Logistik, Transport

Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

19 inlägg 9310 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788815
Bax skrev:Så det är ”bara” att fixa ett servitut så kan man skita i markägaren sen?
Beviljas ett servitut utan att en ekonomisk uppgörelse presenterats?


Ja, det är precis det som är poängen. Servitut ger folk rätt till din fastighet utan att du kan göra något åt det.

Det kan antingen bildas på frivillig väg med vanligt avtal, eller så kan lantmäteriet bilda det om det behövs. Beroende på situation får man ersättning för servitutet, eller så inte. Då som en engångsersättning, i nästan alla fall.

Om din granne har servitut på att köra på din fastighet fört att komma ut till landsvägen, så får han göra det oavsett vad du tycker. Och utan att betala för sig (normalt).

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Bax  
#788819 Ja det där vet jag.
Vad jag undrar är om någon ”bara” kan söka servitut på min mark utan att jag tillfrågas av LM?
Borde inte LM vara intresserade av att folk är sams när ett servitut bildas? Eller förstås, då får de ju sälja tid när folk kommer och är osams…

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Rättselarn  
#788822 Det är inte "bara" att söka servitut. För att Lantmäteriet ska ta ett sånt beslut så krävs det:
- Att den sökta fastigheten har behov av servitutet.
- Att det inte finns något bättre läge.
- Att de fastighet som ska ha nytta av servitutet går i "vinst" efter att såväl ersättning för marken som förrättningskostnaden är betald.

Söks servitut hos Lantmäteriet så blir det en förrättning och då försöker förrättningslantmätaren först kolla om det går att hitta en frivillig lösning annars kan man räkna med att det blir ett sammanträde där alla inblandade får lägga fram sina förslag och synpunkter.
Ersättning ska betalas för marken och då gäller reglerna i Expropriationslagen.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Elis76  
#788839 Här finns information om servitut.

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Servitut/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).