Logistik, Transport

Köpa in sig i en vägförening

51 inlägg 15507 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Pamf  
#672008 Det är inte en lösning att dra väg på egna marken från gården alltså?

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672009 Det verkar opraktiskt att bygga en kilometer när det räcker med 200 meter.

När jag byggt över andras marker så inte har jag betalat för marken. De får nöja sig med att ha nytta av vägen utan att betala.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Krister76  
#672013 Att dra vägen från gården vore lockande för att bli helt oberoende grannar. Men det är för trångt att dra vägen genom gården pga byggnader och låga elledningar. Kanske kunde man dra vägen runt gården men det skulle vi behöva använda oss av odlingsmark och då måste vi skriva om arrendet. Det skulle bli ganska besvärligt och dessutom förändra gårdens utseende. Så det vore mer önskvärt att hålla vägen borta från själva gården.

Håller med om att det är en win-win för närmaste grannen så han borde inte begära så mycket för förlorad skogsmark.

Men hur tänker ni med avseende på kostnaden för att köpa in sig i vägföreningen. Vad kan vara realistiskt. Jag har svårt att värdera detta så det vore intressant att höra era tankar. Rör det sig om 10 000 eller 100 000? Om det är alltför dyrt så är det ingen idé för oss att dra igång den processen. Utan då får vi köra på alternativet att skota över grannens mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672020 Utgå från vad en nybyggnation av vägen skulle kosta. Säg att vägbygget i dagsläget skulle kosta 100 000 och er andel om ni varit med från början skulle vara 10%. Så skulle det bli 10 000.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672030 Kommer ni överens och upprättar en överenskommelse så kan ni sedan sända in den till lantmäteriet för omregistrering av den befintliga gemensamhetsanläggningen. Det är inte i närheten så dyrt som att låta lantmäteriet sköta hela ärendet.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672034 Det framgår inte att det skulle vara en lantmäteriförrättning gjord och det brukar inte vara så på vägstumpar på en kilometer.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672065
busholle skrev:Kommer ni överens och upprättar en överenskommelse så kan ni sedan sända in den till lantmäteriet för omregistrering av den befintliga gemensamhetsanläggningen. Det är inte i närheten så dyrt som att låta lantmäteriet sköta hela ärendet.


https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... aggningar/

Det blir en lantmäteriförrättning i vilket fall, men såklart billigare om alla är överens.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672070 Förstår inte. Varför ska ni ha lantmäteriförrättning om ni är överens? En kulturskillnad kanske men här I Värmland drar vi inte ut lantmätaren förrän vi är osams. Det blir billigare att vara sams. Nu står det visserligen att det är en vägförening men såna kan man ha på frivillig väg.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

alias  
#672071
Skogsola skrev:Förstår inte. Varför ska ni ha lantmäteriförrättning om ni är överens? En kulturskillnad kanske men här I Värmland drar vi inte ut lantmätaren förrän vi är osams. Det blir billigare att vara sams. Nu står det visserligen att det är en vägförening men såna kan man ha på frivillig väg.


Det blir klart enklare och billigare att ordna det formella via en förrättning medan man ännu är sams, än att försöka fixa detta när folk redan blivit osams.

Edit: Jag vill hävda att skriftliga överenskommelser upprättar man för att kunna fortsätta vara sams i framtiden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672079
Skogsola skrev:Varför ska ni ha lantmäteriförrättning om ni är överens?


Så att det funkar när man blir osams. Eller om någon vill sälja eller köpa en fastighet, så vet både dom och grannarna vad som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Göt  
#672082
Mangan skrev:
Skogsola skrev:Varför ska ni ha lantmäteriförrättning om ni är överens?


Så att det funkar när man blir osams. Eller om någon vill sälja eller köpa en fastighet, så vet både dom och grannarna vad som gäller.


Det är ju så att man är sams nu är en sak men det kommer nya generationer nya ägare och då är det väldigt bra att allting är ordentligt bestämt även om det kostar pengar i nuläget

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672099 Så blir det ägarskiften och så kanske vägen ska förlängas igen. Då ska det göras en ny förrättning. Eller TS kommer på att han ändå ska bygga egen väg. Då sitter han fast med en andel, skriven om inte i sten så nästan. Är det en mil väg med 50 delägare kan det vara värt med lantmäteri. Rör det sig om nån kilometer kan det aldrig vara värt krånglet. Köp grus istället.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skoginorden  
#672100 Har en väg där han som först började med den och jag löste in mej i byggkostnaden och överenskommelse övriga berörda ville ej va med på notan slutet av 80talet. Han som drog igång det avverkat å kört sönder utan å bry sej ja har sladdat några gånger, så blir det nya ägare på marken längst bort och vägen förlängs och väldigt betydelsefulla kubik åker ut... ett år senare börjar det bli gnäll av han som drog igång det att vi borde kosta på den lite, jag tycker bara det att när nån av oss två avverkat skulle den återställa efter sej enligt överenskommelse å jag har inte kört en pinne där bara fixat för å kunna köra bil dit och har marken före honom, jo men nu har dom ju kört ut så mycket säger han, ja men låt dom nu återställa säger jag, mutrande vänder han ryggen å går. Jag pratar med markägaren längst bort och tycker han bör återställa vägen, men han har både löst in sej och betalt för kubikmeter till den andra så vill inte alls göra något mer då det bara är en körväg, helt ok men inte berättar den andra markägaren något utan han ska ha alla pengar för å täcka upp kostnaden för vägbrytning 30 år bakåt i tiden haha jag bara garvade å sa jo men tur du inte behöver betala för å åka över min mark då.. Så blir det nya ägare igen och än mer kubikmeter ska ut och säger då till att nu jävlar ska det inte va nå mer att du ska ha betalt nu ska vägen återställas när det är klart. Då börjar han och nya ägaren vilja att vi ska komma överens å skriva något, icke säger jag då kör vi en förättning för blir det mina barn som skulle ta över efter mej ska dom inte behöva hålla på med sånt här slingrande.. Men det är så dyrt säger dom, ja jag tar då hellre den kostnaden nu än överenskommelse med dom som bara tänker på sin egen plånbok idag. Det här är under dom senaste åren så mitt råd gör rätt från början det blir enklare och billigare i längden!

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672116 Trassel kan det alltid bli. Folk tycker att alla andra har kört sönder vägen utom de själva. Oavsett lantmätaren. Med en stadfäst förening går det att utkräva medel till underhåll enligt debiteringslängd men inte specifikt av den skyldige om han blåvägrar.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Aspåsnäset  
#672119 Hur är läget gällande befintlig väg?
Gemensamhetsanläggning?
Frivillig överenskommelse?
Eller finns det bara en väg?
Vad har befintlig väg för standard?
Hur många fastigheter berörs?
Utan den bakgrunden är det omöjligt att svara på frågorna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).