Logistik, Transport

Bra avslut på veckan

21 inlägg 10146 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#57394 kjugekarlsson: Jajamensan, 2.40s eukalyptus har kommit hit till husum också. Jag hade bara kört timmerbil några månader tills jag blev satt att plocka denna eukalyptusen... dom första dagarna var man nästan gråtfärdig då man äntligen blev avbytt. Regn och ovan vid att köra kran... åsså får man en såndär myrstack... suck. Högen växte snabbare än man han krana. Hård start på karriären, men jävligt bra träning på krankörning måste jag dock säga.

Sedan under ca 2år tog husum emot sådant virke, kom en ca 5 båtar om året, stora så in i helvette. En normalstor virkesbåt tar med sig ca 3000-5000 kubik virke... dessa båtar hade 50 000 kubik med... de var stora kolosser ;)

En bild har jag iallafall från tror de är sista båten som kom hit. Har här hjälp av en 934a... som fuskade... han hade en hulk... Men så hade vi bråttom som fasen också. Före kl 18 på fredan skulle virket vara borta... Vi klarade det med flera minuter tillgodo ;) Vi hade 2st L180 som styrde ihop virket till en stack... sen var de bara att parkera sig i kranhytten några timmar ;)
Då jag har ekipage för 3m virke så betydde de att man lastade 5travar... å de tog tid. På slutet började jag lasta mer och mer på mafivagnar... de var himla smidigt då man slapp problemet att stockar gled ner i ramen å sånt. De var igentligen inte huvudbekymret att dom var så korta... de var att dom var så förbannat hala. Ställ er i duschen med några tvålar och försök hålla i dom. Så är eukalyptusens karraktär då den är fuktig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57410 Mickev; Jo tack, låter som de båtarna vi hade här nere, de låg omkring de volymerna också. M

Men ve och fasa för handbarkad eucalyptus. Ett sådant lass kunde ta allt från 20 minuter till 2 timmar att få på. Man blir lite frustrerad när man får gå ner från kranen och ta pissepaus mitt i lastningen :D

Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#57425
kjugekarlsson skrev:Men ve och fasa för handbarkad eucalyptus. Ett sådant lass kunde ta allt från 20 minuter till 2 timmar att få på. Man blir lite frustrerad när man får gå ner från kranen och ta pissepaus mitt i lastningen :D


Japp, de känns illa då. Jag tror jag brukade räkna på ca 1½h för att få ihop mina 5 travar då man väl fått in kranvanan. Sedan fick man ju fara och lossa det så då gick de bra. Sedan då jag började lasta mafivagnarna då bytte ju truckarna ut dom... så då fick man ju bara sitta still hela tiden. Så då blev det pauser för att röra på sig.

Man var ju glad då man kunde se 2-3gripar virke i högen som låg åt samma håll och nästan jämslaget å allt. Då gick de undan ;) De jävliga var ju domdär metallbanden som hade en förmåga att ha trasslat in sig i högen. Jag hade även en grej jag skruvade på gripen så kunde jag klippa bandena på buntarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57430 Här nere hade vi hamnarbetarna som gick och klippte till oss efterhand :D Slipper vi förstöra griparna :P

Nästan så man saknar detta, blir väl att man hoppar in i lastbilen igen någon dag nu framöver :D

Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#57463 Hehe, nä här fick vi de jobbet dom första båtarna. Sedan tog liebherrkranen över de jobbet. Jag såg tillsatsen till gripen idag då jag var på verkstan, kommer jag ihåg de kan jag försökta ta en bild imorgon.

Hittade en bild till... men dålig dock.
euk2.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#57984 Tro de eller ej men nu råkade jag stöta på en bild på en av eucalyptusbåtarna.

Bild

Axel och K�mpe assisterar M/V Tamarita lastad med 50 000 kubikmeter eukalyptus fr�n Montevideo in till kajen i Husum, 5/8 2006.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).