Sida 1 av 3

Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1 mdr

Postat: tis 17 nov 2020, 09:11
av Fredrik Reuter
Lastbilstillverkaren Scania meddelar idag att de investerar över 1 miljard kronor i en ny batterifabrik i direkt anslutning till den nuvarande lastbilsfabriken i Södertälje. Batterifabriken kommer ha en yta av 18.000 kvadratmeter och batterierna som ska monteras i lastbilar och bussar planeras att levereras av Northvolt i Skellefteå.

200 personer beräknas jobba i den nya batterifabriken som ska vara i drift 2023. Tillverkningen kommer till stor del vara automatiserad och färdiga batteripack för respektive tungt fordon levereras från batterifabriken direkt till monteringslinan.

Nu är nog timmerbilar bland de sista som kommer bli elektrifierade, men ändå så visar satsningen att Scania är övertygade om att ellastbilar är framtiden.

Läs mer: https://news.cision.com/se/scania/r/sca ... e,c3237990

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 09:23
av Röjkvist
De har kniven mot strupen! EU hotar med böter efter 2025
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... dad-zon-i/
(Är väl en låst artikel)

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 10:01
av Alvarsson
Framtiden är här!

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 10:53
av fendt311
Volvo trucks kör redan med flera el lastbilar på prov i Sverige.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 11:27
av Fredrik Reuter
Ja, men här verkar Scania vara steget före. Man kan köpa en ellastbil av Scania idag och Volvo lanserar sina ellastbilar först 2021 enligt deras sajt.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 11:43
av jannee
Intressant är viktökningen på en lastbil, lastförmågan kommer att reduceras avsevärt.
I dag jagar man vikt på alla lastbilar, gått så långt att man slopar reservhjulen (reservhjulshållaren), man nyttjar singelhjul och alufälgar + det som kan byggas i aluminium blir också i aluminium.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 11:57
av Mangan
Vikt och kostnad måste ner avsevärt för att det skall funka på timmerbilar eller andra som kör långt.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 12:04
av tallen100
Batterihysterin har inga gränser.
Blir intressant hur det blir med vikten, ska dom köra "halva" lass? Eller ska vägarna rustas upp så dom kan öka totalvikten, men ändå kanske inte lasta mer än nu....miljövänligt... ?

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 12:33
av Vedproducent
Verkar beställas gott om Tesla Semi i alla fall. Passar kanske inte till allt men många åkerier som inte byter till ellastbilar kommer konkurreras ut. Så enkelt är det och bara att inse om man ska vara kvar i branschen.
https://alltomelbil.se/nordamerikanskt- ... esla-semi/

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 12:59
av Vedproducent
tallen100 skrev:Batterihysterin har inga gränser.
Blir intressant hur det blir med vikten, ska dom köra "halva" lass? Eller ska vägarna rustas upp så dom kan öka totalvikten, men ändå kanske inte lasta mer än nu....miljövänligt... ?

Om man ser på Tesla semin med totalvikt 36 ton så är beräkningen att batterivikten minus det du sparar på motorn och lättare ram i chassiet ungefär ett ton. Chassiet kan man spara in på för att elmotorerna sitter vid hjulen annars vrider en stark fossilmotor sönder chassiet. Så lite mer än ett tons skillnad ska det vara med totalvikt 36 ton på lastbilen.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 13:33
av Mangan
Tesla Semi finns som prototyp bara, inge vet vad det blit av det. Eller om den kommer i produktion.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 13:39
av jannee
Hur ser en lastbil ut med en totalvikt på 36 ton???
Du måste då mena en fyrhjuling för en trehjuling ligger den idag på 28 ton.
Men det är bara bilen, den ska också dra ett släp med en totalvikt på närmare 40 ton.
Gäller att det är ett djävlastort batteri, räcker inte på långa vägar med ett litet fjuttbatteri.
En Kia ökar vikten med ca 350 kg och klarar runt 40 mil.
En timmerbil med totalvikt på närmare 70 ton behöver troligtvis ett batteri på minst 5 ton om du ska kunna nyttja bilen 1/2 dygn
Batterivikten blir minst det tredubbla mot Teslas.
Därefter kommer vi till räckvidden, idag har man oftast EN 600 liters bränsletank (vikt runt 500 kg inklusive tank), på denna kör man ca 100 mil med en skogsbil, då inklusive krankörningen.
En skogsbil men även då fjärrtransportbilar går idag runt 20 timmar/dygn, blir problem att hinna ladda dessa monster.

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 16:03
av fendt311
Maxvikt 64 ton på normal timmerbil. Men det finns ju dispens på mer. Lastbilarna som kör åt (Boliden) järn malm ligger väl på närmare 74-80 ton. Undrar hur länge ett batteri räcker då?

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 16:17
av Vedproducent
Mangan skrev:Tesla Semi finns som prototyp bara, inge vet vad det blit av det. Eller om den kommer i produktion.

Den testkörs för fullt och siffrorna är bättre än man sagt.
https://alltomelbil.se/tesla-semi-overt ... estforare/

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

Postat: tis 17 nov 2020, 16:29
av Vedproducent
jannee skrev:Hur ser en lastbil ut med en totalvikt på 36 ton???
Du måste då mena en fyrhjuling för en trehjuling ligger den idag på 28 ton.
Men det är bara bilen, den ska också dra ett släp med en totalvikt på närmare 40 ton.
Gäller att det är ett djävlastort batteri, räcker inte på långa vägar med ett litet fjuttbatteri.
En Kia ökar vikten med ca 350 kg och klarar runt 40 mil.
En timmerbil med totalvikt på närmare 70 ton behöver troligtvis ett batteri på minst 5 ton om du ska kunna nyttja bilen 1/2 dygn
Batterivikten blir minst det tredubbla mot Teslas.
Därefter kommer vi till räckvidden, idag har man oftast EN 600 liters bränsletank (vikt runt 500 kg inklusive tank), på denna kör man ca 100 mil med en skogsbil, då inklusive krankörningen.
En skogsbil men även då fjärrtransportbilar går idag runt 20 timmar/dygn, blir problem att hinna ladda dessa monster.

I USA så är maxlängden 18 meter och totalvikt 36 ton om man inte har dispenser. Men det går ju bra att bygga lastbilar för andra marknader sen. Men någonstans ska man ju börja. Laddning med 1500 Kw så mellan en halvtimme till en timme tar det.