.m. Kranen var det ca: 450.000kr komplett med länk och grip. Resten är extraljus, toppbåge, cbr, mikro, dator, tele m.m. Som jag tycker är det ett mycket bra pris.

T24X4 Jag tycker du skulle ta kontakt med en försäljare på Scania, Volvo eller Mercedes och dryfta om dina funderingar med dom så kan dom säkert lära dig lite mer om lastbilar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Robertberg  
#145044 Det är ju ganska kul att man som företagare helt sågar dem som vill utveckla ens arbetsredskap så att man får bättre resultat.
Om man bara kollar på det som ligger precis framför ens fötter och vad man har samlat i ryggsäcken så blir det inga framsteg.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#145051
obantteg skrev:Det är ju ganska kul att man som företagare helt sågar dem som vill utveckla ens arbetsredskap så att man får bättre resultat.
Om man bara kollar på det som ligger precis framför ens fötter och vad man har samlat i ryggsäcken så blir det inga framsteg.


Riktigt så är det inte. Det som här i tråden beskrivs är inget nytt eller någon revolution.
På vissa här låter det som ingen har försökt göra nått och alla vi som kör i skogen eller nu huvudtaget inte kan se längre än vad näsan räcker är en totalt snedvriden och fel skriven bild av hur det egentligen ser ut :ymdevil:

Eftersom besparingen är förliten mot den kostnadsökning vid investering och underhåll gör att den lilla marginal man lever på idag inte tål större kostnadsökningar.
Nästa bit är att någon ska stå för utveckling och projektets kostnader. Ska åkaren stå för den :???:
Som jag tycker lastbil tillverkaren och på byggarens gebit att ta fram produkter som är konkurrenskraftiga det ska väll ändå inte ligga till last hos åkaren eller :-?

Naturligt ska vi som köpare ställa krav men det finns givna ramar för detta som vi inte kan påverka till exempel på byggnads anvisningar, konstruktioner, CE-märkning m.fl allt detta ligger utanför ramen för våran inverkan.

Det vi som åkare kan är som jag beskrev tidigare i tråden. Detta är en marginell kostnadsökning men ger mer i slutet än vad dyra investeringar gör :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).