Logistik, Transport

Minska timmerbilarnas bränslekostnader

164 inlägg 71754 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144761
T24X4 skrev: Vilken erfarenhet och hur mycket jag har saknar betydelse i sammanhanget. Jag ser det mesta ur annan synvinkel än dom som skryter över att dom kan minsann branschen och tror sig veta vad som fungerar och inte. Faktum är att dom som tror sig kunna och veta allt om timmerbilkörning har mycket svårt att ta till sig nytänkande. Dom slår ifrån sig det mesta och går bara i gamla invanda spår.

Med bättre egenskaper och kvalité i stålet så finns det stora möjligheter att det kommer att fungera. Tack och lov så finns det dom som är villig att prova och inte har förutfattade meningar om vad som fungerar och inte. Tack vare dom så går utvecklingen framåt. 500 hk är max vad som behövs i en timmer bil. Jag vill påstå att det är vridmomentet som är viktigast inte att skryta mot polarna att jag har 700+.


Ja det är en sak att sitta och läsa en tidning och tro att man uppfunnit hjulet på nytt =)) Nu kan jag bara säga att du är ute på djupt vatten när du diskuterar saker du inte har en aning om. Man pratar om Durex, Hardox m.fl med 700 i tidningen men jag har vare med på den tiden man tog fram ett nytt stål som hette Lucoil 1500 altså dubbelt så starkt som man nu skriver om. Detta kunde man bygga otroligt lätta konstruktioner av. Men tyvärr finns det problem med det att använda i chassi. Samma Benaul, Alucar m.fl tog fram skogschassin av aluminium men dom klarar inte heller kraven. Förr var jag snabb och hakade på de flesta nyheterna, genombrotten och såg alltid en möjlighet till förbättring. Men det har kostat mig mycket pengar att försöka bryta ny mark som inte har resulterat i några förbättringar i mindre bränsle. :roll:

Det du skriver om tror jag inte som det serut idag är möjligt att genomföra förens om 20år. Fortfarande är allt detta bara i lindningen och det är andra med stor plösk som måste breda mark innan man som liten åkare kan våga satsa på. :???:

Tar vi i det större perspektivet så är massa och pappersindustrins priser ligger på råvarubörsen alltså kostar 1ton massa lika mycket i Brasilien som i Sverige men man har i Brasilien 30% lägre kostnader exempel. Börjar man väga in allt detta så är marginalerna mindre i Svenska bruk än i Brasilien, Ryssland m.fl.
Börjar man då skapa en obalans någonstans i kedjan kan det leda till utslagning av bruk. Nu menar jag inte att åkarna ska stå för dessa fioler men det är kalla fakta. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144762 En sak till med man är i gång. Det är inte för inte som timmerbilarna är uppbyggda som dom är idag. Det är så att detta koncept fungerar till rimliga pengar där ekonomin och hållbarheten fungerar. :D

Jag tror inte det finns många som är bakåtsträvare utan risken är för stor att satsa på att bryta ny mark. Utan det får andra göra som har den ekonomin.

Vi andra får stå och titta på och se om det blir någon revolution för än har det inte hänt. :))

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

ÅsaNisse  
#144799 Ett enkelt sätt är att hålla hastighetsgränserna. Ligga och dra plattan i mattan och sega med 0,5 km hastighetsskillnad i omkörning på motorväg bara för att inte kunna ligga efter kostar.
Sen kan man ju göra som många tradare på motorväg. Slipstrema med max 5m lucka till framfövarande.
Nån som märker ironin i detta inlägg???

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144816
ÅsaNisse skrev:Ett enkelt sätt är att hålla hastighetsgränserna. Ligga och dra plattan i mattan och sega med 0,5 km hastighetsskillnad i omkörning på motorväg bara för att inte kunna ligga efter kostar.
Sen kan man ju göra som många tradare på motorväg. Slipstrema med max 5m lucka till framfövarande.
Nån som märker ironin i detta inlägg???


