Logistik, Transport

Dimensionering av vägtrumma

20 inlägg 14059 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Dimensionering av vägtrumma

alias  
#858217Har en hörna på några hektar av fastigheten som skärs av av ett dike. Där finns en gammal basväg fram till diket, i vilket man lade i virke som överfart vid avverkningen för ca 25-15 år sedan.

Det har inte legat något virke i diket sedan jag hade dit en bandgrävare som markberedde det senast upptagna hygget och rensade befintliga diken.

Nu börjar det bli aktuellt med gallring av det äldre beståndet bortanför diket, varför jag funderar på att lägga i en trumma i diket för permanent åtkomst.

Det jag nu grubblar på är hur stor diameter man bör ha på trumman och om man ev. bara skulle ta och lägga material innehållande finare fraktioner närmast trumman för att sedan anlägga överbyggnaden av t.ex. klappersten så att den är genomsläpplig vid ev. onormalt höga flöden.

Landskapet är flackt och jag bedömer att det tillrinningsområdet är ca 15 ha (vad jag kan se av laserskannad markmodell så är det minst 1500 löpmeter diken, men det kan finnas fler inne på grannens som är för igenvuxna för att framträda i skanningsmodellen). Upplever inte att det har varit någon hög flödeshastighet på vattnet i diket de gånger som jag har passerat där, men det ligger lite avsides så viss felmarginal kan finnas.

Hade lite schablonmässigt tänkt att förlägga en 300 mm Uponor-trumma vid överfarten, men har inte koll på om det är en rimlig dimensionering.

Någon som har några kloka tankar kring dimensioneringen, och huruvida det är rätt tänkt med en genomsläpplig överbyggnad?

Det är primärt skördare och skotare som ska nyttja överfarten.

MVH
Alias

TS

Re: Dimensionering av vägtrumma

jannee  
#858222Diametern på trumman har inte så stor betydelse.
Spelar mindre roll om trumman kan svälja allt vatten omgående.
Det väsentliga är att du vid inloppet till trumman gräver ett ordentligt hål, det är just i detta hål som längre fram allt barr och löv kan samlas i stället för att täppa igen trumman.
Har själv gjort så och vart 10:e år på ett ungefär rensar jag sommartid dessa hål, å andra sidan är mina trummor knappt 20 cm i dia.

Cat554  
#858228Skillnaden på hva som täpper til en 20 cm ock en 30 cm trumma är stor, så där har diametern betydelse. Annars enig med Jannee. Jag gör også överbyggnaden högre enn tärrengen på sidorna, så at vatten tvingas inn på etablerad vegetasjo. Det tål mer enn överbyggnaden uansett material. OH

Användarvisningsbild

Bax  
#858229Ska skotaren köra över är nog överbyggnaden viktigare än diametern på trumman.

Avslutat-06  
alias skrev:Har en hörna på några hektar av fastigheten som skärs av av ett dike. Där finns en gammal basväg fram till diket, i vilket man lade i virke som överfart vid avverkningen för ca 25-15 år sedan.

Det har inte legat något virke i diket sedan jag hade dit en bandgrävare som markberedde det senast upptagna hygget och rensade befintliga diken.

Nu börjar det bli aktuellt med gallring av det äldre beståndet bortanför diket, varför jag funderar på att lägga i en trumma i diket för permanent åtkomst.

Det jag nu grubblar på är hur stor diameter man bör ha på trumman och om man ev. bara skulle ta och lägga material innehållande finare fraktioner närmast trumman för att sedan anlägga överbyggnaden av t.ex. klappersten så att den är genomsläpplig vid ev. onormalt höga flöden.

Landskapet är flackt och jag bedömer att det tillrinningsområdet är ca 15 ha (vad jag kan se av laserskannad markmodell så är det minst 1500 löpmeter diken, men det kan finnas fler inne på grannens som är för igenvuxna för att framträda i skanningsmodellen). Upplever inte att det har varit någon hög flödeshastighet på vattnet i diket de gånger som jag har passerat där, men det ligger lite avsides så viss felmarginal kan finnas.

Hade lite schablonmässigt tänkt att förlägga en 300 mm Uponor-trumma vid överfarten, men har inte koll på om det är en rimlig dimensionering.

