Sida 1 av 2

Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 10:30
av Backlund95
Hallå! 😀 jag är egentligen bara allmänt nyfiken på vad de kostar och flytta skogsmaskiner nu. tar dom betalt per mil,kilometer eller timmer typ? brukar de ha olika pris på hur stor maskinen är ? vad är bäst att åka trailer,traktortrailer eller dunderbygge? 🚜

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 10:50
av Tralsmo
Backlund95 skrev:Hallå! 😀 jag är egentligen bara allmänt nyfiken på vad de kostar och flytta skogsmaskiner nu. tar dom betalt per mil,kilometer eller timmer typ? brukar de ha olika pris på hur stor maskinen är ? vad är bäst att åka trailer,traktortrailer eller dunderbygge? 🚜



När vi trailer så ligger priset på ca 1100kr per timme.
Här aldrig betalat annat än på timme.
När vi körde åt det andra bolaget så trailade vi nästan alltid.
Tidsåtgång runt 2 timmar. Nu kör vi åt ett annat bolag å där är det som regel mycke närmare mellan objekten så vi hjular det mesta nu.

Priset beror nog inte på maskinerna som transporteras utan på typ av trailer ekipage du anlitar.

Skotarn väger väl 14 ton cirkus. Skördarn drygt 20ton.

Vi hadde ett traktorekipage ett tag men gjorde oss av me det.
Är det längre sträckor att köra tar det för lång tid å ä det kortare sträckor så blir det billigare att hjula. Allafall med våra maskiner. Man ska hålla det där traktorekipage igång ochså. Däck sliter det.
Ett vettigt traktorekipage kostar ordentligt om de ska va någorlunda säkert.
Helst me tryckluftsbromsar.


Dunderbygge är helt klart det bästa. Kommer in överallt och kan vända mycke lättare.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 11:03
av Elis76
Här uppe i norr ligger priset på mellan 1.000 - 1.500 kronor per timme beroende på avstånd samt var maskinerna finns.

Det är inga små ekipage som skall flyttas, och det går ju åt både maskintrailer, förare och en massa ställtid för maskinerna.

Bilderna nedan är exempelbilder på ekipage
https://se.dreamstime.com/volvo-fh-p%C3%A5h%C3%A4ngsvagn-transporterar-ny-john-deere-sk%C3%B6rdare-jokioinen-finland-augusti-silvervolvo-g-skogssk%C3%B6rdare-med-hjul-p%C3%A5-image230039229

https://www.picuki.com/media/2836426361321711980

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 13:08
av alias
Tralsmo skrev:
Backlund95 skrev:Hallå! 😀 jag är egentligen bara allmänt nyfiken på vad de kostar och flytta skogsmaskiner nu. tar dom betalt per mil,kilometer eller timmer typ? brukar de ha olika pris på hur stor maskinen är ? vad är bäst att åka trailer,traktortrailer eller dunderbygge? 🚜



När vi trailer så ligger priset på ca 1100kr per timme.
Här aldrig betalat annat än på timme.
När vi körde åt det andra bolaget så trailade vi nästan alltid.
Tidsåtgång runt 2 timmar. Nu kör vi åt ett annat bolag å där är det som regel mycke närmare mellan objekten så vi hjular det mesta nu.

Priset beror nog inte på maskinerna som transporteras utan på typ av trailer ekipage du anlitar.

Skotarn väger väl 14 ton cirkus. Skördarn drygt 20ton.

Vi hadde ett traktorekipage ett tag men gjorde oss av me det.
Är det längre sträckor att köra tar det för lång tid å ä det kortare sträckor så blir det billigare att hjula. Allafall med våra maskiner. Man ska hålla det där traktorekipage igång ochså. Däck sliter det.
Ett vettigt traktorekipage kostar ordentligt om de ska va någorlunda säkert.
Helst me tryckluftsbromsar.


Dunderbygge är helt klart det bästa. Kommer in överallt och kan vända mycke lättare.


När du skriver tidsåtgång runt 2 h, menar du då per maskin eller per trakt för både skördare och skotare?

Vad ligger timtaxorna för gallringsskotare resp. gallringsskördare i Småland idag (800 kr/h resp. 1200 kr/h?)?

Transmissionen är ju inte optimerad för längre vägtransporter på varken skördare eller skotare, men visst måste det gå att hjula maskinerna några mil mellan avverkningarna innan det blir billigare på totalen med trailer?

Flytten av maskinerna är ju en kostnad som uppstår oavsett vem som ska ta kostnaden till slut.

Tänker man i termar av alternativkostnader så är priset för att hjula en maskin timkostnaden × tidsågången. Sen kanske timkostnaden för transport rimligen borde sättas högre än gängse timtaxa p.g.a. ett förväntat högre slitage jmf. med ordinarie driftstimmar.