Du har alldeles rätt. Jag förstår mig inte på dessa som kör på det visset. Finns dom ska över huvud taget inte sitta framför en ratt.

En sak till som retar gallfeber på mig är detta fenomen att ha 1 miljon lampor fram och bak på lastbilarna. Dessutom har dom J.... 10w istället för lagliga 5w. Är det för att retas ännu mera 😈
Är så jävla irriterad på detta fenomen och det måste kosta bränsle dessutom!
Finns det några som tycker lika som mig? Och dom som kör med dessa och tycker det är bra kan ju förklara denna idioti?

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144822
Engelthon skrev:Ja det är en sak att sitta och läsa en tidning och tro att man uppfunnit hjulet på nytt =)) Nu kan jag bara säga att du är ute på djupt vatten när du diskuterar saker du inte har en aning om. Man pratar om Durex, Hardox m.fl med 700 i tidningen men jag har vare med på den tiden man tog fram ett nytt stål som hette Lucoil 1500 altså dubbelt så starkt som man nu skriver om. Detta kunde man bygga otroligt lätta konstruktioner av. Men tyvärr finns det problem med det att använda i chassi. Samma Benaul, Alucar m.fl tog fram skogschassin av aluminium men dom klarar inte heller kraven. Förr var jag snabb och hakade på de flesta nyheterna, genombrotten och såg alltid en möjlighet till förbättring. Men det har kostat mig mycket pengar att försöka bryta ny mark som inte har resulterat i några förbättringar i mindre bränsle. :roll:


Att du inte vill prova nytänkande är upp till dig och det accepterar jag. Fördelen med att ha dig i tråden är att vi kan ha du som referens om hur timmerbilar fungerar idag, inte hur dom kommer att se ut i framtiden. :D

Jag tror inte heller på att någon enbilsåkare kommer att satsa på det hör konceptet. Det kommer att bli dom stora drakarna som får bryta mark. Men det kommer inte att ta 20 år eftersom det har redan pågått i 6 år med tester av lastbilar. Vet man inte bättre så kör man på det som är beprövat med dom konsekvenser det har. Nu är tekniska högskolan i Luleå inblandad så det blir ett mer utprovat resultat än tidigare. Därför så tror jag att resultat av detta blir bättre än dom föregående.

Det är inte bara i lastbilskonstruktionen som man kan spara vikt. Med rätt däck kan man spara 0,1 liter per mil och med CTI och endast 6x2 så kan man minska det lite mer. Behövs verkligen 6x4? Som jämnförelse så kan vi ta personbilar. Vi har klarat oss med 2 hjulsdrift länge men nu ska det vara 4x4. Det blir säkrare med 4x4 men det är ingen nödvändighet. Likaväl som 6x4 på en lastbil. Är det riktigt svår väg så får man lägga på kedjor i god tid och använda CTI. Minskar man storleken på hytten så sparas det ännu mer bränsle. En mer aerodynamisk utforming av hytten kan göra lite till. I dag ser dom ut som en plugg.

Angående lampor så finns det möjlighet att spara bränsle där också. Bland annat på var man placerar sina strålkastare. Lastbilar får många mil per år så med rätt belysning finns det besparingsmöjligheter. I slutändan så är det motor som ska driva generator för att leverera strömmen.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144834
T24X4 skrev: Jag tror inte heller på att någon enbilsåkare kommer att satsa på det hör konceptet. Det kommer att bli dom stora drakarna som får bryta mark. Men det kommer inte att ta 20 år eftersom det har redan pågått i 6 år med tester av lastbilar. Vet man inte bättre så kör man på det som är beprövat med dom konsekvenser det har. Nu är tekniska högskolan i Luleå inblandad så det blir ett mer utprovat resultat än tidigare. Därför så tror jag att resultat av detta blir bättre än dom föregående.


Det man har åstadkommit på dom 6åren är ingen revolution. Att dessutom börja jobba med El-Hybrid i skogen i vår miljö är rent av en återvändsgräns. El-Hybriden kommer att slå på kontinenten till och börja med och det är där den måste säljas innan den kan komma till vårt lilla land.

Det är inte bara i lastbilskonstruktionen som man kan spara vikt. Med rätt däck kan man spara 0,1 liter per mil och med CTI och endast 6x2 så kan man minska det lite mer. Behövs verkligen 6x4? Som jämnförelse så kan vi ta personbilar. Vi har klarat oss med 2 hjulsdrift länge men nu ska det vara 4x4. Det blir säkrare med 4x4 men det är ingen nödvändighet. Likaväl som 6x4 på en lastbil. Är det riktigt svår väg så får man lägga på kedjor i god tid och använda CTI


Ja det märks att du inte ha vare ut i skogen och lagt på kedjor eller kört 6x2 eller 6x4. Att ens jämföra med en personbil 4x4 är löjligt finns inte en likhet där i mellan!
Tror att du skulle få vara med en vecka på vintern i -20 så ska vi se vad du tycker sedan! Vi lever i 2000-talet ska väll inte få det sämmre i skogen än man har! dessutom är det dyra timmar att lägga på och av kedjor viket kan resultera i 1-2st mindre lass på skift! Vart ska man ta dom pengarna :lol:

Minskar man storleken på hytten så sparas det ännu mer bränsle. En mer aerodynamisk utforming av hytten kan göra lite till. I dag ser dom ut som en plugg


Nu är du ute och fel skriver igen! Efter allt man har gjort så är det stora hytter som gäller mycket bättre aerodynamik än en liten hytt med spoilers!
För en timmer bil som har en snitt hastighet på 30-40km/h så spelar dessutom aerodynamiken mycket lite för att försöka spara bränsle. Här kan det bli någon futtig procent på fjärren men knappast att det väger upp kostnaden.

Angående lampor så finns det möjlighet att spara bränsle där också. Bland annat på var man placerar sina strålkastare. Lastbilar får många mil per år så med rätt belysning finns det besparingsmöjligheter. I slutändan så är det motor som ska driva generator för att leverera strömmen.


Här tänkte jag mer på dessa lysande julgranar till flisbilar och fjärrbilar. Men det har även smyger sig in på skogsbilarna också men inte i den utsträckningen som dom andra. Jag är inte emot extraljus det får då finnas så många det vill utan det är positionsljusen som jag är irriterad på. Röda bak och vita fram samt dom gula på sidorna men det är att som jag räknade på en bil till 144st röda positions ljusbak 10w/st är väll att överdriva! Samma bil hade 32st vita ljuspunkter fram + extraljus och vanliga ljusen. Sedan vet jag inte hur många det satt på sidorna. Men det bländar när man ligger bakom samma när man möter. 😈

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

snubblaren  
#144838 Funderade på det dära med kedjor kan man inte ha onspot då då sätter man ju på dem på ett ögonblick?

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144841
snubblaren skrev:Funderade på det dära med kedjor kan man inte ha onspot då då sätter man ju på dem på ett ögonblick?


Onspot är inte jämförbart med kedjor utan man kan jämföra det med slirej.

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Gustav-vasa  
#144846 Onspot brukar inte hålla till tyngre fordon , mera gjort gör lättare körning. Har både 6x4 samt 6x2med robson , men drift ekonomin väger nog över för 6x4.Inköpspriset skiljer inte mycke, vikten är inte så stor skillnad, underhållet , ja där vinner nog 6x4. Har man boggi bil med rullar så räcker inte drivhjulen mer än halva tiden mot en med tandem. Rullar kostar pengar i underhåll, man ska inte tro att dom håller bilen ut , utan att byta bussningar och drivrullar. Tomkörning utan kran så ska man väl medge att boggi bilen är mjukare i gången, men inte mycket. Jag har bara bladfjädring på mina runt om, dvs parabel.Har bara kort hytt utan en massa lampor, bara det som krävs.Bränsleförbrukningen mellan boggi eller tandem kan jag inte se så stor skillnad. det var mina åsikter om timmerbilar.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144883 Engelthon eftersom du är så ivrig på att såga mig så tolkar jag det som att du vill veta bäst och ingen annan får veta bättre. Jag känner igen din typ från andra typer av forum. Hittills så har du inte kunnat presentera ett enda förslag som gör att bränslekostnader blir mindre du har haft fullt upp med att försöka såga mina åsikter vilket du inte har lyckats med.

