Logistik, Transport

bailey bridge

12 inlägg 5696 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

bailey bridge

svampbob  
#873277Hej, vad tror ni att en nio meters Bailey bridge är värd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bailey_bridge

Det är tänkt att sätta ut den på aktion till våren men nu dök en spekulant upp med ett "bra" bud och ville köpa direkt.

TS

Re: bailey bridge

torpöbo  
#873288Har du alla delar till den? Dom byggdes enligt utsago aldrig som enkel - enkel pga. Oklart skick och sprickbildning. Dom köptes tydligen in av försvaret till kilopris från Storbritannien efter kriget.

Om man inte bygger ihop dom rätt kan det gå som i Katrineholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... brokollaps

Användarvisningsbild

svampbob  
torpöbo skrev:Har du alla delar till den? Dom byggdes enligt utsago aldrig som enkel - enkel pga. Oklart skick och sprickbildning. Dom köptes tydligen in av försvaret till kilopris från Storbritannien efter kriget.

Om man inte bygger ihop dom rätt kan det gå som i Katrineholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/traktor-i-
vattnet-efter-brokollaps

Den är i drift nu men demontering sker till veckan.

Det har körts mycket timmerbilar över den de senaste åren och bron är det inget fel men betonggrundläggningen har tagit stryk så nu blir det en ny bro istället.

TS

torpöbo  
#873374För att svara påfrågan. En inte komplett bayley bridge är troligen inte värd mer än skrotvärdet. Är den komplett bör man nog prata med sitt försäkringsbolag innan man släpper trafik över den.

Användarvisningsbild

svampbob  
torpöbo skrev:För att svara påfrågan. En inte komplett bayley bridge är troligen inte värd mer än skrotvärdet. Är den komplett bör man nog prata med sitt försäkringsbolag innan man släpper trafik över den.

Jag hade dit en broexpert för ett par veckor sedan och hans bedömning är att bron är i helt oskadat skick.

Det jag kan oroa mig för är hur köparen kommer att montera bron och vilka upplag man bygger. Samtidigt är det inte mitt ansvar.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#873526Har du räknat något på vikten? Skrotpriset är inte så dåligt så det blir fort pengar i en sådan konstruktion.

En BB2 kan byggas på många vis för många olika belastningsklasser, upp till trippel i sida och trippel i höjd är inte orimligt även om det är tidskrävande. Ovanpå det fanns det en förstärkningssats som monterades på sidorna för vissa belastningsklasser.

För nyuppsättning godkänner trafikverket inte längre den konstruktionen för annat än GC-trafik. Men det behöver du som säljare inte fundera över.

Priset för 9m bro är alltså som att fråga vad ett träd kostar utan att ange trädslag, höjd eller diameter.

Användarvisningsbild

svampbob  
busholle skrev:Har du räknat något på vikten? Skrotpriset är inte så dåligt så det blir fort pengar i en sådan konstruktion.

En BB2 kan byggas på många vis för många olika belastningsklasser, upp till trippel i sida och trippel i höjd är inte orimligt även om det är tidskrävande. Ovanpå det fanns det en förstärkningssats som monterades på sidorna för vissa belastningsklasser.

För nyuppsättning godkänner trafikverket inte längre den konstruktionen för annat än GC-trafik. Men det behöver du som säljare inte fundera över.

Priset för 9m bro är alltså som att fråga vad ett träd kostar utan att ange trädslag, höjd eller diameter.

Nu har den åtminstone passerat skrotpriset.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... e-bro-9-m/

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876583Har ni kört timmerbil över en BB2 uppsatt som enkel-enkel utan förstärkningssats så lär ni överbelastat den hyggligt.

Det är bara att gratulera till den tur ni haft och att det inte blivit några olyckor.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876585Vad kan den väga? Hur fraktar man den? Skulle den funka för en skotare över fyra meter bäck?

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#876619BB2 byggde vi många när jag lumpade på Ing3. Om jag inte minns fel så vägde en sidoram 265 kilo och en tvärbalk 212 kg. Bron på bilden verkar vara tre sektioner så det blir i storleksordningen tre ton. Till det kommer vägbanan, sidsträvor mm. Så min gissning ligger på 5-6 ton. Ta det inte för sanningen då det var länge sedan och vi var inte så bekymrade över totalvikten.
Bron på bilden är en enkel enkel. Den använde vi till personbilar, jordbrukare och lätta lastbilar. Med en enkel dubbel (två ramar i bredd på varje sida) och kort spännvidd så kunde en stridsvagn passera, men det borde nog vara en dubbel dubbel.
BB2 or var trevliga att hantera och det skulle mycket till för att slita ut dem.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#876621Undertecknad gjorde 15 månader på Ing3 under tidigt 80tal. Även om jag byggde nån BB2 bro, så var jag på maskinpluton. Bandtraktor av märket AllisChalmers. Men stridsvagn avser väl IKV91 som vägde 16 ton?
I norrlandsbrigaden fanns väl inga stridsvagnar egentligen, eller? Dessa är ju klart tyngre.

Användarvisningsbild

Öst  
Lord Bernard Law Montgomery skrev:Without the Bailey bridge, we should not have won the war.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).