Alternativet att traila en maskin bör bli lönsamt först när kostnaden för trailertransporten kompenseras av motvarande ökad intjäning (timkostnad × tidsvinst med trailningen jmf. att hjula maskinen) på skogsmaskinen.
Ur den aspekten så borde det vara lönsammare att traila skördare än skotare, då skördarens tid förefaller högre värderad än skotarens. Ett ackord som bygger på ett åtagande från ett och samma skogsentreprenör att avverka och transportera ut virket till bilväg gör väl kanske fördelningen av intjäning mellan skördare och skotare mer godtycklig.

Hur lätt är det att planera och pussla ihop trailertransporter så att varken trailern eller skogsmaskinen behöver stå och vänta?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 14:56
av Tralsmo
Mycket begåvade synpunkter alias.

Håller med i princip om allt.

2timmar drygt hadde vi per maskin på trailer i genomsnitt.

Planeringen av trailer kan ju va knepig.
Det gäller att ha en bra partner på det.
Det hadde vi. Ibland kunde vi lämna maskinen å nästa morgon stod den på det nya stället.
Man måste ju också ha lite framförhållning me trailer förare. Vi sydde ihop de bra. Finns alltid nåt att fixa på en maskin när tillfälle bjuds.

En sak som krånglar till det med skördare å hjulning är kedjor som måste av å på. Vi har en sexhjuling.
På skotarn lyfter ja ju hjulen med kedjor.
Banden är ju betydligt lättare att lägga på.
Följden på skördare nu äju att kedjorna inte blir pålagda om inte det är absolut nödvändigt. Det är ett jävla chit å köra utan kedjor.

Vi resonerade som så att det blev bättre flyt å mindre slit med trailing och som du säger så är det inte gratis å hjuls om man ser till diselåtgång åflrslitning på drivlina.

Nu gissar jag att vi har ett medelavstånd på ca 6-7km.
Dessutom tar det nog närmare timmen för trailern å köra dit vi är. Då blir det snabbt 3timmar istället.

Prisdiskusion vill ja inte kommentera mer än att det du nämner nog inte räcker.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 16:10
av Amatörhuggare 62
Summan är lågt räknad.
Medelpriset för flyttning är högre.
Jo trailern kan, få vänta.
Räcker ju om, en slang spricker. Så har det skitit sig. Om den inte, går å plugga så länge
Traktor så är, det ju en massa regler. Om man inte vill köra i gråzonen.
Finns väl här ? I någon tråd. Å det går åt en rejäl pjäs.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 16:44
av Tralsmo
Amatörhuggare 62 skrev:Summan är lågt räknad.
Medelpriset för flyttning är högre.
Jo trailern kan, få vänta.
Räcker ju om, en slang spricker. Så har det skitit sig. Om den inte, går å plugga så länge
Traktor så är, det ju en massa regler. Om man inte vill köra i gråzonen.
Finns väl här ? I någon tråd. Å det går åt en rejäl pjäs.



Angående trailer som får vänta.
Vid vissa tillfälle så har vi lastat av å huggt å sen lastat på igen å kört vidare.
Det har varit lönsamt. Alternativet har varit å lägga av band å kedjor för att sen direkt få lägga på dom igen.

Slangar går väldigt sällan för oss.
Förebyggande underhåll å en bra slang leverantör som trycker bra slangar är guld värd även om det skulle va lite dyrare. Vilket det sällan är.

Vi har alldrig haft en trailer som väntat på oss om inte de varit planerat från början

Sant är att flyttkostnaden är högre än ersättningen men det gäller ju hjulningen ochså. Å de är så marknaden fungerar. Man måste ta igen det på nåt annat om de går.
Alternativet är ju å göra det gratis. Å ibland får man bita i det sura äpplet.

Den stora frågan är hur man värderar sin tid.
Den kan man värdera olika.
I en uppstartsfas i en verksamhet så får man räkna med mycke obetald tid. Ja vet de för ja har gjort de ett par gånger.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 17:11
av Skogsola
Uppdragsgivaren står för alla flyttar här. Att hjula lönar sällan utom möjligen om man ska vara på egen mark och snåltarmen slår till.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 17:16
av alias
Skogsola skrev:Uppdragsgivaren står för alla flyttar här. Att hjula lönar sällan utom möjligen om man ska vara på egen mark och snåltarmen slår till.


Betalar de både för själva trailerkostnaden och den tid som skogsmaskinen inte kan producera något då?

MVH
Alias

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 17:36
av Skogsola
Nej det är ett problem om man inte får skjuts på stört. Men oftast är det nån trailer ledig.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 17:47
av Tralsmo
Nu föregår ja ju skogsolas svar.

