Logistik, Transport

Effektivare avverkning

6 inlägg 5509 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Effektivare avverkning

Anderz  
#222 Jag har observerat att det ofta flyttas en massa maskiner kors och tvärs mellan olika uppdrag. En del kör för vida, andra för södra några för sydved etc etc. Jag har funderat på om man inte skulle inrätta en skogmaskins central där uppdragsgivarna kan beställa ett skördarlag som kan ta jobbet när de ändå är i området, det borde bli både effektivare och billigare i slutändan. 8) 🧠



   TS
Avatar Fallback

Kontakt

sködarförare  
#10118 Visst är det så varför ska jag köra i Ockelbo när dom från ockelbo kör i Järbo.
Problemet är att bolagen pressar priserna o dom flästa kör på kontrakt men visst prata med dom entreprenörer som finns i din by o även dom bolag som jobbar i ditt område o diskutera det här gå på skogsägarföreningens möten o skogsdagar.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#10124
Problemet är att bolagen pressar priserna


Precis, en del pressar priserna så hårt att om dom inte aktar sig kommer dom att få svårt att hitta entrprenörer som är villiga att köra åt dom..

Användarvisningsbild
masterchief  
#15044 Man blir rätt uppgiven när maskinerna flyttas lite hur som helst, tyvärr är det sällan entrepenörerna som styr över det, utan de de kör åt.
Ska man kunna påverka den här biten så måste man nog upp på bolagsnivå/uppköparnivå för att kunna påverka.
En entrepenör producerar hellre kubik i skogen och tjänar pengar än ligger på vägen och bjuder på pengar 8)
Upp till er markägare att ställa lite krav, skulle nog kunna gå och spara några kronor, men tror ni får vara beredda att inte alltid få hugget i den tid ni vill. 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15048 Jag bryr mig inte om hur långt maskinen flyttas, jag ser bara på priset och resultatet. Om ni flyttar den från Piteå eller från grannskiftet kvittar.

Hälsn.
Skogsägare.

Användarvisningsbild
masterchief  
#15052 En annan aspekt är att många gärna ser samma entrepenörer återkommande, har den erfarenheten då jag kören hel del frilans.
Många vill gärna känna entrepenören ifråga och bygga upp ett långsiktigt förtroende.
Idagens bolagssamhälle är det rätt vanligt med entrepenörsskften och min tro är att många har lite klyna känslor till att avverka med okänt folk.
Det en märkägare byggt upp under hela sitt liv kan man förstöra på ett par skift med skördaren om en enkel missuppfattning skulle inträffa.
Missuppfattningar har alltid förekommit och kommer alltid att göra det i framtiden med, gäller bara att minimera antalet av dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).