Logistik, Transport

Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det här?

19 inlägg 7855 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

valtra mega  
#764793 När jag läser första inlägget kan man anta att det är på andras mark vägen skall gå till fastigheten som saknar väg så då blir väl första åtgärden att ta reda på var det går att få laga väg

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764819 Ser fint ut, en dag med grävmaskin 5 till 20 ton och sedan låta den torka ordentligt innan man börjar
köra med personbil.
När det sedan finns ekonomi så lägg på grus cirka 10cm så är det hur fint som helst.
Handarbete är helt möjligt så varför inte gå lös med fyllhammare och kämpa på några tiotal meter så
vet du om det är möjligt att göra hela sträckan.

Användarvisningsbild

Sjögården  
valtra mega skrev:När jag läser första inlägget kan man anta att det är på andras mark vägen skall gå till fastigheten som saknar väg så då blir väl första åtgärden att ta reda på var det går att få laga väg

Mycket kloka inlägg med målet att skapa en funktionell väg utan överdrivet stora ingrepp.
Men innan du sätter igång,fundera lite extra på:
- Vad tror du att vägen skall användas till på några års sikt?
- Har du rätt att anlägga väg på marken. Servitut eller skifteshandlingar?
- Har du rätt att använda skogsbolagets väg ?
- Har du redan idag rätt att använda en gammal väg fram till stuga, torp eller till samfällighet är det markägaren som skall åtgärda körspåren efter avverkningen.
- Är det en gammal kulturväg är det klokast att försök följa gamla sträckningen och inte göra för stora ingrepp.
Då borde heller inte avverkningen körts på gamla vägen, den kan ha flera hundra års historia.
Man skall vara rädd om kulturhistoria.. 😉

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768241 Hugg 12 m brett, så det finns massor att lägga en vägbanan högre än omgivningen. Sen på med 0-120, därefter ett finare bärlager. Grävning görs med den största grävmaskin du kan få dit

Annons:
Skogsnolia 2023
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).