tis 25 aug 2026, 20:57#915582SCA tillsammans med Scania och entreprenören, åkeriet Göran Grundberg har under fyra års tid använt en eltimmerbil för att köra timmer mellan Gimonäs (Umeå) till massafabriken i Obbola en sträcka på 30 kilometer tur och retur.
Se här står det i ingressen:
"Efter fyra år och cirka 13 000 mil har världens första eltimmerbil nu rullat klart på vägarna i SCAs tjänst. Under sommaren var det dags för SCA och Grundbergs åkeri, som kört bilen, att lämna tillbaka den till Scania. Eldriften har inneburit 220 000 kilo lägre koldioxidutsläpp. – Det har varit roliga och mycket lärorika år som visar att eldrift fungerar även för tunga transporter, säger Jonas Muhr, gruppchef logistik vid SCA Skog.".
Se denna länk: https://www.sca.com/sv/media/nyheter/20 ... lat-klart/
Det finns också länkar till fler artiklar under denna artikel "Relaterat innehåll", bland en artikel om en eltimmerbil som dessutom är utrustad med kran, se denna länk och artikel från oktober 2024: https://www.sca.com/sv/media/nyheter/20 ... n-i-drift/.
Med vänliga Hälsningar!
MartinH
Logistik, Transport
Eltimmerbil som rullat 13 000 mil
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
ons 26 aug 2026, 06:25#915591så 20 hektar skog binder mer koldioxid på 1 år än denna beräknade minskning ?
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
ons 26 aug 2026, 08:12#915597Låter inte som att den gått överdrivet långt (3250 mil/år).
Google hävdade att snittet för tunga lastbilar låg på drygt 4000 mil/år och ca 9900 mil/år för timmerbilar.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Google hävdade att snittet för tunga lastbilar låg på drygt 4000 mil/år och ca 9900 mil/år för timmerbilar.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 26 aug 2026, 09:53#915605Med bara 30km körsträcka/tur blir väl andelen stilleståndstid vid lastning/lossning överdrivet stor. Eftersom det är ett pilotprojekt gissar jag att bilen också stått stilla en hel del för att Scania ska kolla upp en massa saker.
EDIT: Den kanske heller inte gått i skift, som många vanliga virkesbilar gör.
EDIT: Den kanske heller inte gått i skift, som många vanliga virkesbilar gör.
ons 26 aug 2026, 09:56#915606Det står att dom kört ca 6 vändor om dagen. Ungefär 1h 20 min per vända om man jobbar 8 h / dag.
Även om det är kort körsträcka så behövs det inte mycket för att en vända skall ta så lång tid, det skall lastas, lossas, lite väntetider mm. + att man kanske samtidigt skall vara med och dokumentera lite extra, just för att detta är en testverksamhet. Och ett par laddningar med , så det är kanske inte konstigt att den inte gått mer än 13 000 mil på fyra år...
Skulle vara intressant vad man räknade med att man skulle hinna med på en dag innan man köpte bilen.
Räknade man med 4 vändor om dagen så är väl detta ett bra resultat !?
Räknade man med 10 vändor om dagen så är det kanske inte ett helt lysande resultat.
Även om det är kort körsträcka så behövs det inte mycket för att en vända skall ta så lång tid, det skall lastas, lossas, lite väntetider mm. + att man kanske samtidigt skall vara med och dokumentera lite extra, just för att detta är en testverksamhet. Och ett par laddningar med , så det är kanske inte konstigt att den inte gått mer än 13 000 mil på fyra år...
Skulle vara intressant vad man räknade med att man skulle hinna med på en dag innan man köpte bilen.
Räknade man med 4 vändor om dagen så är väl detta ett bra resultat !?
Räknade man med 10 vändor om dagen så är det kanske inte ett helt lysande resultat.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
ons 26 aug 2026, 10:23#915607Normalt så går nog en timmerbil ca 20000 mil om året på tvåskift.
Så det är inte särskilt realistiskt att på fyra år inte ens vara i närheten av vad en timmerbil i normalfallet rullar på Ett år.
Så det är inte särskilt realistiskt att på fyra år inte ens vara i närheten av vad en timmerbil i normalfallet rullar på Ett år.
Senast redigerad av tallen100 ons 26 aug 2026, 10:30, redigerad totalt 1 gång.
ons 26 aug 2026, 10:27#915608
Du får nog kontrollräkna antalet nollor i det inlägget...
MVH
Alias
tallen100 skrev:Normalt så går nog en timmerbil ca 200000 mil om året på tvåskift.
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 26 aug 2026, 10:31#915609
Fixat, det blev en för mycket 😁
alias skrev:tallen100 skrev:Normalt så går nog en timmerbil ca 200000 mil om året på tvåskift.
