Logistik, Transport

Virkeshandel

4 inlägg 3321 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkeshandel

dodde03  
#683101 Hejsan, har en uppgift på skolan inom virkeshandel och har fastnat på följande frågor och hittar inget nyttigt på internet. Men hoppas någon här har lust att svara på frågorna.
1. Varför har timmer olika pris? Förstår att längd, grovlek och marknaden spelar roll men vad mer har inverkan på markägaren summa?
2. Vid farbar bilväg, vad menas med det?
3. Vad bör en virkesköpare ha koll på inför en eventuell avverkning?
Mvh dodde.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkeshandel

Contårta  
#683104 Det känns spontant som du inte läst igenom ditt studiematerial eller varit med på föreläsningarna 😉

1. Menar du avverkningskostnaderna?
2. Att du inte lägger upp virket mitt på en ö eller någonstans man inte kan köra med en lastbil.
3. Gissar att du menar planeringsmässigt?

Användarvisningsbild

Re: Virkeshandel

dodde03  
#683109 1. Måste va det jag tänker på, är det så att virket betalas enligt en prislista och bolaget drar av avverkningskostnader från summan?
2. Tack för svar.
3. Precis, vad bör virkesköparen tagit reda på innan maskinerna dundrar in. Antar volym, medelstam, hänsyn och kanske underväxtröjning är bra att ha koll på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkeshandel

Aleck  
#683123
dodde03 skrev:1. Måste va det jag tänker på, är det så att virket betalas enligt en prislista och bolaget drar av avverkningskostnader från summan?
2. Tack för svar.
3. Precis, vad bör virkesköparen tagit reda på innan maskinerna dundrar in. Antar volym, medelstam, hänsyn och kanske underväxtröjning är bra att ha koll på?


1. Det finns tre olika sätt att sälja virke på Avverkningsuppdrag, Köp på rot och Rotpost. Och i AU så drar skogsbolagen avverkningskostnaden från summan.

3. Han bör kontrollera så skogen är avverkningsanmäld om det är en föryngringsavverkning.
Kontrollera om MÄ är certifierad.
Kontrollera naturvårdshänsyn (nyckelbiotoper osv).
Kontrollera så MÄ är samma som säljare.
Markförhållanden, så att han inte kör in på en mosse under tjällossning eller regnperiod, (samma gäller vägar).
Lyssna på kunden om han har några övriga krav på hänsyn.

Kommer inte på något mer på rak arm, men jag missar säkert något...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).