Logistik, Transport

Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

9 inlägg 6419 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

Gunnarskog  
#51176 Vad gäller egentligen? Får man köra med kedjor/band på asfalt på vintern?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51180 Det beror väl på vem man frågar.

Det vi avgör det på är broddarnas längd (bandens aggresivitet)

Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

masterchief  
#51185 Allting går bra sålänge man inte möter vägverket :lol:
Allvarligt talat, finns det några fasta riktlinjer?
Eller är det så att det är från fall till fall där det blir spår?
I somras körde jag mycket beten och in och ut längs en oljegrusväg.
Kändes inte roligt att göra broddmärken på en sträcka på 5km.
Alternativet hade varit och kört 15-40 fub, kastat av kedjorna och rullat, sedan på med dem igen, då det var kuperade beten med surhål mm.
Tilläggas att idag drygt ett halvår efter kan man inte se att jag körde i somras....men då syntes det :???:

Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

Skog  
#51189 Nu när det är rätt mycke is på asfalten här i varje fall är det knappast några större problem, men som föregående talare sagt banddubbens kondition är avgörande hur man vågar. Sen tål ju riktig asfalt bra mycket mer än oljegrus. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51195 Är det bara kallt så brukar det inte vara så farligt för 2 år sen körde "Olle i Harju"s grabbar på vägen här med en 1470 och tanken hängande i aggregatet :-ss det syntes som skrapmärken på stenarna i asfalten annars inget ^#(^ men det har ju givetvis betydelse hur fräscha broddarna är oxå...

Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

GremoNiclas  
#51251 Man får väl köra med kedjor iaf, så länge man inte "skadar" vägen. Tror det står så i regelverket.
På vintern är det väl inget problem när asfalten är frusen/hård. Sämre på varma sommardagar, då "förstör" man lätt.

Avatar Fallback

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51314 Är väl som ovanstående säger, på vintern spelar det väl ingen roll då asfalten är så hård?

Finns ju något regelvärk för bönder med ringvältar och sådant där har jag för mig? Vet inte om det kan klassas in på samma.

Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

Torparn79  
#51317 enklast är väl att ringa till Svevia (Vägverket) och höra vad som gäller och vad ansvariga vägmästare i området anser...

Användarvisningsbild

Re: Köra med kedjor/band på asfalt på vintern

Skogshuggarn  
#52141 En bekant fick iaf kränga av broddkättingen på sin SM 667 (utan lass), efter möte med "statspolisen".
Det var ungefär vid den här tiden på ordentligt is/snöpackad asfaltväg. /riksväg fö).

Skulle tro att man klarar sig bättre med släta dito?,,,,,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).