Under dom 6 år som dom har arbetat med det här projektet så har dom kommit längre än vad du har kommit sen 90 talet när det gäller att sänka förbrukningen. Berätta för oss som inte förstår varför det inte skulle gå att tillverka en mindre hytt som har bättre aerodynamisk utformning än vad en stor hytt har? Varför går det inte att tillverka nya material som har bättre förutsättningar än det som finns idag för lastbilar? Tänker man så att om inte åtgärderna inte sparar 0,5 liter per mil så struntar vi i dom så är man helt fel ute. Vill man spara så måste man även tänka på alla små åtgärder som inte ger mycket i sig men tillsammans så blir det en del.

I min jämförelse mellan 4x4 och 4x2 på personbilar ville jag visa att framkomligheten ökar med 4x4 men i många fall så behövs den inte. Detsamma gäller på lastbilar men man blir fort bortskämd med saker man inte behöver. Men jag misstänker att du har inte provat ett CTI system för med det så behövs inte kedjor i samma utsträckning. Det gäller att se helheten i ett nytänkande och inte bara stirra sig blind på enstaka detaljer som inträffar 1 gång per år. Med CTI så du behöver inte oroa dig att du kommer att tappa 1-2 lass per skift fast du bara kör 6x2.

http://www.skogforsk.se/sv/sys/2298/2833/2919/2944/

http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... 994-03.pdf

http://www20.vv.se/fud-resultat/Publika ... 060713.pdf

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... 006-87.pdf

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e38272.ece

Innan du fortsätter att försöka bromsa utvecklingen mer så bör du googla lite på ”Förändringens fyra rum” . Om du vill komma framåt i utvecklingen så är du inte i rummet ”Nöjdhet”

http://nordresurs.com/fyrarumB.htm

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mäki  
#144888 Angående positions ljus och lampor bakåt så använder dom flesta diod brännare idag som oftast är 1watt därav det starkare skenet med mindre förbrukning.

Ny teknik...

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144924
T24X4 skrev:Engelthon eftersom du är så ivrig på att såga mig så tolkar jag det som att du vill veta bäst och ingen annan får veta bättre. Jag känner igen din typ från andra typer av forum. Hittills så har du inte kunnat presentera ett enda förslag som gör att bränslekostnader blir mindre du har haft fullt upp med att försöka såga mina åsikter vilket du inte har lyckats med.

Under dom 6 år som dom har arbetat med det här projektet så har dom kommit längre än vad du har kommit sen 90 talet när det gäller att sänka förbrukningen. Berätta för oss som inte förstår varför det inte skulle gå att tillverka en mindre hytt som har bättre aerodynamisk utformning än vad en stor hytt har? Varför går det inte att tillverka nya material som har bättre förutsättningar än det som finns idag för lastbilar? Tänker man så att om inte åtgärderna inte sparar 0,5 liter per mil så struntar vi i dom så är man helt fel ute. Vill man spara så måste man även tänka på alla små åtgärder som inte ger mycket i sig men tillsammans så blir det en del.


