Logistik, Transport

Köpa in sig i en vägförening

51 inlägg 15511 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673296
Skogsola skrev:Impediment räknar ni bort. Nästintill impediment räknar ni också bort. Sen blir det inte mer fel än att ni kan leva med det.

Det var där förhandlingarna strandade. Markägaren längst in ville dela på vägmeter och tyckte att alla hade lika mycket nytta.

Som sagts tidigare, detta beror mycket på hur ens grannar är och den allmänna attityden i bygderna.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673297
Mangan skrev:Brukar man inte uppskatta avverkningene inom de närmaste 30 åren så i volym, och dela efter det?

Det är väl okej om man bara ska bygga och låta var delägare återställa efter sig men ska man ha andelstalen som grund för framtida utdebitering av underhåll så anser jag att det behöver vara så rätt att det håller i 100år.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673318 Ta det inte personligt men man ser en kulturskillnad mellan regionerna i såna här trådar. Smålänningen ska ha millimeterrättvisa som varar i minst 100 år. Värmlänningen ska i sann brukspatronanda bygga en rejäl väg själv som de andra fattiga småbönderna kan få bruka om de håller sig i tukt och förmaning.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673319 Här räknar man på upp till 50 år, ser jag

https://www.skogskunskap.se/vagar-i-sko ... adskalkyl/

Oklart vilken landsända exemplet är ifrån...

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

PEJTEK  
#677109 Hej En granne hade en väg som gick parallellt med mitt skifte en bit och som jag var intresserad att kunna använda. Jag tog kontakt om att få köpa in mig. Efter det att vi blev överens om priset så tog jag fram ett förslag på servitut text. Vi blev överens och jag skickade in det till inskrivningsbyrån som det hette då. ca. 2008. det kostade mig 850:-. En stor skillnad mot en konsult som skulle ha 1200:-/timme utan att kunna gissa hur många timmar som skulle behövas.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Sörlänningen  
#677117
Skogsola skrev:Ta det inte personligt men man ser en kulturskillnad mellan regionerna i såna här trådar. Smålänningen ska ha millimeterrättvisa som varar i minst 100 år. Värmlänningen ska i sann brukspatronanda bygga en rejäl väg själv som de andra fattiga småbönderna kan få bruka om de håller sig i tukt och förmaning.


Jag kan ju bara uttala mig om Småland, men det är ju definitivt så det tänks i Småland, åtminstone i trakterna runt min skog. Vi driver ju t.o.m. fortfarande aktivt en gammal kanalförening på kunglig fullmakt. Har uppfattat det som att det inte är supervanligt på alla håll.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).