Logistik, Transport

Köpa in sig i en vägförening

51 inlägg 15468 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa in sig i en vägförening

Krister76  
#671941 Hej alla skogskollegor!

Familjen äger en gård med tillhörande skog där det inte finns någon skogsväg ansluten. Däremot så finns det en skogsväg som går fram till grannens skogsfastighet och som i dag delas av 3 skogsägare. Vi har pratat med honom och det skulle gå bra att vi förlänger vägen genom hans skog fram till vår skog, drygt 200 meter. Detta väcker dock två viktiga frågor:

1: Hur mycket ska vi ersätta närmaste grannen med. Han blir ju av med skogsmark, samtidigt så får han ju nytta av vägen som vi betalar. Det växer mest sly där vägen ska dras. Skogspriserna här är ca 100 000 kr per hektar om det är av betydelse.

2: Vad kostar det att köpa in sig i vägföreningen. Den är drygt 1 km lång och byggdes i början av 80-talet. Vägen används endast vid skogsarbeten.

Är det någon som har erfarenhet av samma situation så vore jag väldigt tacksam för lite ideer hur vi ska tänka här och ungefär vilka summor det kan röra sig om. Själva har vi ingen idé och då är det svårt att börja förhandla. Skogen är bara 20 hektar så den avkastar ingen förmögenhet, så det är ju bara intressant at dra en ny väg om kostnaderna är rimliga.

Tack på förhand!
Krister



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Amatörhuggare 62  
#671944 Hur har skog körts bort förut ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Göt  
#671947 Man brukar väl göra en lantmäteriförättning där dom räknar ut sådana saker

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

alias  
#671956
Göt skrev:Man brukar väl göra en lantmäteriförättning där dom räknar ut sådana saker


Om den befintliga vägen är en gemensamhetsanläggning som man vill förlänga och få rätt att nyttja så bör det krävas att lantmäteriet genomför en omprövning enligt anläggningslagen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Amatörhuggare 62  
#671966 Någon som vet startavgiften.
För att öppna,ett ärende ??
Jag håller på m lite just nu.
Och fått prisuppgift.
Sitt ner nu !

60,000 kr
Å så papper penna å suddegum. 🤔
Så 100,000 jämt😨

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671968 Jag håller med @Alias, bara lantmätaren kan ordna detta om det är gjort en gemensamhetsanläggning redan.

Han/Hon kan även räkna ut:
1) Vem som skall betala den nya vägsnutten och hur mycket grannen skall ha i ersättning för det. Beror på hur mycket grannen tjänar på den nya vägen.

2) Hur mycket du skall betala för del i den gamla vägen.

3) Hur underhållet skall fördelas på vägen när allt är klart.

Det är inte helt uppenbart vad som är rätt eller fel i detta fall. Tyvärr kostar det en del om lantmätaren blir inblandad, men å andra sidan är det klart vad som gäller för dig, dina grannar och framtida fastighetsägare.

Om det är 200m så kanske det kostar 40 - 80 kkr att göra själva vägen, beror helt på terräng

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Krister76  
#671976 Ajdå, det låter inte som att detta är värt att ge sig in på. Om lantmäteriet ska ha 60-100tkr och sedan grannen och sedan vägföreningen och sedan kostnaden för vägens förlängning. Då äts stor del upp av värdet som vi tänkt avverka.

Vi har avverkat tidigare och då skotat ner det till närmaste kommunal väg. Det området låg dock närmare vägen så denna gång blir skotningkostnaden alltför stor.

Det bästa alternativet kanske är att skota genom grannens skog till skogsvägen och betala vägföreningen per kubikmeter i stället. Grannen har sagt att det är ok också. Han ska nämligen avverka samtidigt så det blir ändå skotningvägar genom hans skog.