Nä då du får nog tycka till och fundera. Men jag vet att jag har rätt och jag har prövat många vägar men alltid kommit tillbaka till ruta ett :lol:

Undrar vem som sågar vem och vem som vet bäst [-(

Ett tips om hytten stavas totalhöjd och lastarea! Nästa stavning är fordonslängd och arbetsmiljö om det hjälper. :shock:

En sak jag undrar över om du vet är om åkeri ekonomi? En poäng är naturligt att försöka minska bränsle förbrukningen eller öka lastkapaciteten eller båda på en gång.
Allt detta kostar pengar initialt att göra men nu ponerar vi att man ska göra det bästa ur den situationen som är.
Tips. Rätt luftmängd i däcken, slarva inte med servicen, köp bra däck, lasermät ekipaget, bromsanpassning, planera körningen, håll hastigheten! inte brumma 90 för det kostar soppa och däck, se till att drivlinan är anpassad till den körning som utförs,
se till att lastbil och släp är hel och ren, se till att arbetsmiljön i stort är trivsam (en glad och engagerad chaufför som inte är trött kan uträtta storverk).
Detta kostar inte flera miljoner utan små pengar men i slut ändan sparar man mer än dina 0,5L/mil

I min jämförelse mellan 4x4 och 4x2 på personbilar ville jag visa att framkomligheten ökar med 4x4 men i många fall så behövs den inte. Detsamma gäller på lastbilar men man blir fort bortskämd med saker man inte behöver. Men jag misstänker att du har inte provat ett CTI system för med det så behövs inte kedjor i samma utsträckning. Det gäller att se helheten i ett nytänkande och inte bara stirra sig blind på enstaka detaljer som inträffar 1 gång per år. Med CTI så du behöver inte oroa dig att du kommer att tappa 1-2 lass per skift fast du bara kör 6x2.


Nu ska vi se :roll:
Som jag tolkar dig när du skriver så är vi bortskämda med tandem drift. Sedan skriver du att man ska lägga på kedjor i tid. Nu påstår du att CTI ska kunna ersätta kedjor :shock: Då ska jag upplysa dig om att jag har haft CTI på 2st ekipage och inte fan ersätter dom kedjor och vart har du fått det ifrån?? Säg inte att du har läst det för då :ymdevil:

Innan du fortsätter att försöka bromsa utvecklingen mer så bör du googla lite på ”Förändringens fyra rum” . Om du vill komma framåt i utvecklingen så är du inte i rummet ”Nöjdhet”


Tycker du börjar bli lite för självsäker här.
Allvarligt talat innan du om någon uttrycker dig som du gör bör du nog ha någon slags grund att stå på innan du ger dig i kast att fundera i de banor du gör :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144925
Mäki skrev:Angående positions ljus och lampor bakåt så använder dom flesta diod brännare idag som oftast är 1watt därav det starkare skenet med mindre förbrukning.
Ny teknik...


Men fortfarande bländar skiten mig!! Men till saken var att jag fråga just denna killen om lamporna och han var så glad att visa mig 10 wattarna 😈

Men jag förstår fortfarande inte vitsen med att ha 144st lampor bak, 32st fram :-\

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

jd6630  
#144927 ja har själv en FH16 540 i shift växlare med kran
globetrotter hytt och luft fjädring runt om
drar en 12,4 m kilafors släp dagligen i betsvängen just nu
rullar ca 50 mil dygnet men går på tomgång i ca 4 timmar vid lastning o invägning. rakt av blir då förbrukningen 7,5l milen. vid ren körning så ligger dne på ca 5.8l
har märkt att den e hopplöst trög när den stått still o svalnat en stund. får väl bli ett fall för verkstan
jodå diodlampor finns de i förbannelse på den o extra ljus o grogg ramper på taket men tror ente de gör mycke på förbrukningen

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Engelthon  
#144928 Hej JD :P Låter inte som det är nå fel på bränsleförbrukningen rakt av. Men att den blir slö när den är kal var ju konstigt :-? Min 600 har ju samma motor typ och dom ska inte det vara några fel på. Kan det vara nått med filtren eller det satans på fundet med Adblue där kan det trilskas har jag hört. Min värmare i Adb tanken gick i vintras :(( då blev det stopp eller trögt om så vill :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).