Sida 1 av 1

Avgift till samfällighet för transport

Postat: tis 02 apr 2024, 17:24
av Dalskog
Hej!
Jag har ett avlägset skifte i östra Småland som det har avverkats på, och den stora virkesköparen har planerat avverkning, skotning och avlägg vid en enskild väg.
Med ungefär samma skotningslängd skulle man åt andra hållet nå ner till allmän väg och kunna ha virkesavlägget där istället.
Den enskilda vägen är en samfällighet som man inte är medlem i, och där skulle det potentiellt kunna bli tal om att en avgift behöver betalas för att man nyttjar den vägen utan att vara medlem.
Två frågor:
1. Vad är rimlig ersättning till samfälligheten?
2. Finns det anledning att klandra virkesköparen för att inte planera virkesavlägget nere vid allmän väg för att slippa betala ersättning till samfälligheten?

Re: Avgift till samfällighet för transport

Postat: tis 02 apr 2024, 18:51
av Bosse1
Förhoppningsvis får du samma kubikersättning även om varan åkt taxi till bruket 😉

Re: Avgift till samfällighet för transport

Postat: tis 02 apr 2024, 20:15
av alias
Dalskog skrev:Hej!
Jag har ett avlägset skifte i östra Småland som det har avverkats på, och den stora virkesköparen har planerat avverkning, skotning och avlägg vid en enskild väg.
Med ungefär samma skotningslängd skulle man åt andra hållet nå ner till allmän väg och kunna ha virkesavlägget där istället.
Den enskilda vägen är en samfällighet som man inte är medlem i, och där skulle det potentiellt kunna bli tal om att en avgift behöver betalas för att man nyttjar den vägen utan att vara medlem.
Två frågor:
1. Vad är rimlig ersättning till samfälligheten?
2. Finns det anledning att klandra virkesköparen för att inte planera virkesavlägget nere vid allmän väg för att slippa betala ersättning till samfälligheten?


Svårt att ge vettiga svar utan mer info.

Jag kan tycka att det i grunden är ett generalfel av både säljare och köpare att inte diskutera igenom och dokumentera placering av basvägar och upplag redan innan kontraktet skrivs under. Nu är ju dock läget som det är - jag tolkar det som att träden är avverkade redan, och att virket sannolikt även är utskotat till den enskilda vägen?

Hur lång är sträckan som man behöver nyttja på den enskilda vägen och hur många m3fub talar vi om?

1. För att nyttja någon annans upplagsplats och kortare vägsträcka har det tidigare kostat ca 10 kr/m3fub här ikring, så efter de senaste årens inflation så bör den summan rimligen ligga på ca 12-15 kr/m3fub. Bör bli dyrare vid längre vägsträckor, samt att ev. vägskador återställs av nyttjaren. Ligger virket kvar på upplaget och man ännu inte är överens med väghållaren för den enskilda vägen så har man ju dock ett dåligt förhandlingsläge!

2. Finns det några drivningshinder för att skota virket mot allmän väg (tänker spontant blött, brant eller storblockigt)? Finns det möjlighet att lossa och lasta virket på ett trafiksäkert sätt vid den allmänna vägen?
Det lättaste sättet att få svar på varför virkesköparen har valt att planera för skotning av virket till den enskilda vägen är ju att fråga virkesköparen direkt!

Går den enskilda vägen i direkt anslutning till ditt skifte, eller har man behövt skota över någon annans mark också för att nå upplaget?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias