Logistik, Transport

Blöt backe

5 inlägg 3005 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blöt backe

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58810 Har anlagt en "basväg" för min fyrhjuling och vagn, håller på med en gallring som kommer ta några år :grin:
Har ett problem med en backe som jag omöjligt kommer upp med fyrhjulingen plus vagn (med hydraulkran) ens olastad, måste vinscha. Det är en väldigt blöt backe, rinner faktisk som en lite miniatyr-bäck längs en sidan av min väg nu på våren. På vintern fryser det inte förrän det varit kallt väldigt länge. Det här gör att det är väldigt slirigt och fyrhjulingen gräver ned sig, alldeles oavsett kedjor eller ej.

Har försökt med ris och sånt, funkar inte, de blir lika hala de. Fick tag i hopsopat sandningsgrus från byn, men det blir bara som en cementblandning efter ett tag. Jag kan inte dra vägen på sidan på grund av terrängen, måste fram där! :sad:
(Har funderat på att bygga som en bro längs med hela backen, men risken är väl att den blir lika hal efter ett tag.)

Vad göra?
Lägga dräneringsrör?
Gjuta betong över hela backen 😈 ?

Förslag? Har inte tillgång till grävare men väl en gripskopa till kranen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Blöt backe

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58840 Jag tror att det är det rinnande vattnet som är problemet. Det är aldrig någon bra ide att anlägga väg i naturliga lågpunkter eller raviner eftersom det ofta finns ytligt grundvatten. I första hand tycker jag att du skall se om det inte finns alternativ sträckning för vägen. I andra hand handlar det om att få kontroll på vattnet. Detta kan ske geom att gräva diken på ömse sida av vägen som går i "backen". Om detta inte är möjligt pga utrymmesbrist så kan du prova att gräva ett dike mitt i vägen, det bör vara minst 50 cm djupt. Lägg en dräneringsledning i botten (gärna på en fiberduk) återfyll med dräneringsgrus eller makadam. Schaktmassorna från dikesgrävning kan du lägga på ytan. Då ytan torkat upp kan du prova att köra. Tänk också på att leda det dränerade vattnet viare till en bäck eller dyligt, i annat fall kan det uppstå nya problem.

Användarvisningsbild

Re: Blöt backe

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58884 Tack för råden, har kastat mig över dem direkt.
Har varit och grävt hela morgon nu, fick plats med ett dike på ena sidan och flyttade vägen 1 meter åt höger. Det formligen forsar fram vatten i diket nu och de blöta partierna mitt i vägen har sjunkit ihop redan och väsentligt mindre vatten där. Ska bli spännande och se hur det ser ut om ett par dagar. Hoppfullt!

(gripskopan är förvånansvärt stark, går att göra rätt mycket med den faktiskt)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blöt backe

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58909 Ok, tror jag förstår. De massor du gräver upp från diket till vänster kan du lägga på vägen för att på så vis få lite "höjd" på körbanan. Du kan ju också försöka att schakta lite i naturlig mark på höger sida. De massorna som blir lägger du in i vägen. Resultatet blir bredare väg som torkar upp bättre.

Användarvisningsbild

Re: Blöt backe

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58911 Det blir lite knepigare i och med att jag flyttade vägbanan 1 meter åt höger, väldigt stenigt där om jag ska gå längre. Då måste det nog till en riktig grävmaskin och det blir lite för mycket för mig. Var förbi alldeles nyss och kollade och det ser ut som en grundvattenkälla, det rinner ut ur toppen på backen och ner i diket. Men vägbanan ser torrare ut, eller önsketänkande, får se i morgon :???:

Fick till ett väldigt bra avslut längst ned så vattnet rinner nerför i diket längs backen och kommer ut en bra bit från min väg, in på grannens mark, men det är nog ok, han har nyss slutavverkat där:mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).