I våra fall betalas ingenting i flytten annat än vad som är den direkta flytten.
Det är en engångsumma oavsett avstånd.
De är fast oberoende av avstånd.
Är det riktigt långt kan det utgå ersättning som motsvarar den verkliga utlägget.

Det skogsägare oftast inte förstår är att entreprenören får ersättning för ett medelavstånd.
Betyder att 500 meter flytt kostar lika mycket som 1 mil flytt.
Inte ofta men i vissa fall blir det ett jävla tjafs om detta.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 17:51
av Amatörhuggare 62
3 Januari gav jag 1025 kr för flytt.
Det var ju innan, Eländet börja.

Smidigt bara rulla av, å börja köra.
Å så har man bilen med sig.
Annars ska man ha skjuts till den, eller trailer efter maskin.
Är mycket Logistik, runt allt man gör.
Som ska bli så bra som möjligt.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 18:14
av alias
Tralsmo skrev:Nu föregår ja ju skogsolas svar.

I våra fall betalas ingenting i flytten annat än vad som är den direkta flytten.
Det är en engångsumma oavsett avstånd.
De är fast oberoende av avstånd.
Är det riktigt långt kan det utgå ersättning som motsvarar den verkliga utlägget.

Det skogsägare oftast inte förstår är att entreprenören får ersättning för ett medelavstånd.
Betyder att 500 meter flytt kostar lika mycket som 1 mil flytt.
Inte ofta men i vissa fall blir det ett jävla tjafs om detta.


Rent principiellt så kan jag tycka att virkesköpande organisation bör stå för hela den faktiska flyttkostnaden (både ev. trailer och entreprenörens "odebiterbara tid" under flytten) då det i regel är virkesköpande organisation som styr ruttplaneringen för entreprenören.

Varken skogsägarna eller entreprenören bör bli drabbade om det blir många och/eller långa maskinflyttar, då dessa sannolikt beror på var köparen har köpt ett rotstående lager och i vilken ordning trakterna bör avverkas för att möta efterfrågan i sortimentsfördelning utifrån behov hos mottagande industri.

Tänker att resonemanget bör likna Gösta Edströms(?) resonemang om att Södra inte skulle ha transportavdrag på massaveden, för att man skulle kunna placera industrietableringarna där det var bäst för verksamheten utan att det skulle bidra till onödiga intressekonflikter medlemmarna emellan.

MVH
Alias

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 18:34
av Tralsmo
alias skrev:
Tralsmo skrev:Nu föregår ja ju skogsolas svar.

I våra fall betalas ingenting i flytten annat än vad som är den direkta flytten.
Det är en engångsumma oavsett avstånd.
De är fast oberoende av avstånd.
Är det riktigt långt kan det utgå ersättning som motsvarar den verkliga utlägget.

Det skogsägare oftast inte förstår är att entreprenören får ersättning för ett medelavstånd.
Betyder att 500 meter flytt kostar lika mycket som 1 mil flytt.
Inte ofta men i vissa fall blir det ett jävla tjafs om detta.


Rent principiellt så kan jag tycka att virkesköpande organisation bör stå för hela den faktiska flyttkostnaden (både ev. trailer och entreprenörens "odebiterbara tid" under flytten) då det i regel är virkesköpande organisation som styr ruttplaneringen för entreprenören.

Varken skogsägarna eller entreprenören bör bli drabbade om det blir många och/eller långa maskinflyttar, då dessa sannolikt beror på var köparen har köpt ett rotstående lager och i vilken ordning trakterna bör avverkas för att möta efterfrågan i sortimentsfördelning utifrån behov hos mottagande industri.

Tänker att resonemanget bör likna Gösta Edströms(?) resonemang om att Södra inte skulle ha transportavdrag på massaveden, för att man skulle kunna placera industrietableringarna där det var bäst för verksamheten utan att det skulle bidra till onödiga intressekonflikter medlemmarna emellan.

MVH
Alias



Ja tycker nog att du har rätt idet.
Men oftast så är rutten bra planerad.
Det är när vädret chiter sej som ä problemet.
Ofta blir det ju stillestånd då å de finns ju i kontraktet att då ska man stå stilla. Utan ersättning.

Alla extra kostnader drabbar ju skogsägaren på ett eller annat vis..

Ja nu tog engagemanget slut.vfår återkomma till det vid tillfälle.

Re: Maskintransporter

Postat: lör 16 jul 2022, 19:36
av Skogsola
Flytten tar sällan mindre än 2 timmar och sällan mer än 2,5. När maskinen väl står på så kvittar nån mil extra nästan.