Logistik, Transport

Isbärighet och istjocklek för fordon

31 inlägg 153896 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

anersimyra  
#365910
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Denna tråd läses nu mer frekvent än vanligt just nu. Inte så konstigt kanske med tanke på vädret.
Tänkte kolla med er kunniga, håller informationen ovan måttet eller är det något som är galet eller något som bör läggas till när det gäller isbärighet. Tänker då både ur skridskosynpunkt men även om man funderar på att köra med fordon på is. Bil, traktor (ploga), ATV, motocross eller vad det än kan vara.
10 cm kärnis gäller för att t.e.x Nacka kommun ska öppna skridskoslingor på sötvattensjöarna, saltsjöisen ska vara något tjockare vill jag minnas. Vid 10 cm får det enbart plogas med fyr / sexhjuling. Isarna ska därefter regelbundet kontrolleras under säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

Vardon  
#365911 Glöm inte bort den gamla varningstexten, utsuddade av tidens tand:

Taket ska vara öppet vid färd på isbelagt vatten...

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

dwurg  
#365950 Jo farsgubben skotade ut en avverkning på en ö för många år sen. For ut på morgonen och lastade ett skapligt lass när han åker tillbaka sitter det gubbe och anglar mitt i vägen. Har för mig att dom hade spolat upp en väg. Hur som helst stod det som fontäner ur hålen och gubben fick bråttom därifrån.
Tack och lov fanns det taklucka på gamla skotare och med lite handgas gick det bra att sitta på taket och styra med fötterna. Isen höll men lär ha varit en ganska obehaglig upplevelse.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

halvproffs  
#365955 Kört över en liten insjö många gånger med traktor och vagn med kran o last. Har alltid satt min 30cm kärnis som minigräns för överfarten på1,2 km lång sträcka och det har gått bra. Några episoder; En jaktkamrat kom ut på sjön och ville prata lite, stannade med fullt lass på vagnen. Isen var ca 65cm vid tillfället. Efter ett par minuter exploderade isen med massa isbitar som träffade traktorn, mig o kompisen. Garanterar att hjärtat slutade slå i några sekunder! :shock: Det var en sten bredvid traktorn som inte syntes och med tyngden från ekipaget trycktes isen ned med följd att isen brast runt stenen.
För några år sedan skulle kompisen o jag över till jakt stugan med en gammal Caddy picup lastad med förnödenheter. Sjön är lugn utan faror... Borrade vid påfarten 12cm, räcker gott o väl. Åker över stannar vid andra sidan sjön. Märker när vi kliver ur att isen spricker vid hjulen, av med förnödenheterna, slänger upp dom på sjöänget med andan i halsen. Kompisen säger; låt bilen sjunka, den är inte värd nånting iaf. Men den sjönk inte.
Provborrade 2m bredvid bilen, ca6cm. Troligtvis kom det värme från den dåligt frusna myren så det var mindre is där. Backade ut bilen 30m för där var det återigen 12 cm. Allt gick bra men det behövdes en rejäl whiskey när vi kom till stugan :grin: Finns mer att berätta om denna sjö men en annan gång kanske.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

Peteflamingstar  
#365961 Ibland bär inte isen... Gallrade på en ö för fem-sex år sedan och vi skotade ca hundra meter över isen som var ungefär en halvmeter tjock hela vägen. Dock var påkänningen närmare strandkanten så stor att det brast på flera ställen men till slut hittade vi ett ställe där det höll. Spännande var det i alla fall :smile:

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

rokon  
#365962 http://www.lulea.se/samhalle--gator/gat ... vagar.html
Isvägar

"Varje vinter plogas cirka 25 km isvägar i Luleå skärgård som man utan risk kan trafikera med personbil eller tom lastbil. Isvägarna är 40-45 meter breda och isen är cirka en halv meter tjock innan man plogar. Det är en speciell känsla att färdas i bil över de stora vattnen. Hur snabbt isvägarna är klara varje vinter beror naturligtvis på vädret och isläget. Luleå kommun öppnar varje år en ca 10 km lång isväg mellan Lövskär och Hindersön. Från isvägen till Hindersön vidare till Storbrändön öppnas en 6 km lång väg. Mellan Sandön och Junkön går en isväg som är ungefär 10 km lång. På dessa vägar går det utmärkt att ta sig fram med bil och på så vis ta sig snabbare ut i skärgården under vintern. Man kan t ex köra ut till Hindersön och ta en skidtur för att sedan äta en god middag på Jopikgården eller till Sandön och ta en lunch på Klubbvikens Havsbad. "

