Logistik, Transport

Vinterväg

6 inlägg 4958 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinterväg

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744348 Om man har en vinterväg över myr/skogsmark som man bedömer ska hålla för lastbil vad händer om lastbilen tippar, kör i diket eller på något sätt måste bärgas därifrån. Vem står för kostnaden då? Är det markägaren eller lastbilens försäkring som tar kostnaden. Det är markägaren väg. Måste man sanda vägen vid ishalka? Om bolaget har sagt OK till vägen hur stort ansvar har dom då?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterväg

Bax  
#744355
T24X4 skrev:...som man bedömer...


Jag vet inte svaret men det beror nog väldigt mycket på vem "man" är.

Avatar Fallback

Re: Vinterväg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744357 Har för mig att väghållaren ansvarar för angiven bärighet. Åtminstone var det så när diskussionen var uppe i vår vägförening. Om jag t.ex. skulle ploga utanför kanten och en bil lägger sig så omfattas det av vägföreningens ansvarsförsäkring.

Tror tyvärr du kommer få svårt att få entydiga och bra svar på dina frågor eftersom det kan hanteras så olika från gång till gång. I en del fall kan säkert bilens försäkringsbolag ta på sig skadan medan ett annat bolag skulle vilja skjuta skadan ifrån sig.

Avatar Fallback

Re: Vinterväg

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744359
Bax skrev:
T24X4 skrev:...som man bedömer...


Jag vet inte svaret men det beror nog väldigt mycket på vem "man" är.


Man bör vara markägaren och bolaget. Men som lekman har man svårt att bedöma hur mycket som behövs för att hålla en fullastad lastbil.
Där har bolaget mer erfarenhet om vad som krävs. Man kan borra och se tjäldjupet men det kan variera också, speciellt över myrmark. Har bolaget sagt OK så borde dom också ha ett ansvar. Som bilförare så har man ansvar över sitt fordon och har man helförsäkring så tar den kostnaden för bärgning. Borde inte vara skillnad på lastbil.

Har man skottat/trampat provborrat vägen så har man gjort vad man kunnat. Sen kan väderomslag göra vägen till en isgata eller blidväder gör att det går hål på vägen och lastbilen fastnar. Finns ingen direkt angiven bärighet på denna väg som blir temporär vid en avverkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterväg

Elis76  
#744362 Det är bara dumheter att ge sig ut över myrar med tunga maskiner.

Många är de skogsägare i Norra Sverige som dyrköpt fått erfara bärgningskostnader som vida överstigit virkesvärdet vid dyra bärgningsoperationer efter fastkörningar i myrar eller brustna isar i sjöar och större vattendrag.


https://www.atl.nu/myren-som-svalde-maskinerna

Avatar Fallback

Re: Vinterväg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744452 Lär vara minst tredubbla bredden av väg för att det ska fungera med bärighet. Kanske ännu mer, annars blir det bara en rygg att köra på som kantrar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).