Sida 1 av 3
Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det här?
Postat: lör 23 jul 2022, 14:51
av Kiwisailor
Hej!
Nu har jag varit ute och scoutat, mätt och sonderat terräng där jag skulle vilja dra en väg till en fastighet jag vill köpa (finns idag ingen väg).
Precis där det är som lämpligast att dra en väg råkade det helt slumpartat redan finnas ett traktorspår hela vägen fram till en nedfart till en gammal hästfarväg.
Nu undrar jag utifrån bilderna. Hur stort jobb är det här att göra till en farbar väg? Den behöver inte vara mer ordentlig än att det är möjligt att komma fram och så billig sin det bara är möjligt. Hela vägen är ca 300 m.
På bilderna är de blå pilarna traktorspår och röda pilar är gamla hästfarväg.
Frågor
- Är det möjligt att bara slänga på omkring liggande material och platta till?
- Om man skulle försöka ge sig på detta, hur stor maskin krävs?
- Skulle det till och med vara möjligt för en arbetssam extremt envis person att göra utan maskin?
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 15:29
av hlb
Värre projekt har man sett. Inga stora stenblock. Från att bara jämna med bra shaktblad på traktorn, till att ta bort ytlagret, lägga bärlagergrus och toppa med 0-30. Allt beroende på plånbokens tjocklek. Är den fet kan du göra en vändplats också.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 16:16
av Helmer95
Ja ska du bara komma ner med typ bil/traktor, så ser jag inte varför det inte bara skulle gå att jämna till och på med lite grus kanske.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 18:07
av prodigys
Ska det göras billigt eller rätt? Ska det vara billigt så är det bara att fylla på spåren med sten när än du hittar en så blir det stadigt med tiden.
Ska det göras rätt så får du in med en grävare, typ 10-20 ton beroende på plats, och skala av allt organiskt material i vägens bredd plus en meter extra på varje sida. Sen beroende på underlag kan man rulla ut duk. På det fyller man med 0-90 eller annat lämpligt förstärkningslager, cirka 40-50cm tjockt som packas väl. Sen 8-15cm 0-40 eller motsvarande. På toppen 5-10cm 0-16 eller motsvarande som slitlager.
Diken bör grävas, gärna på båda sidorna för att säkerställa god vattenavrinning. Med den sträckan kan det vara bra att planera in en eller två mötesplatser om vägen inte görs bred nog för möte på hela sträckan.
Vill du sen hålla vägen i bra skick så är det regelbunden användning av vägsladd eller hyvling som gäller samt skyndsam lagning av hålor.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 18:21
av hlb
Nu glömde du väl asfaltera?
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:04
av HannuRöj
Det viktigaste är diken. 😀
Vägkropp ska luta åt sidorna så har den bra bärighet.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:15
av hlb
Nja, vägdiken uppe på en grusbacke förstör mest rotsystem på träden och i en bred gata får vinden tag, Om marken behöver dränering behövs diken.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:17
av Elis76
Skall Du ha enskilt avlopp anslutet till en trekammarbrunn på din fasrighet så kommer kommunen ställa krav på tillfartsvägen för att kunna ta sig fram med en lastbil för tanktömning. Då duger ingen hästväg i skogen. Belastningsklass 2 (BK2) är det som gäller och minst 3,5 meters bred. Kolla på kommunens hemsida vad som gäller. Nöjer Du Dig med torrdass klarar Du Dig med en trampad stig genom skogen.
Enklast är nog att Du tar dit en entreprenör som granskar din plan och ger dig ett kostnadsförslag/offert. Att gissa på Skogsforum är inte helt trivialt.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:27
av hlb
Jag trodde det gällde en enkel skogsväg och att budgeten var begränsad.. I Älmhults kommun är det hårdgjord yta som gäller vid sophämtning, om man nu ska tro på småpåvarna.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:33
av alias
hlb skrev:Nja, vägdiken uppe på en grusbacke förstör mest rotsystem på träden och i en bred gata får vinden tag, Om marken behöver dränering behövs diken.
Instämmer helt!
Diken kan vara såväl nödvändiga som helt överflödiga på olika delsträckor av samma väg, beroende på underlagets beskaffenhet.
MVH
Alias
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:36
av Grålle52
längst bort på bild 3 ser det ut som riktig sumpmark, där lär det gå "några" lass sten...
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:40
av HannuRöj
hlb skrev:Nja, vägdiken uppe på en grusbacke förstör mest rotsystem på träden och i en bred gata får vinden tag, Om marken behöver dränering behövs diken.
Stämmer bra det också. 👍
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:41
av hlb
Ja, bild 3, där hade jag nog lagt risbädd om det är djupt till fast underlag. Testa med ett långt armeringsjärn.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:42
av Grålle52
har samma mark här typ, torvgegga ner till ca 1m, men eftersom jag gräver en liten damm så har jag överskott på sten till min väg.
Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det
Postat: lör 23 jul 2022, 19:52
av hlb
Min bror gjorde skogsvägar proffessionellt med en 24 tons bandgrävare. Han hittade alltid bärlagergrus i anslutning till vägbygget, ibland på 4-5 m djup. Konsten var inte att köra grävare utan att veta var man hittade grus och då frågade han inlandsisen och väderstrecken. Han visste var det fanns apskallar eller finare grus. Hålen återställdes med stubbar och ytlager. Numera spanar han ner på alla fina vägar han har gjort.