Logistik, Transport

Vedvagn

13 inlägg 6475 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedvagn

boka56  
#745113 Hittade en lösning på ett frakta stockar en kort sträcka, 50-75 meter. Skulle vara bra med lite feedback på idén.
Bakgrunden: Bor på en gård med tomt på 9000kvm. Finns en samling med björkar, det har blivit väldigt tätväxt och gallring behövs.
Problemet är att frakta stockarna dom ca 70 meter det är till vedbacken. En Atv, eller traktor,skulle naturligtvis fixa jobbet, men jag vill inte lägga så mycket pengar på utrustning jag inte har nytta av senare.
Min idé är att köpa den här sjösättningsvagnen, och lägga till en bockad vinkel av plattjärn som ligger som ett v mellan bakre båtstöden och ner till axelbalken på vagnen.
Då skulle man välta stocken på högkant, sen lägga ner den på kärran. Tycker inte det borde vara problem med att dra stocken för hand till vedbacken med kärran, trots att det är lite ojämnt underlag.
Kärran kostar i nuläget 999:- tycker inte priset är mycket att fundera på.
Vad tror ni, är det fiasko på gång, eller är det ett bra arbetsredskap? Är själv 66 år, och måste hitta en smidig lösning, då orken inte är som förr.
Finns det någon som löst problemet på annat vis? Hoppas på bra tips!



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedvagn

alias  
#745114 Hade tänkt föreslå att du kapar upp veden i eldningsfärdiga längder och sedan kör bort dem till vedbacken för att klyva och stapla upp veden där.

En stadigare säckakärra med lite större hjul och några elastiska stroppar att surra lasten med, eller en skottkärra borde lösa transporten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn

Jrp  
#745119 Har du inte en släpkärra till bilen är det dags att köpa de! Ett måste om man bor på en gård.

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745121 Du har inte en god granne som har en lite traktor med kärra, eller ATV med kärra som du kan ta hjälp av?
'Om allt är fällt och kapat i lagom 3 meterslängder borde det gå fort att lasta och köra fram till vedbacken...

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn

JAndersson  
#745122
boka56 skrev:Hittade en lösning på ett frakta stockar en kort sträcka, 50-75 meter. Skulle vara bra med lite feedback på idén.
Bakgrunden: Bor på en gård med tomt på 9000kvm. Finns en samling med björkar, det har blivit väldigt tätväxt och gallring behövs.
Problemet är att frakta stockarna dom ca 70 meter det är till vedbacken. En Atv, eller traktor,skulle naturligtvis fixa jobbet, men jag vill inte lägga så mycket pengar på utrustning jag inte har nytta av senare.
Min idé är att köpa den här sjösättningsvagnen, och lägga till en bockad vinkel av plattjärn som ligger som ett v mellan bakre båtstöden och ner till axelbalken på vagnen.
Då skulle man välta stocken på högkant, sen lägga ner den på kärran. Tycker inte det borde vara problem med att dra stocken för hand till vedbacken med kärran, trots att det är lite ojämnt underlag.
Kärran kostar i nuläget 999:- tycker inte priset är mycket att fundera på.
Vad tror ni, är det fiasko på gång, eller är det ett bra arbetsredskap? Är själv 66 år, och måste hitta en smidig lösning, då orken inte är som förr.
Finns det någon som löst problemet på annat vis? Hoppas på bra tips!


Din idé kan säkert fungera men tror inte att ergonomin blir så bra. Jämför gärna med hur en dedikerad lunningskärra för manuell hantering ser ut, se https://skogma.se/lunningskarra-184136001001/ för exempel

Avatar Fallback

Re: Vedvagn

Piraboin  
#745125 köp en bilkärra eller hyr/låna en av grannen man har mycket nytta av en bilkärra

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slapkarror/slapkarra-014662/

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn

Heavy_D  
#745135 Har du robot eller åkbar gräsklippare? Om du har åkbar, kanske en kärra till den kunde duga i ditt fall?

Avatar Fallback

Re: Vedvagn

Hema  
#745202 Antar att du hade tänkt dra vagnen med bilen. Isf kapa upp träden i de längder som du sedan klyver veden i och hyr/låna/köp ett släp. Alt om du har åkgräsklippare, köp en passande vagn, som föreslogs här ovan.

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn

boka56  
#745207 Tack för era svar. Har släp till bilen, men det går inte att köra här. För dålig terräng, och ingen väg finns.
Vildhallonris, ojämnt, högt gräs och knöligt i övrigt.
Kanske bästa lösningen skulle vara att fälla och kapa klart alltihopa, och sedan hyra in en traktor eller atv med vagn, och få det framkört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedvagn

jannee  
#745208 "Bara" 66 år och redan slut på orken?
Fäll ETT träd om dagen, såga upp det i lagom korta(långa) bitar, lasta på en skottkärra och rallar dom dit du ska ha dem senare. Klyv och stapla upp veden.
Gör så varje dag, endast ett träd om dagen och du ska se att "lite" längre fram är allt gjort och din kondis är bättre.
Som pensionär har man hela livet framför sig och orört.
Kolla också runt lite, finns kanske någon som har en gammal cykelkärra/dragkärra att låna ut.

Avatar Fallback

Re: Vedvagn

Hema  
#745221
boka56 skrev:Tack för era svar. Har släp till bilen, men det går inte att köra här. För dålig terräng, och ingen väg finns.
Vildhallonris, ojämnt, högt gräs och knöligt i övrigt.
Kanske bästa lösningen skulle vara att fälla och kapa klart alltihopa, och sedan hyra in en traktor eller atv med vagn, och få det framkört.

Hur hade du tänkt använda den vagnen du länkade till?

Avatar Fallback

Re: Vedvagn

fri  
#745319 Råkar du vara Östgöte och bo i Grytgölstrakten?

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn

boka56  
#745356 Nej, södra delen av Kalmar län.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).