Någon som har några kloka tankar kring dimensioneringen, och huruvida det är rätt tänkt med en genomsläpplig överbyggnad?

MVH
Alias

Lite generella tankar kan vara:

- finns det äldre trummor strax uppströms eller nedströms kan de ofta ge en bra indikation på behov av storlek.
- Hur ser terrängen ut, spelar det någon roll om det överströmmar överfarten vid höga flöden eller dämmer?
- Lite dimensioneringstankar, en 300 mm trumma jämfört med en 200 mm trumma hanterar mer än dubbla flödet, en 500 mm trumma jämfört med en 300 mm trumma hanterar nästan tre gånger mer volym.
- beroende på dikesdjup, kan du få till ca 400 mm eller mer överbyggnad över trummans ök, kan du nog ta ett jordtag bredvid som kringfyllning, har du lera eller morän, så duger detta gott och väl, blir det spårbildning senare så lägg i 0-150 i spåren eller be skotarföraren risa upp överfarten med färska toppar vid de första överfarterna.
- Genomsläpplig överbyggnad låter overkill, bättre du får med jord i ytan och sår denna med gräsfrö, gräs tål ev överströmning bäst då rotsystemet armerar konstruktionen.

Jag skulle nog börjat med en 300 trumma som du också gissar, låter rimligt för ett 15 ha stort avrinningsområde. Jag skulle provat med att hitta vettigt material i ett jordtag vid sidan om för kringfyllning och överbyggnad, sedan klätt överfarten och slänter mot trumöga med ett tunt lager jord, därefter sått gräs som erosionsskydd. Börja med att anlägga en slamficka nedströms trumman och komplettera med en uppströms som Janne säger för framtida underhåll, den nedre förhindrar grumling nedströms under arbetet. Läs på lite om vattenverksamhetslagstiftningen map. trummläggning innan, så du kan värdera dina val.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858237Sist jag räknade på det så räcker en välfungerande 160-trumma till ca 10ha i västra Småland.
200 bör absolut räcka men lägg en 300 för att det är mindre risk för igensättning.

Användarvisningsbild

svampbob  
#858245Jag och @mannfolk bytte en gammal betong vägtrumma som tror var 225 mot en 400 betong.
Efter det så rensade jag diken uppströms någon km bland annat ett rågångs dike genom en stor myr.

Ett par år senare så kom det ett rejält höst regn och då skar det sig snett över vägen så jag fick köra dit några skopor grus för att laga.

Jag var ute med skördaren igår kväll i regnet vi har fått ca 50 mm på två dygn. Gick då längs ett annat rensat dike och nästan så att jag blev sjösjuk av att se forsen där.
Jag ska ut i eftermiddag och inspektera vägen.

aho  
#858248Visserligen brant terräng men som exempel: Har en 300 mm trumma under väg som avvattnar cirka 12 ha, inte runnit över vägen på 50 år.
Gjorde en ny överfart strax nedanför och snålade till det med en 200 mm trumma, där rann det över i första vårfloden.

Lärdomen är att inte snåla på trummorna. Är det ont om plats på höjden så lägga två mindre istället.

Handlar mina trummor till Rinkaby Rör priser så det är små pengar jämfört med att behöva göra om.
Även en 300 mm plasttrumma kan man ta på takräcket 😀

Användarvisningsbild

svampbob  
#858265Två bilder tagna 12 timmar efter att det slutade regna.
På första en 400 som fortfarande nästan går full.
Den andra tror jag är 800 nu och vattnet verkar ha stått 40 cm över hjässan. Där har vi fått gå upp dimension efter att vägbanken har spolats bort. Kanske dags för ett nytt byte.

Användarvisningsbild

Elis76  
#858267@svampbob

På tal om vägtrummor - detta är väl i dina hemtrakter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/delar-av-vag-i-vannas-bortspolad-av-vattenmassorna

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:@svampbob

På tal om vägtrummor - detta är väl i dina hemtrakter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/delar-av-vag-i-vannas-bortspolad-av-vattenmassorna

Ja det är inte så långt borta. Min kompis som är chef för firman som gör jobbet har ingen bra vecka.
Jag pratade med honom häromdagen och han ville inte berätta hur många miljoner han hade förlorat på NV konkursen och nu detta som kommer att späda på förlusterna.

