Logistik, Transport

Virke på marken i tre månader

8 inlägg 7542 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virke på marken i tre månader

bengt1093  
#733715 Vi är tre delägare i en obebyggd lantbruksfastighet som vi ärvt. F n pysslar en yngre broder med avstyckning av tomter och avverkning av skog m m. Han är cancersjuk och har antagligen inte varit tillräckligt drivande med följd av att det nu sedan tre månader ligger timmer på marken. Tydligen är skotare en bristvara, och volymen för liten, enär ingen åtagit sig att "dra ihop" virket för borttransport med bil.

Vi delägare, jag själv i 80-årsåldern, en yngre bror och vår avlidne broders barnbarn, är bosatta långt ifrån fastigheten.
Får vi inte tag i någon som tar hand om virket, en del med större diameter än 0,7 m, lär det väl bli flis till våren vilket vore tråkigt.

Någon som kan och vill ta rätt på virket?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Virke på marken i tre månader

Torbjörn Johnsen  
#733721 Tråkigt läge! Virket är avverkat med skördare. Vet du/ni vem som utfört det och vilken överenskommelse som gjorts med den maskinägaren? Kanske går att boka in skotning den vägen också. Har ni varit i kontakt med någon virkesköpare? Finns det något leverans- eller avverkningskontrakt för virket? Ligger det sågtimmer kvar eller är det utkört och sålt? Många frågor...

Det enda rådet man kan ge är väl att sondera vilka ev virkesköpare som finns och och se om det är någon som vill köra ut och köpa virket. Om du anger vart i landet skogen ligger så kanske det finns någon här med lokalkännedom som kan hjälpa till?

Avatar Fallback

Re: Virke på marken i tre månader

alias  
#733722 Du får nog komplettera med lite mer fakta för att kunna få några användbara svar.

Var ligger fastigheten?

Vem har avverkat virket och hur gjordes den affären upp (vanligtvis behöver ju den som avverkar veta vem som ska ta emot virket för att kunna aptera det på bästa sätt)?

Hur stor volym är avverkad?

Om virket avverkades i juli/augusti så tänker jag att det finns en klar risk för blånad och/eller lagringsröta vid det här laget, vilket är långt ifrån optimalt.

Bara mina fem ören...

Edit: såg att Torbjörn redan postat ett liknande svar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Virke på marken i tre månader

bengt1093  
#733723 Min bror har haft kontakt med fyra tänkbara transportörer inkl en med anknytning till skördaren. Ingenting är sålt utan virket ligger som på bilden. Snart kommer snön.
Har ingen uppfattning om volymen men enligt uppgift sade den som avverkade att det hade ett värde på 60 a' 70 tusen. Vi betalade 69 000 för avverkningen. Således en förlustaffär men tomterna ska ge en del.
Platsen är Viforsen i Ljungan inom Sundsvall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virke på marken i tre månader

Sundin  
#733762 Vem avverkade gjordes inget kontrakt på virket? Har ni kontaktat någon virkesköpare? Jag kör skördare i närområdet. Bor 1 mil därifrån

Användarvisningsbild

Re: Virke på marken i tre månader

toker72  
#733791 Ser ut att vara bra terräng och med den lilla mängden virke funkar det ju bra med jordbrukstraktor eller tom en atv med kranvagn fixar ut virket så nån borde kunna hjälpa till.

Användarvisningsbild

Re: Virke på marken i tre månader

bengt1093  
#733800 Hör av dig på 070 313 49 08.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virke på marken i tre månader

Markus A  
#735459 Ligger det kvar i skogen än? Jag skulle behöva lite timmer till Sörlindsjö och kanske kan fixa uthämtning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).