Logistik, Transport

Avlägg - funderingar

8 inlägg 3559 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avlägg - funderingar

lv_101  
#799922 Jag ska för första gången till hösten hugga och sälja leveransvirke, i form av 3-meters granmassaved. Det finns egentligen bara en lämplig plats att ha avlägget, och det ser ut ungefär som på bilden nedan. En slänt med svag lutning från vägen, som sen är brantare. Vägen är en allmän väg (grusväg som går genom skogen här). Hur hade ni gjort med underlägg ? Överste figuren är väl enklast tänker jag. Gör jag som på nedra figuren då är det väl risk att välten rullar baklänges ? Funkar det att göra som på nedre figuren om jag slår ner några stolper bakom underläggen ?
En annan fundering, måste jag söka tillstånd för avlägget eller går det på köparens generella tillstånd om jag nu t.ex gör avtal med Södra ?

1682241305_avlagg.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Avlägg - funderingar

Saläng  
#799946 Jag hade gjort enligt den översta bilden, inte krångla till det mer än nödvändigt. Senast jag sålde leveransvirke låg det vid allmän grusväg typ som du beskriver, Södra hämtade virket. Tänk på att inte hamna med väntan för nära vägen, lätt hänt med klen huggarvagn som jag själv använder, lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Avlägg - funderingar

UTB  
#799947 Tillstånd?

Kan väl vara bra att prata med ägaren av marken där du ska göra avlägget...

/UTB

Avatar Fallback

Re: Avlägg - funderingar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799960 Men allmän så antar jag att det menas Trafikverkets väg? I så fall krävs tillstånd som söks via e-tjänst hos Trafikverket.

Har du redan bestämt dig för en köpare så kan du troligen nyttja dennes tillstånd för upplaget men förankra det i så fall med inköparen innan du lägger dit något virke.

När det gäller utformning av upplag så hade jag inte krånglat till det mer än ditt första alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Avlägg - funderingar

lv_101  
#799968
busholle skrev:Men allmän så antar jag att det menas Trafikverkets väg? I så fall krävs tillstånd som söks via e-tjänst hos Trafikverket.



Ja så är det, jag kommer ha avlägget på min fastighet, men det är Trafikverkets väg. Får kolla inköparens avtal, alternativt e'tjänsten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avlägg - funderingar

molnia  
#799974 Kanske hade det hjälpt något att lägga ett par bitar I slänten som mothåll för rullning?

Avatar Fallback

Re: Avlägg - funderingar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799983 Vet aldrig att någon har sökt ett sånt där tillstånd på riktigt. Men det kanske är olika i olika landsdelar.

Avatar Fallback

Re: Avlägg - funderingar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799990
Skogsola skrev:Vet aldrig att någon har sökt ett sånt där tillstånd på riktigt. Men det kanske är olika i olika landsdelar.


Uppköparna söker för hela län årsvis och jobbar med frihet under ansvar, sitter det vältlappar på som tillhör en köpare med tillstånd så förutsätter jag att Trafikverket inte forskar mer så länge vältan ligger på trafiksäkert sätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).