Logistik, Transport

Avverkning på ö

6 inlägg 6503 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning på ö

peruppman  
#63538 Hej!

Första gången jag är inne här för att leta hjälp. Men efter att inte hittat någon liknande tråd så skapar jag en egen med hopp om att få hjälp med min fråga.

Det är så här att jag har en hyggligt stor ö där skogen är redo för avverkning. Problemet är bara att jag vet inte riktigt hut jag ska lösa transport-frågan till fastland.

Volymen är ca 1000 kubikmeter. Jag har förstått att man kan använda en pråm, men problemet med det är att de tar 200kr/m3. Det blir ingen lönsamhet kvar. Sträckan mellan ön och fastland är ca 400 meter. Har någon ett tips på hur man kan lösa det här på bästa/billigaste sätt???

Mvh
Pär



   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning på ö

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63539 Det framgår ej av din profil var du bor (och jag utgår från att den aktuella ön inte ligger särskilt långt ifrån din bostad), men brukar det kunna bli en ordentlig is som håller för virkestransporter? I så fall är väl saken klar?

I otillgängliga delar av Nordamerika förekommer förvisso skotning med helikopter, men jag misstänker att det i ditt fall skulle smaka mer än det kostar (i vad mån nödvändiga tillstånd skulle erhållas). Helikopterskotning har dock tidigare diskuterats i någon tråd här på Skogsforum.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Avverkning på ö

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63540 Om du inte är tvingad att avverka nu, avvakta till det blir bra is och kör så mycker du hinner då, sen får du vänta med resten tills det blir is igen....

Avatar Fallback

Re: Avverkning på ö

Mickev  
#63547 Har du pratat med skogsbolagena? Här har man haft många ö-avverkningar i början av sommaren så norra skogsägarna har haft en pråm som man dragit direkt till industrin.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på ö

mrlynx  
#63551 Det går fortfarande göra som i gamla tider när man flottade virket.
Eller bunta ihop virket och bogsera det till kajen på industrin om du bor i närheten.
Ligger ön ute i havet eller i någon insjö?

Avatar Fallback

Re: Avverkning på ö

county  
#89676 hei :smile:

jeg har en bekjent som har tatt ut 1500 kbm, i fra en halv øy, da det var langdt å kjøre så valgdte de også ta det vann veien. :o
de lagde en rund sling med stokker og dro dette over med båt(ca 100 hk)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).