tor 10 okt 2024, 21:51#858232alias skrev:Har en hörna på några hektar av fastigheten som skärs av av ett dike. Där finns en gammal basväg fram till diket, i vilket man lade i virke som överfart vid avverkningen för ca 25-15 år sedan.
Det har inte legat något virke i diket sedan jag hade dit en bandgrävare som markberedde det senast upptagna hygget och rensade befintliga diken.
Nu börjar det bli aktuellt med gallring av det äldre beståndet bortanför diket, varför jag funderar på att lägga i en trumma i diket för permanent åtkomst.
Det jag nu grubblar på är hur stor diameter man bör ha på trumman och om man ev. bara skulle ta och lägga material innehållande finare fraktioner närmast trumman för att sedan anlägga överbyggnaden av t.ex. klappersten så att den är genomsläpplig vid ev. onormalt höga flöden.
Landskapet är flackt och jag bedömer att det tillrinningsområdet är ca 15 ha (vad jag kan se av laserskannad markmodell så är det minst 1500 löpmeter diken, men det kan finnas fler inne på grannens som är för igenvuxna för att framträda i skanningsmodellen). Upplever inte att det har varit någon hög flödeshastighet på vattnet i diket de gånger som jag har passerat där, men det ligger lite avsides så viss felmarginal kan finnas.
Hade lite schablonmässigt tänkt att förlägga en 300 mm Uponor-trumma vid överfarten, men har inte koll på om det är en rimlig dimensionering.
Någon som har några kloka tankar kring dimensioneringen, och huruvida det är rätt tänkt med en genomsläpplig överbyggnad?
Det är primärt skördare och skotare som ska nyttja överfarten.
MVH
Alias
Lite generella tankar kan vara:
- finns det äldre trummor strax uppströms eller nedströms kan de ofta ge en bra indikation på behov av storlek.
- Hur ser terrängen ut, spelar det någon roll om det överströmmar överfarten vid höga flöden eller dämmer?
- Lite dimensioneringstankar, en 300 mm trumma jämfört med en 200 mm trumma hanterar mer än dubbla flödet, en 500 mm trumma jämfört med en 300 mm trumma hanterar nästan tre gånger mer volym.
- beroende på dikesdjup, kan du få till ca 400 mm eller mer överbyggnad över trummans ök, kan du nog ta ett jordtag bredvid som kringfyllning, har du lera eller morän, så duger detta gott och väl, blir det spårbildning senare så lägg i 0-150 i spåren eller be skotarföraren risa upp överfarten med färska toppar vid de första överfarterna.
- Genomsläpplig överbyggnad låter overkill, bättre du får med jord i ytan och sår denna med gräsfrö, gräs tål ev överströmning bäst då rotsystemet armerar konstruktionen.
Jag skulle nog börjat med en 300 trumma som du också gissar, låter rimligt för ett 15 ha stort avrinningsområde. Jag skulle provat med att hitta vettigt material i ett jordtag vid sidan om för kringfyllning och överbyggnad, sedan klätt överfarten och slänter mot trumöga med ett tunt lager jord, därefter sått gräs som erosionsskydd. Börja med att anlägga en slamficka nedströms trumman och komplettera med en uppströms som Janne säger för framtida underhåll, den nedre förhindrar grumling nedströms under arbetet. Läs på lite om vattenverksamhetslagstiftningen map. trummläggning innan, så du kan värdera dina val.