Logistik, Transport

Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

14 inlägg 6282 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Sne4  
#723672 Jag har en bro som jag måste uppdatera nu. Fundamentet består av rejäla stenbumlingar. Inte något snyggt kallmurat, men det låser hyfsat. Tidigare så har det varit en kavelbro där som numera är balkbro med slipers på.


Nu ska sliperslagret bort då det är mer än lovligt slut. Längden går att hålla till 4m med hänsyn till var balkarna stödjer. Bredden på bron bör vara minst 3m.

Max belastning är tänkt att vara en mindre traktor med timmervagn. Bron används dagligen för gångtrafik dock. Jag har fixat ett vadställe intill där det är ordentligt med sten och makadam och som håller för det mesta i maskinväg man kan få för sig att åka över med.

En grind kommer även att monteras då det är måttligt roande med obehörig trafik av alla de slag rakt genom trädgården.

Vad har ni för förslag på ersättning till sliperserna?
-Slipers?
-Trafikplåt?
-Annat?
1629092851_20210815_183936.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Järnoxen  
#723686 Jag har inget svar på frågan men något att tänka på (för dig och alla andra som bygger broar) är att bron i de allra flesta fall bör kunna klara en brandbil, när skogen står i brand är inte rätt tillfälle att ångra att man byggde en klen bro.

Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

svampbob  
#723688 Betong tror jag på.
Enklast om du beställer den prefabgjuten med lyftpunkter ingjutna.
Då kör dom ut och lägger direkt på plats med kranbil.

Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Sne4  
#723690 Bra kommentar, i mitt fall så har jag vadstället också. Markmånen och fornminnesskydd pga 400 år gammalt industriavfall(slagghögar) gör dock att diverse instanser skulle hoppa högt om större åtgärder gjordes tråkigt nog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Sne4  
#723691 @svampbob: Jag antar att detta ställer hyfsat höga krav på att det är jämnt i bägge ändarna = gjutprojekt för att få till något som inte sätter sig?
-Har du någon bra länk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Sture Andersson  
#723696 Ja hade lagt en trumma istället ,flyttat ut balkarna som stöd i kanterna på trumman ,och på med grus .

Avatar Fallback

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

PAA  
#723699 HEA-balk kanske?

Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

svampbob  
#723702
Sne4 skrev:@svampbob: Jag antar att detta ställer hyfsat höga krav på att det är jämnt i bägge ändarna = gjutprojekt för att få till något som inte sätter sig?
-Har du någon bra länk?


Ja så är det du behöver ha balkarna parallella. Det blir svårt att göra en undergjutning mot stenbumblingarna.
Iofs står dom tillräckligt bra så går det kanske att dubba och gjuta ett upplag för balkarna och helst skulle du ha låst ihop de två balkarna med några klenare balkar.

Det finns garanterat någon i dina trakter som kan gjuta en brobana.

En kompis frågande mig igår om han kunde få förvara en stålbro hos mig i något år. Den är 18 m lång och 5 meter bred. Kom på att jag har en vändplan i skogen som jag inte behöver använda de närmaste åren.

Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Sne4  
#723713 Tackar för alla förslag. Jag inser att jag kanske var lite otydlig med att jag hade tänk mig detta som ett litet projekt.

Så om jag fötydligar med det att grundkonstruktionen är balkar så är frågan var vad som kan ersätta sliperserna. Balk finns att slänga dit om befintliga balkar skulle vara i för dåligt skick när jag kommer åt bättre att inspektera, så om just dessa skulle vara för dåliga, så finns det ersättare. Balk är ju även trevligt då jag tänk använda dessa för att svetsa fast grindstolpar modell fyrkantsrör i, beror lite på vad jag letar upp för lämpliga längder balk ur gömmorna.

Färdig platta i betong går bort pga ojämnhet antar jag. Risk för mindre sättningar i befintlig grund finns väl alltid då det under kraftig vårflod kan strömma 1,5 m3/s. Svårt att säga, men jag skulle dock gissa att nuvarande grund hållt något århundrade, så därav att jag tänker att det går nog min livstid ut med med med smärre underhåll.

Så finns det någon som har provat vägplåt - antar att detta blir halt och isigt och inte så trevligt för gångtrafik vintertid?
-Andra alternativ till slipers?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

svampbob  
#723777 Jag tror att körplåtarna är ett dyrt alternativ.
Ring Cramo och fråga vad du får köpa lös två. Stycken för?

Avatar Fallback

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

fri  
#723786 Varför inte nya impregnerade träslipers?
Räls
Tryckimpregnerat plank
Fyrsågat eget timmer
Färdiga stockmattor/grävmaskinsmattor

Avatar Fallback

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723812 En granne har lagt tryckimpregnerat 95x95 tvärs med lite mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

PAA  
#723820 tryckat byggtimmer tvärs balkarna, och lägg sen trallbräder på längs, där hjulspåren blir, som slitbana?

Användarvisningsbild

Re: Balkbro - Förslag på platta eller annan konstruktion?

Sne4  
#723891 Tackar för alla svaren. Jag ska ta och fundera igenom kosten och tidsåtgången på de olika alternativen. Med tillökning i Oktober och pågående tillbygge så är tiden minst sagt hårt prioriterad.

Vilka skrotpriser de försöker plocka ut för körplåt. Jag tänkte att man kunde hitta någon hel, men lite "valsad" körplåt för 5kr kilot, men samma peng för sprucken körplåt känns som om marknaden för beg körplåt är lite överprissatt.

Räls skulle kunna vara ett alternativ, då är färistfunktionen alltid där även om man vill ställa grindarna öppna. Måste räkna på vikten där bara, c:a 50kg/m drar ju iväg fort.

Tryckt virke är ju onekligen smidigt och håller ganska länge. Jag får börja kolla priser på alla olika alternativ. Ibland vet man ju inte vad man har tur och hittar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).