Luleå kommun; Generellt gäller följande regler:
•max 30 km/tim
•avståndet till övriga fordon ska vara minst 50 meter
•parkeringsförbud
•följ trafikskylten angående bärighetsklass (2 - 4 ton)
Mina komentarer
Det där med hastighetsgräns 30 km/h är viktig för att undvika att en stående våg bildas framför fordonet en stående våg kan spräcka isen framför "Stående våg som en summa av två löpande vågor" åskådligt visat i detta clip

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

terva  
#365963
Skogsante skrev:
HN skrev:Har en fråga ang hur tjock is det behövet att vara för att köra traktor. Om det finns någon tabell eller liknande?

Jag fick en gång i min ungdom lära mig en grundregel för kärnis.

5 cm is -> 5x5x5 = 125 kg bärighet för punktlast
10 cm is -> 10x10x5 = 500 kg bärighet för punktlast
15 cm is -> 15x15x5 = 1125 kg bärighet för punktlast
20 cm is -> 20x20x5 = 2000 kg bärighet för punktlast
30 cm is -> 30x30x5 = 4500 kg bärighet för punktlast
40 cm is -> 40x40x5 -> 8000 kg bärighet för punktlast

För din traktor beror det på:
1) hur mycket är totalvikten
2) var blir punktlasten per hjul

Exempel:
traktor väger 10 ton
lasten fördelas på fyra punktlaster
-> 2500 kg per punktlast
-> 2500/5=500 och roten ur 500 är 22,36 -> 23 cm kärnis bör vara tillräckligt för att bära din traktor för en överfart


Skulle inte våga köra med en 10 ton traktor på 23cm kärnis. Vet av det jag provat att köra på is med traktor att för 30cm kärnis på en sjö håller för en ca 6 tons traktor men att det knakar och kommer sprickor i isen då redan. Var i går ut med min Valtra 6550 med Hypro 450XL som väger ca 7 ton med frontvikterna och kedjor. Istjockleken var ca 40cm och jag körde sakta men man såg att det kom en del sprickor när man körde. Ska dit ut nu också så hör ni inte av mig nåt mer så har jag nog kört ner :wink: :wink:

Mvh terva

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

machonisti  
#366025 23 cm och 10 ton låter inte säkert, kanske håller det en resa men efteråt??

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

Tjingen  
#366050 Annat onödigt vetande är att istillväxten är lika stor vid -10, fuktigt och moln som vid +4, tort och klart.

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

Skogen i boden  
#366060 Farsan sa att de i lumpen fick lära sig att 5 cm kärnis bär en personbil i krigstid och i fredstid räknar man på 10 . Har för mig att de hade 38 cm på isvägen här när de höjde till 3 ton . Oavsett tjocklek har jag aldrig sett mer än 12 t på skylten . Men har kompisar som kört fulla timmerekipage på sjöisar men restriktionerna var endast ett lass per skift sen skulle isen viöa/återresa i sprickar osv

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

Skogen i boden  
#366061 Vila/återfrysa

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

jannee  
#366099 7 cm kärnis håller i alla fall för en bil, när man står 3 bilar i en trekant börjar den dock att sjunka. Egen erfarenhet efter ungdomens vilda bilkörning på sjöisar.
Dock var p bilarna något lättare än dagens, ca 1100 kg bara.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

JensSkoog  
#366737 Här höll isen inte.
http://www.op.no/nyheter/vinter/skoyter ... -36-170170
8" var inte nog för traktoren :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

Fredrik Reuter  
#367134 Hej,
Jag fick tips om Försvarsmaktens skrift "Vintersoldat" som innehåller information om isbärighet och transport. Jag lade upp denna och en bild ur den i mitt första inlägg på första sidan i denna tråd: Fredrik Reuter - Isbärighet

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

terva  
#367464
JensSkoog skrev:Här höll isen inte.
http://www.op.no/nyheter/vinter/skoyter ... -36-170170
8" var inte nog för traktoren :mrgreen:


Gissar att den traktorn väger nåt mellan 4,5-5 ton som den är utrustad. Skulle traktorn vägt 2 ton skulle jag nog farit ut på den isen.

Mvh terva

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).