T24X4 skrev: Vilken erfarenhet och hur mycket jag har saknar betydelse i sammanhanget. Jag ser det mesta ur annan synvinkel än dom som skryter över att dom kan minsann branschen och tror sig veta vad som fungerar och inte. Faktum är att dom som tror sig kunna och veta allt om timmerbilkörning har mycket svårt att ta till sig nytänkande. Dom slår ifrån sig det mesta och går bara i gamla invanda spår.
Med bättre egenskaper och kvalité i stålet så finns det stora möjligheter att det kommer att fungera. Tack och lov så finns det dom som är villig att prova och inte har förutfattade meningar om vad som fungerar och inte. Tack vare dom så går utvecklingen framåt. 500 hk är max vad som behövs i en timmer bil. Jag vill påstå att det är vridmomentet som är viktigast inte att skryta mot polarna att jag har 700+.
Ja det är en sak att sitta och läsa en tidning och tro att man uppfunnit hjulet på nytt Nu kan jag bara säga att du är ute på djupt vatten när du diskuterar saker du inte har en aning om. Man pratar om Durex, Hardox m.fl med 700 i tidningen men jag har vare med på den tiden man tog fram ett nytt stål som hette Lucoil 1500 altså dubbelt så starkt som man nu skriver om. Detta kunde man bygga otroligt lätta konstruktioner av. Men tyvärr finns det problem med det att använda i chassi. Samma Benaul, Alucar m.fl tog fram skogschassin av aluminium men dom klarar inte heller kraven. Förr var jag snabb och hakade på de flesta nyheterna, genombrotten och såg alltid en möjlighet till förbättring. Men det har kostat mig mycket pengar att försöka bryta ny mark som inte har resulterat i några förbättringar i mindre bränsle.
Det du skriver om tror jag inte som det serut idag är möjligt att genomföra förens om 20år. Fortfarande är allt detta bara i lindningen och det är andra med stor plösk som måste breda mark innan man som liten åkare kan våga satsa på.
Tar vi i det större perspektivet så är massa och pappersindustrins priser ligger på råvarubörsen alltså kostar 1ton massa lika mycket i Brasilien som i Sverige men man har i Brasilien 30% lägre kostnader exempel. Börjar man väga in allt detta så är marginalerna mindre i Svenska bruk än i Brasilien, Ryssland m.fl.
Börjar man då skapa en obalans någonstans i kedjan kan det leda till utslagning av bruk. Nu menar jag inte att åkarna ska stå för dessa fioler men det är kalla fakta.