Logistik, Transport

Ploga snö som Gunde Svan

23 inlägg 11495 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776843
gnisten83 skrev:Blir alltid en del tillvänjning när de inte styr på främre axeln som normala fordon, börjar man köra bakhjulsstyrt eller för den delen midjestyrt så uppför sig fordonet på ett annat vis.
Vad jag har förstått så är bakre styrningen på nyare N serien gjord med en progressiv styrningen så den inte blir så stirrig på väg


Man kan undra hur den styrningsfunktionen funkar. Nån som vet? Något som går att bygga på? Troligen dyrt. Känns som något som är integrerat i systemet. Factory fit som Volvo säger om sina grävmaskiner. Fuckt up shit som jag säger som måste bygga på extra patronventil och ta olja från samma uttag som rotorn på min hjulare för att få igång en gripsåg även om jag har extra uttag men som inte går att få olja på när rotorn är på. Data. Känns komplicerat med styrningen på Valtran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Bert1  
#776859 Är väl liknande funktion på en del bilar med elektrisk servo där ratten är betydligt lättare när du står still än när du har farten uppe

Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776898 Kom på att de stod nåt om twintrac körning på väg i manualen, vet inte vilket år då de är en utskriven från maskinisten.
Hursomhelst den är till 6X50 modellerna så de är inte den allra första men läs den feta texten i slutet av kolumn 1 och början av 2 och begrunda

Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776901
gnisten83 skrev:Kom på att de stod nåt om twintrac körning på väg i manualen, vet inte vilket år då de är en utskriven från maskinisten.
Hursomhelst den är till 6X50 modellerna så de är inte den allra första men läs den feta texten i slutet av kolumn 1 och början av 2 och begrunda


Ah! Ska kolla i min manual vad det står. Troligen samma. Intressant

   TS
Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776904 Kan bero på avsaknad av rätt bel, blinkers.
Annars är maskinen CE märkt med ratt bakåt men de har kanske gjort undantag transportkörning o bara ansett de är för arbetskörning i lägre farter.
Däremot finns de inga spärrar på vilka växlar du kan peta i bakåt men kommer du till hög 3a bakåt vill iaf inte jag köra fullgas o försöka få i nästa växel.

Kom inte ihåg om var när jag ännu hade takmontaget o mindre kran med Arbron på, men körde bakåt i god fart på 3an när jag fick ett plötsligt möte o tvärbromsade….
Hade ett framhjulslyft på en halvmeter o nästan bromsspår i kallingarna 😮

Han som röjer buskar längs byvägarna här har en nyare Nxxx som han kör baklänges vid buskröjningen

Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776907

Nåt i den här stilen vore ju guld

Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776911
Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=pgTBk9lfu2c
Nåt i den här stilen vore ju guld


Visst FAN det 👍🏼! Synd det inte blev nåt mer med de traktorerna. Tror inte det blev det iallafall. Kanske inte passar jättebra i skogen dock…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776913
gnisten83 skrev:Kan bero på avsaknad av rätt bel, blinkers.
Annars är maskinen CE märkt med ratt bakåt men de har kanske gjort undantag transportkörning o bara ansett de är för arbetskörning i lägre farter.
Däremot finns de inga spärrar på vilka växlar du kan peta i bakåt men kommer du till hög 3a bakåt vill iaf inte jag köra fullgas o försöka få i nästa växel.

Kom inte ihåg om var när jag ännu hade takmontaget o mindre kran med Arbron på, men körde bakåt i god fart på 3an när jag fick ett plötsligt möte o tvärbromsade….
Hade ett framhjulslyft på en halvmeter o nästan bromsspår i kallingarna 😮

Han som röjer buskar längs byvägarna här har en nyare Nxxx som han kör baklänges vid buskröjningen


Haha! Kan jag tänka mig att det blev… ja det är ju inte heller fel. Här kör en som har twintrac ändå framåt med en T med Jake-fäste och stor kran. Kanske beror på att sikten blir bättre genom höger framruta än över bakdäcket.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).