Men det hade varit kul att ha en väg hela vägen fram till vår skog. Höjer säkert värdet också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Amatörhuggare 62  
#671980 En väg höjer ju värdet på fastigheten.
Och underlättar ju om,ni ska plantera.
Å sen blir d ju röjning. Efter det.
Gör åt på alla sysslor.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Sörlänningen  
#671986 Jag håller med om det mesta som har sagts som svar här. Jag vill bara gör en liten notering kring det TS säger om värde. När du säger 100 000/ha hektar (är också vad jag använder som tumregel i mina trakter) så är ju det med stående skog i någon form av snitt. Ett område utan virke kostar ju en väldigt liten bråkdel av det. Så om det blir väg så skall ju grannen inte ha några stora pengar för själv markåtgången, särskilt inte som han får användning av vägen.

Däremot kostar det det ju i enlighet med vad som har sagts. Det är inte uppenbart vad som är rätt och fel. Vi har liknande vägöverenskommelser på plats redan, och det är jättebra. Men det är ju alltid en prisfråga. Att betala, säg, 60 000 för att bygga vägen är nästan säkert väl värt i längden. Men när det nu tillkommer lantmäterikostnader och kanske kompensation så är det väl tveksamt om det är värt det. Hade ju varit annorlunda om du hade haft 100ha helt utan väg.

Men helt klart olägligt att inte ha någon skogsväg alls in till skogen. Är det inte också en möjlighet att bygga väg, utan att ansluta till vägföreningen? Jag och en granne har en gemensam väg (ej någon vägförening för just den vägen) där jag har ensamt ansvar (pga något gammalt servitut) för vägunderhåll på både min och grannens mark. Jag tycker att det borde kunna vara attraktivt både för dig och din rågranne om du byggde vägen och sedan också ansvarade ensam för underhåll av den nya biten. Då får han en bit underhållen väg och du får väg på hans mark. Eller kräver en sådan överenskommelse också lantmätare?

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671987 Nja en sådan överenskommelse går såklart att göra. Men sen måste han komma överens med vägens gemenamma ägare varje gång, oc hnågon rätt att köra ut där sen har han ju inte. Så då blir det en extra kostnad där. Bror lite på, men att investera i ett fint vägbygge när man inte har klara papper till allmän väg kanske är lite riskabelt?

Jag fattar det som att din skog har anslutning till allmän väg redan. Vad har ud för skotningsavstånd?


Jag hade nog lutat åt att skota till allmänna vägen eller se om du kan komma överens med grannen/vägen att skota ut den vägen, mot erästtning per gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Sörlänningen  
#671988 Du har bra poänger, Mangan.

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

boksson  
#671990 Det är onödigt att göra en lantmäteriförättning för 3-4 delägare och en km väg. Det ni kan göra är att lantmäteriverket räknar på båtnaden för er alla. Dvs nyttan för varje delägare. Detta görs med kilotonmetoden, googla för mer info. Det kostar betydligt mindre. Ni ska givetvis söka servitut för vägen men även bilda en förening utan en lantmäteriförättning om alla deltagare är överrens.
Lite ostrukturerad text men det är mitt i natten🙂

Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671992 Skogsstyrelsen kan göra förslag till frivilliga överenskommelser eller skogsägareföreningen om ni är med där. Kan ni inte komma överens utan lantmäteriet så är det bättre att låta bli.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in sig i en vägförening

Krister76  
#672002 Vår skog är en långsmal remsa som slutar vid gården och där finns även allmän väg. Nu är det skogen längst bort från vägen som ska avverkas så det är över en kilometer att skota ner den. Enligt vår kontakt på Stora Enso skulle detta äta upp en stor del av vinsten för avverkningen.

Men har jag förstått saken rätt att vi kan slopa lantmäteriet om vi kan komma överrens med övriga grannar om ett avtal? Eller måste de bli involverade för att vägen ska få byggas?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa in sig i en vägförening

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672004 I våra bygder har vi vägar kors och tvärs över varandras skiften utan tillstymmelse till lantmäteri. Endast de stora genomfartsvägarna med statsbidrag är reglerade med lantmäteriförrättning. Men man kan läsa mellan raderna på Skogforum att i vissa bygder blir allting väldigt besvärligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).