Logistik, Transport

Träbro till traktorn

10 inlägg 3338 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träbro till traktorn

ollefisk  
#853404 Hej,
Jag har en bro över en bäck, den är byggd med fyra ca 20 cm höga H-stålbalkar och över stockar, slipers ca 25 x 15 cm. Den har klarat både skördare och skotare utan att lägga över något ris men nu börjar ett antal slippers börja ruttna. Bron fanns när jag köpte fastigheten så jag har ingen aning om hur gammal bron är och exakt vilken typ av trä som ligger där. Och hur virket sitter ihop, jag misstänker att de bara ligger tätt ihop. Tryckat eller inte. När jag surfar efter slipers eller byggtimmer så hittar jag inga med den storleken. Så lite fysik, hur tjocka timmer skulle behövas för att klara en traktor MF 35? 🚜 Över på längden kanske vanligt virke för altanen? Gärna att det skulle gå med en skotare. Är det bäst med tryckat eller hur länge skulle vanligt virke som tjäras?

TS
Användarvisningsbild

Re: Träbro till traktorn

Camaro1969  
#853421 be nån såga 4 skäringar tex 8"8 eller 9"9 så blir det bättre än innan

ja skulle nog vilja montera ihop dem, kanske en liknande längsmed sidorna och gängstång att förbinda med?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853422 Se bara till att hjulen går över stålbalkarna när du kör så behöver inte överbygget vara så hiskeligt.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853438 Demontera hela bron och blästra och rostskydda balkarna.

Virke kan du såga upp på någon närliggande byasåg och skicka på impregnering själv. Gör du det till ett flerårsprojekt så kan du komma undan rätt billigt.
Lägg inte massa jobb på överbyggnaden utan att försäkra dig om att stålet är väl rostskyddat så länge som överbyggnaden håller.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#853441 Telestolpar brukar man väl kunna hitta gratis.. de borde vara bra bromaterial. Sen kan man såga upp grova ekplankor att klä bron med.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ollefisk skrev:Hej,
Jag har en bro över en bäck, den är byggd med fyra ca 20 cm höga H-stålbalkar och över stockar, slipers ca 25 x 15 cm. Den har klarat både skördare och skotare utan att lägga över något ris men nu börjar ett antal slippers börja ruttna. Bron fanns när jag köpte fastigheten så jag har ingen aning om hur gammal bron är och exakt vilken typ av trä som ligger där. Och hur virket sitter ihop, jag misstänker att de bara ligger tätt ihop. Tryckat eller inte. När jag surfar efter slipers eller byggtimmer så hittar jag inga med den storleken. Så lite fysik, hur tjocka timmer skulle behövas för att klara en traktor MF 35? 🚜 Över på längden kanske vanligt virke för altanen? Gärna att det skulle gå med en skotare. Är det bäst med tryckat eller hur länge skulle vanligt virke som tjäras?

En 35:a väger ju bara lite mer än en Grålle på 1,25 ton så dina 6-tums tjocka slipers räcker mer än väl så länge de är hyggligt friska.

Användarvisningsbild

ollefisk  
Vildmark skrev:Telestolpar brukar man väl kunna hitta gratis.. de borde vara bra bromaterial. Sen kan man såga upp grova ekplankor att klä bron med.

När telia tog ned stolparna på min mark så fick vi inte ta dom, de flyttade undan stolparna så fort som möjligt.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
ollefisk skrev:
Vildmark skrev:Telestolpar brukar man väl kunna hitta gratis.. de borde vara bra bromaterial. Sen kan man såga upp grova ekplankor att klä bron med.

När telia tog ned stolparna på min mark så fick vi inte ta dom, de flyttade undan stolparna så fort som möjligt.

Här lade dom stolparna i högar och hoppades att dom skulle försvinna vilket stolparna gjorde.
Frågade en gång och svaret blev att dom fick inte ge bort dom för dom skulle köras 35 mil för destruktion.
Men vi kan ju inte göra nånting om dom försvinner😊

Användarvisningsbild

ollefisk  
#853469 Många namn, slipers och byggtimmer. En del kallar det visst sparrar. Ibland svårt att leta... 🤔

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).