MVH
Alias
Re: Eltimmerbil som rullat 13 000 mil
ons 26 aug 2026, 11:23#915611För den första timmerbilen som går på test så är det väl fullt rimligt.
Det är återkoppling av verklig drift för att kunna utveckla och lära som troligen är målet med ett sådant här projekt
Det är ändå häftigt att det går framåt, för det skulle aldrig gå är det ju sagt.
Precis som många sa för 10-12 år sedan om elbilen.
I somras såg jag väldigt många elbilar kånka runt på en husvagn.
Det är återkoppling av verklig drift för att kunna utveckla och lära som troligen är målet med ett sådant här projekt
För SCA fortsätter försöket i Östavall, där eltimmerbilen med kran rullar för fullt.
– Utvecklingen går väldigt fort. Östavallsbilen är två år yngre än vår bil i Umeå och har en helt annan kapacitet. Sedan får vi se om vi är med och skaffar fler eltimmerbilar i samarbete med våra åkerier. Väljer vi att satsa på det i Umeå så har vi ju en laddare på plats i Obbola, vilket är en fördel, betonar Jonas.
Det är ändå häftigt att det går framåt, för det skulle aldrig gå är det ju sagt.
Precis som många sa för 10-12 år sedan om elbilen.
I somras såg jag väldigt många elbilar kånka runt på en husvagn.
//Christian Dahlqvist
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com
ons 26 aug 2026, 12:24#915612
Och denna elbilen gick tvåskift?
Hur många lass hinner man med på ett skift då? Och hur långt har man kört på ett skift??
tallen100 skrev:Normalt så går nog en timmerbil ca 20000 mil om året på tvåskift.
Hur många lass hinner man med på ett skift då? Och hur långt har man kört på ett skift??
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
ons 26 aug 2026, 12:37#915613
Även 20 000 mil/år på tvåskift låter mycket i mina öron. Jag får det till en snitthastighet på 55-60 km/h arbetstid, vilket verkar rätt högt då en inte oväsentlig del av arbetstiden är körning på det mindre/sämre vägnätet och därtill tid för lastning/lossning.
MVH
Alias
tallen100 skrev:alias skrev:tallen100 skrev:Normalt så går nog en timmerbil ca 200000 mil om året på tvåskift.
MVH
Alias
Även 20 000 mil/år på tvåskift låter mycket i mina öron. Jag får det till en snitthastighet på 55-60 km/h arbetstid, vilket verkar rätt högt då en inte oväsentlig del av arbetstiden är körning på det mindre/sämre vägnätet och därtill tid för lastning/lossning.
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 26 aug 2026, 12:51#915615
Det beror såklart på, kanske 3 lass och 2 lastningar och 40-50 mil per skift är nog ganska normalt.
Bilar som kör under separatlastare blir det ju mer mil på än en vanlig bil med kran.
Virkesbilar går sällan endast 8 timmar per skift. Det är heller inte ovanligt att en extrachaufför hoppar in och gör ett par skift i veckan, så ser verkligheten ut.
Zixten skrev:tallen100 skrev:Normalt så går nog en timmerbil ca 20000 mil om året på tvåskift.
Det beror såklart på, kanske 3 lass och 2 lastningar och 40-50 mil per skift är nog ganska normalt.
Bilar som kör under separatlastare blir det ju mer mil på än en vanlig bil med kran.
Virkesbilar går sällan endast 8 timmar per skift. Det är heller inte ovanligt att en extrachaufför hoppar in och gör ett par skift i veckan, så ser verkligheten ut.
Re: Eltimmerbil som rullat 13 000 mil
ons 26 aug 2026, 17:03#915624Det viktigaste i kråksången är väl att detta resultat inte sprids med budskapet att nu går det.
Utan att ta med alla de faktorer som gällde för detta test och vad en vanlig bil klarar av.
Aftonblaskan kommer väl gå ut med budskapet att Dieselmotorns tid i lastbilar är över. Man testade och det gick bra.
I andra nyheter så är Putin, Trump rövhål och "högerextremisterna" är ett hot mot vänsterns orealistiska drömmar. De är qvislingar!
Utan att ta med alla de faktorer som gällde för detta test och vad en vanlig bil klarar av.
Aftonblaskan kommer väl gå ut med budskapet att Dieselmotorns tid i lastbilar är över. Man testade och det gick bra.
I andra nyheter så är Putin, Trump rövhål och "högerextremisterna" är ett hot mot vänsterns orealistiska drömmar. De är qvislingar!
//Henke månskensskogsbonde
ons 26 aug 2026, 17:21#915628Räknar man lite lågt på 230 kördagar per år så är det lite drygt 14 mil om dagen den gått, tror inte några timmeråkare blir varken imponerade eller särskilt intresserade av en batterilastbil med det resultatet i dagsläget 🤣

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).