Logistik, Transport

Bra avslut på veckan

21 inlägg 10141 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra avslut på veckan

Mickev  
#55667 Denhär veckan fick ett bra avslut med ett trevligt uppdrag.

Bild


Lasta och kör in till fabriken.

Bild


Man kunde göra lodräta "avslut" på vältan...

Bild

Bevisligen var jordens position lodrät idag för virket ville fan inte lägga sig ner.

Bild

Bra med långt överhäng på bilen så man kunde backa ut kranen en bit i terrängen, detta tillsammans med dubbelutskjutet på 9.7m gjorde att jag med nöd och näppe nådde allt virke. Fick stroppa 2 stockar bara.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

M_M  
#55672 Ser inte kul ut! :shock:
Vad har hänt egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55676 fy fan säger jag bara :S

Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55686 Funderade aldrig på att vägra lasta?
Ser ju till och med värre ut än mina vältor :wink:

Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55692 har vältan blåst omkull? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

totte  
#55695 Har sett sånt ett par gånger, berodde då på att dom lagt vältan på snön efter en slänt, sen töar det under och så lutar alltihop bakåt när framkanten hänger på slänten och så blir det plockepinn av hela skiten.

Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55716 ho ho. Plockepinn i mång-dubbel bemärkelse....!

Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

Thunborg  
#55722 Man får ju hoppas att ni får någe extra för att "städa" en sådan trave :lol: Vi brukar ha sådan bra kontakt med våra åkare , så att sådant undviks 8)

Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#55760 totte har lite rätt faktiskt.

Det är på en av virkesterminalerna till husumfabriken. I höstas fick dom in mer virke än dom hade utrymme för och de ordinarie terminalen blev full, så nya terminaler fick iordningställas snabbt och här har man lagt 2 vältor utanför själva planen, dvs i terrängen för att rymmas med allt. Gick ju bra under vintern... men nu då det börjar töa så var marken under vältan inte så plan längre. Vältan var lagd låg samt lutandes lite innåt för att minimera risken för detta, men de gick som de gick ändå.

Fanns inget bottenvarv kvar av vältan enns så det är väl så att bottenvarvet farit och sen blev de plockepinn av allt. "skotaren" i fråga var en liebherr 934a för er som funderar.

Zixten: Vägra, tror du jag är dum? ;) Nädå, dehär var dagens uppdrag, lasta och kör in till fabriken. Körningen var på timtid så det var ingen fara, 10½h samt 4 lass blev det. Dessutom tycker jag de är rätt kul att hålla på med sånthär (undra hur många som precis tänkte, va tusan är dendär Micke för en konstig person ;) ). Får sånahära uppdrag ibland då jag kör mycket åt fabriken.

Faktum är att jag lärde väl mig köra kran på liknande vis, nämligen genom att lasta plockepinn av 2.4meters eukalyptus i regn. Och för er som inte vet hur eukaluptus är i regn så, ta några tvålar, ställ er i duschen och försök hålla fast dom ;) Då är ni ganska nära eukalyptus. Detta med ganska liten kranvana, så man var ju nästan gråtfärdig efter passena dom första dagarna... men de var en jävla bra träning, numer tycker jag sånt är kul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

totte  
#55779 Tja, nån skall ju göra sånt också, tur det finns nån som är knäpp nog att gilla det! :wink: =)) =))

Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#55782 Jamenprecis... tur man inte är riktigt klok ;) Livet blir ju så mycket enklare då...
Dessutom fick vi ju en heldags körning på bilen så de är ju bara att tacka å ta emot i dessa tider.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

Valmet860  
#55783 Såg inte så bra ut de där men timtid är ju aldig fel :grin:
Hur ser de ut i Husum har hört att de har varit fullt på Gideåbacka ett tag och att det är stora lager i övrigt? Går industrin för fullt eller har dom dragit ner på tackten?

Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

Mickev  
#55792 Valmet860: Nått sådant jobb hade ju inte gått att få gjort på nått annat sätt heller så.
Jodå, du har så rätt att gideåbacka är knöka fullt. Sedan har man fyllt 2 fd sandgropar i skillingen, flisterminalen i dombäck, bergsplan brevid flirterminalen (där jag var i torsdas) samt gamla e4an vid saluböle. Dom räknar med att ha ca 600 000kubik i lager och de lagret byggde dom upp precis före ekonomin rasade. Dvs taskig tajming.

Fabriken stängde man ner helt över jul och nyår och sedan går den mestadels på tomgångsfart, bara för att hålla grejerna varma. Deras stopp över jul å nyår blev så dyrt iom att dom fick värma maskinerna med typ byggfläktar istället för att de inte skulle gå sönder. Nu har man stängt mottagningen av rundvirke utifrån en hel månad (27/3-27/4) för att ta av sitt egna lager. Mestadels för att få köra bort allt barr som ligger på några av dom externa terminalerna då man är rädd för barkborren, dvs barrvirket ska bort innan sommaren.

Men dom har blivit tvungna att göra vissa undantag med intag av virke utifrån, vad jag förstått så har man ju ändå kontrakt med skogsbolagen att ta emot en viss mängd virke och just i domhär tiderna, dvs vårförfallet så vill bolagen ha bort mycket virke från dom mindre vägarna som far vid källossningen. Många bolag har fått skota massa virke för att få det vid bättre vägar som man kan komma köra på nu då våren kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra avslut på veckan

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57365 För att sticka in här så ser det där fint ut jämfört med vad jag sett :D

Kommer ihåg när jag började min praktik på en timmerbil här nere, var bland de första båtarna från Sydamerika som kom med eucalyptus till Karlshamn. Där vart virket buntat med 5-6 ton i varje knippe ungefär. Hamnpersonalen visste inte i början hur de skulle bära sig åt för att låsa så de klippte upp banden och lossade detta med skopa ( notera 2 meterslängder samt 2.40 ) och sedan föste lastmaskinerna ihop det i en stor hög på kaj!

Bild ska jag se om jag kan fixa från gamla jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Bra avslut på veckan

Valmet860  
#57383 Det måste ha sett ut som en myrstack ungefär :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).