Logistik, Transport

Vägbygge över mosse

42 inlägg 26912 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Emanuel90  
#755084 Har ni funderat på några andra material än just 0-30? Blir ju omkring 4ton grus per meter vilket blir ganska stor kostnad.
Sen ska man såklart inte tro att man kan bygga väg på mosse till samma pris som uppe på en grusås

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

valtra mega  
#755087 Har använt stenar från åker när jag plockar med stenplockare har det kommit hundratals m3 gratis

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

svampbob  
#755092
Emanuel90 skrev:Har ni funderat på några andra material än just 0-30? Blir ju omkring 4ton grus per meter vilket blir ganska stor kostnad.
Sen ska man såklart inte tro att man kan bygga väg på mosse till samma pris som uppe på en grusås


Jag skulle använda en grövre fraktion typ 0-90.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

valtra mega  
#755100 Läste lite slarvigt stenarna från åker passar bättre som ersättning till 0-300

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Grålle52  
#755108
valtra mega skrev:Har använt stenar från åker när jag plockar med stenplockare har det kommit hundratals m3 gratis


Lagret ter sig dessutom helt oändligt.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

rokon  
#755143 Man bör bara betänka att om man plockar bort alla stenar ur en åker så ger den sämre skördar!

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Tralsmo  
#755144
rokon skrev:Man bör bara betänka att om man plockar bort alla stenar ur en åker så ger den sämre skördar!



Det här är ju helt utanför tråden.
Men en gubbe berättade för mig att i för länge sen så trodde man (här) att det växte mycket bättre runt stenarna.

Egentligen så va det så att när gösselkärran gick över stenen så ramlade det av lite extra gösell.

Ja vet inte om de ä sant.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

hlb  
#755170 Fortfarande utanför, men en smålänning vet att en sten håller kvar en del av dagens solvärme under en kall frostnatt så de nya groddarna fryser inte sönder nära stenen. Här sa de gamle. "Hata inte stenen alltför mycket."

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755185 Det skal vera litt stein i åkerjord.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Mattias_E  
#755218
Tralsmo skrev:Men en gubbe berättade för mig att i för länge sen så trodde man (här) att det växte mycket bättre runt stenarna.

Egentligen så va det så att när gösselkärran gick över stenen så ramlade det av lite extra gösell.

Ja vet inte om de ä sant.


Stenarna håller kvar värmen som skapas under dagen och släpper ifrån sig den över natten.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Emanuel90  
#755267 Kanske hade känts lite slösaktigt i ett skogsbrukarhjärta men hur vore det att lägga ned mindre träd från typ 1a gallring med grenarna kvar, i vägens längdriktning då för att få den riktigt stabil och kanske klara sig med en mindre mängd grus?

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755501 Ska du stabilisera en väg med rustbädd så ska virket ligga tvärs vägens längdriktning. Lägger du virke i flera lager så kan möjligen det understa ligga i längdriktningen men det närmast körytan ska absolut ligga tvärs körriktningen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).