Logistik, Transport

Skotning på grannmark. Enda alternativet

34 inlägg 15411 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694304
Ove Lindberg skrev:Troligtvis får en utomstående räkna ut ett förslag på båtnadskostnad, jag inbillar mig att det blir bäst för bägge inblandade.


Det blir bra, hör gärna av dig med resultatet!

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695288
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs
Jag har haft min skogsfastighet sedan 1991. Jag har nu byggt en ny skogsväg ca 520 meter med vändplan för bil och släp. Jag nämnde detta för rågrannen vad som var på gång. Samtidigt sa jag att vi tillsammans kanske kunde bekosta detta, eftersom dom i framtiden skulle kunna nyttja den. Nåväl detta har inte skett. Nu har frågan kommit i samband med deras slutavverkning på ca 9 hektar. För att komma till nyvägen måste en basväg huggas på mitt skifte ca 200 meter. Så är förutsättningarna.
Med vänliga vinterhälsningar

Va att småsnålt av den grannen. Då skulle jag nog kräva 20 kr/m3 för skogsbilväg och plan.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#703957 Så här blev resultatet. Kostnaden för vägbygget blev 177 tusen sek. Efter båtnadsuträkning framkom att rågrannen betalar 60% av den kostnaden.
Alla berörda är nöjda och glada.

Med vänliga vårvinterhälsningar
Ove Lindberg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703971 Bem gjorde båtnadsuträkninhen? Skrev ni något avtal om vägen sen, typ vem som får använda de och vem som ordnar underhåll etc.?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).