Logistik, Transport

Brant backe

9 inlägg 291 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Brant backe

HN  
#911118Hej jag håller på att bygga skogsväg för timmerbil med släp. Tom bil uppför och lastad utför.
Nu är jag framme vid den brantaste delen det lutar15 grader. Vägen byggs med sprängsten sedan 0-150 och sist 0-32 på toppen.
Vad säger ni om detta är i brantaste laget.
Mvh

TS
Användarvisningsbild

Re: Brant backe

Bert1  
#911119Är det synvilla eller svänger det lite med?

HN  
#911120Backen börjar med en sväng men inte farligt brant där.

TS

alias  
#911124@Skogsola:
Visst hade du någon tråd för ett antal år sedan om en tämligen nybyggd alltför kuperad skbv?

MVH
Alias

aho  
#91112515 graders lutning motsvarar cirka 26%. Så här säger Biometria angående lutning i klassning av skogsbilväg:

Motlut och backar
Bedömning av framkomlighet görs utan att ta hänsyn till lutning och backar. Skogsbranschen har därför beslutat att motlut och backar kan anges som en punktföreteelse i de fall backen är för brant för att tillåta körning. Backar som anges är längre backar, som normalt inte bör ha större lutning än 8%, samt korta backar, som normalt inte bör ha större lutning än 12%. En kort backe är en backe kortare än ca 100 meter. Acceptabel stigning är i det enskilda fallet beroende av underlaget och markgreppet. För att uppfylla kravet på Trailer får ej radien på vertikalkurvan (backkrön) vara <100 m.

https://www.biometria.se/media/fa1ba4qc ... 1_webb.pdf

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:@Skogsola:
Visst hade du någon tråd för ett antal år sedan om en tämligen nybyggd alltför kuperad skbv?

MVH
Alias

Stämmer men problemet var inte lutningen utan att maskinisten hade byggt en berg- och dalbana. Mycket körning.med vägsladd där jag lyfte sladden i svackorna hjälpte lite. Att gå dit.med egen liten 7-tonnare och dra om vägen lite hjälpte mycket. Föraren jobbar inte kvar på den firman längre

Användarvisningsbild

Elis76  
HN skrev:Hej jag håller på att bygga skogsväg för timmerbil med släp. Tom bil uppför och lastad utför.
Nu är jag framme vid den brantaste delen det lutar15 grader. Vägen byggs med sprängsten sedan 0-150 och sist 0-32 på toppen.
Vad säger ni om detta är i brantaste laget.
Mvh

Hmmmmm, det där ser riskabelt ut.

Det är betydligt brantare än vad man normalt bygger för vanliga vägar.

---
Hur brant känns 15° i verkligheten?
- 15° lutning motsvarar ca 26,8 % stigning.
- I Sverige ligger de flesta branta bilvägar på 8–12 %.
- Allt över 15 % räknas som extremt brant för fordonstrafik.
- En 27 % backe kräver låg växel, bra bromsar och kan vara svår att starta i om man stannar.

---
Jämförelse med vanliga vägtyper
- Motorvägar: oftast max 4–6 %
- Vanliga landsvägar: 6–10 %
- Mycket branta backar i städer: 12–20 %
- 15° (≈27 %): används nästan aldrig för biltrafik, mer för gångvägar, terrängkörning eller specialvägar.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#911159Vägen kommer inte att bli godkänd med den lutningen. För sämsta vägklass (endast sommartid, utan släp) tillåts max 18% lutning med bra vägmaterial. 15 grader lutning motsvarar närmare 30%.

Användarvisningsbild

Rossignol  
#911223Jag googlade fram följande:
Norra Klevaliden i Huskvarna är en mycket brant och välkänd stigning som ofta används för cykelträning. Den har en längd på cirka 1 km, en genomsnittlig lutning på 11 % och en maximal lutning som når hela 26 %.

Göteborgsbacken på riksväg 40 i Jönköping har en lutning på upp till 7–8 procent. Den är cirka 1,1 kilometer lång, vilket gör den till en av de mer utmanande och olycksdrabbade vägsträckorna för tung trafik i regionen.

Motorvägen på E6 över Hallandsåsen har en maximal lutning på 6–7 procent på den norra sidan. Detta gör sträckan till en av de brantaste motorvägsavsnitten i Sverige. Påfarten från rastplatsen på samma sträcka kan ha en lutning på upp till 10 procent.
För den gamla vägen (som kallas gamla E6) och närliggande småvägar (såsom Hasslövsbacken) är lutningen betydligt brantare och kan nå upp till 10–22 procent.

Saltviksbacken på E4 i höjd med Härnösand har en maximal lutning på drygt 7 procent.

Vägen upp mot Vemdalsskalet (som är en del av väg 315) har en genomsnittlig lutning på cirka 4-6 %. Vissa kortare och brantare partier, särskilt nära Skalshöjden, kan dock nå en lutning på uppåt 7-8 %.

Några referensobjekt.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).