Som av en slump så läste jag idag beslutet om vattenverksamhet för ett liknande projekt för anläggande av en rörbro.

Jag tror att föreskrifterna är en bidragande orsak. Att dämma upp för att jobba i torrhet och undvika grumling är ett stort riskmoment när det kommer mycket nederbörd.

Användarvisningsbild

Ollebrus  
alias skrev:Har en hörna på några hektar av fastigheten som skärs av av ett dike. Där finns en gammal basväg fram till diket, i vilket man lade i virke som överfart vid avverkningen för ca 25-15 år sedan.

MVH
Alias

Vid dimensionering av trumma försöker jag att förstå avvattningsområdets förutsättningar till infiltration. Finns det hårdgjorda ytor, vägar, berghällar, sjöar, myrar, eller mark som översilas uppströms kan flödet öka snabbt. I skogsmark infiltreras vanligtvis regnet och det når diket med fördröjning. Ett dike påverkar bara skogsmarken något tiotal meter ut åt sidorna och min erfarenhet är att en 200mm trumma är tillräcklig vid överfarter i skogsmark.

Har också ett dikessystem på ca 1500m i flack terräng. Marken har tidigare varit odlingsmark där det nu växer gran. Torra vårar har gjort att jag nu planerar att lägga en extra trumma ovan befintlig. Detta för att kunna sätta lock på den nedre trumman och på så vis höja grundvattennivån inpå vårkanten när träden behöver mycket vatten. Att delvis täppa till 1500m diken i flack terräng borde höja grundvattennivån och därav bygga buffert inför en torr försommar. Det sista lite off topic, men den extra trumman kan också ses som ett förslag för genomsläpplig överbyggnad 😀

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858286200 trummor bör man undvika. Täpps igen av minsta lilla skräp och har en ringstyvhet som ett sugrör från McDonalds. Där det går tyngre trafik blir dom platt i hjulspåren.
1728677177_20231009_135526.jpg

Avslutat-06  
Ollebrus skrev:

MVH
Alias

Vid dimensionering av trumma försöker jag att förstå avvattningsområdets förutsättningar till infiltration. Finns det hårdgjorda ytor, vägar, berghällar, sjöar, myrar, eller mark som översilas uppströms kan flödet öka snabbt. I skogsmark infiltreras vanligtvis regnet och det når diket med fördröjning. Ett dike påverkar bara skogsmarken något tiotal meter ut åt sidorna och min erfarenhet är att en 200mm trumma är tillräcklig vid överfarter i skogsmark.

Har också ett dikessystem på ca 1500m i flack terräng. Marken har tidigare varit odlingsmark där det nu växer gran. Torra vårar har gjort att jag nu planerar att lägga en extra trumma ovan befintlig. Detta för att kunna sätta lock på den nedre trumman och på så vis höja grundvattennivån inpå vårkanten när träden behöver mycket vatten. Att delvis täppa till 1500m diken i flack terräng borde höja grundvattennivån och därav bygga buffert inför en torr försommar. Det sista lite off topic, men den extra trumman kan också ses som ett förslag för genomsläpplig överbyggnad 😀

Infiltration i all ära, men det måttet kommer aldrig definiera behovet av storlek på trumma, då max flöden uppstår vid markens mättade läge. Har du granskog och försöker hålla upp grundvattnet under vissa tidsperioder där du har riklig nederbörd, skapar du bara grogrund för stressade träd under en torka, i söder betyder det "Utslaget bestånd av granbarkborre" på grund av för ytliga rötter. Det man eftersträvar för frisk och produktiv skog är en jämn grundvattennivå, och att den kan försörja beståndet med vatten under hela växtsäsongen!

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
0470 skrev:200 trummor bör man undvika. Täpps igen av minsta lilla skräp och har en ringstyvhet som ett sugrör från McDonalds. Där det går tyngre trafik blir dom platt i hjulspåren.
1728677177_20231009_135526.jpg

Hur mycket material låg det över den trumman?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).