Logistik, Transport

Vinterbilbasvägar, snöröjning....

21 inlägg 13329 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinterbilbasvägar, snöröjning....

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42250 Tror ni att det finns möjlighet till att exempelvis ploga upp vinterbilbasvägar nu i början av vintern med fyrhjuling innan de större maskiner tar sig in?
tänkte då främst på blöta myraktiga vägar där det bör vara en stor fördel att trampa till samt få bort snön så att det fryser på snabbare...

om det skulle vara aktuellt vad tror ni man skulle kunna begära för timpris? 250kr/h?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Torparn79  
#42254 packa snön med nå´n typ av bandare istället, snöskoter eller midnre bandvagn...

är det basvägar inne i skogen du menar? kan ju vara bökigt att ploga kanske...

vad gäller timpriset så har du ju knappt betalt för piloten med den taxan.

iofs så är det ju lite "kul-som-själve-fan-rabatt" med fyrhjuling.

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43207 Vet inte vad dom betalar i timpris men jag tror att man får ca 250-300:- tim med en terri eller iller för att packa vinter väg. Större och tyngre maskin borde bli bättre betald.

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Vedhuggaren  
#44238 Jag har sålt en post till Billerud och har lovat att hjälpa till med att trampa vinterväg på en sjö, cirka en kilometer från bilvägens slut fram till skiftet. Vintern började ganska bra och det var i princip snöfritt på isen i en dryg månad. De senaste tre veckorna har dock snön vräkt ner och tryckt upp vatten på delar av sjön. I morgon ska jag vara ut med köparen och trampa vägen en gång till. Jag ska ta med isborren och kontrollera tjockleken på isen. Förhoppningsvis så börjar den var nog tjock så att det snart ska gå att skicka ut en traktor på isen. Med lite tur så kommer det väl snart en snöfri kallperiod som sätter fart på istillväxten.

När det gäller timdebiteringarna för sådant arbete så tycker jag att 250 kr/h låter lite väl lågt. Jämför gärna med vilken timdebitering som går att ta ut för röjsågsarbete samt att en fyrhjuling, skoter eller annan lämplig maskin är dyrare i drift än en röjsåg som kostar 8000 kr att köpa och är mycket billigare att repararera än en fyrhjuling.

Användarvisningsbild

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44241 jo det är iofs klart att man kan ta mer betalt, men hur som helst så är det enligt mig en rolig sysselsättning nu när man annars mestadels kommer pilla navelludd tills vårsäsongen kommer igång...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Nässén  
#44243 Jag tar 400kr plus moms. Då trampar jag med en bombardier bombi på ca 1400kg. Körde ner i en tjärn i härom dan inte så kul :grin:

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44252 Domänverket på sin tid hade vattenpumpar som de satt i borrhålen på isen och spolade isen tjockare för virkestransporter.
Det brukar bli bra vägar om man får fram vatten när man trampar, fryser väl marken djupare då.

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44306
Nässén skrev:Jag tar 400kr plus moms. Då trampar jag med en bombardier bombi på ca 1400kg. Körde ner i en tjärn i härom dan inte så kul :grin:

Kör du till olika bolag eller bara ett? Har du någon bild på din bombardier?

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Nässén  
#44330 Jag kör åt Weda o Fiskarheden. Verkar som fler bolag är intresserade. Vet ej hur jag lägger in bilder.

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Nässén  
#44988 Finns en bombi på blocket med bilder på.

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Anton  
#51143 Firman jag jobbar åt har en hel del snöröjningsuppdrag åt ett större skogsbolag, och härikring är det gott om myrar och surmark där avverkningen givetvis helst sker vintertid, har en 13tons hjullastare som jag röjer basvägar/avverkningsvägar med, men jag trampar ju även "det sista" med den kan man säga, brukar tjäla bra efter att jag fått gå fram..
Är det överjävligt surt, vilket det var på ett ställe (la nästan ner hjullastaren ifjol) så packas det först med skoter, sedan 4-hjuling och sedan jordbrukare på 6ton innan jag kommer, det funkar klockrent!.. Men denna vintern har ju gett oss ett övertag mot surhålen i form av ihållande kyla utan töperioder.. Får man bara bort snön så tjälar det väldigt bra!..
Dom ställen där det varit problem med bärigheten har det oftast slarvats med att hålla bort snön, så bara snön packats i stort sett.. Så nog tror jag behovet finns, det är nog snarare en kostnadsfråga..

Användarvisningsbild

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Skogshuggarn  
#52135 Att "trampa" svaga basvägar är ju aldrig fel, men i övrigt så har det gått lite hysteri i det här med att man ska ploga nästan hela vägen in på hygget, - oftast enbart för att spara några 100 m på skotningen.
Från skogsägarhåll kan det därför vara av intresse att räkna på merkostnaden för skotning kontra plogning.
Speciellt om det inte rör sig om allt för stora avverkningsvolymer.

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52167
Skogshuggarn skrev:Att "trampa" svaga basvägar är ju aldrig fel, men i övrigt så har det gått lite hysteri i det här med att man ska ploga nästan hela vägen in på hygget, - oftast enbart för att spara några 100 m på skotningen.
Från skogsägarhåll kan det därför vara av intresse att räkna på merkostnaden för skotning kontra plogning.
Speciellt om det inte rör sig om allt för stora avverkningsvolymer.


Jag har oftast sålt som ngn variant av rotpost och har inget ekonomiskt intresse i frågan.De får skota ända in till massabruket om de vill. Jag kan dock konstatera att skogsbolagen plogar/röjer väg så långt det går och dem gör ju inget om det inte finns pengar att tjäna.

Användarvisningsbild

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Skogshuggarn  
#52329 Skota med lastbil är i alla avseenden det mest rationella för virkesköparen och "bekvämast" för maskinlaget.
Frågan är dock var man "plockar igen" utgifterna för denna form av logistik?.
Bjussar köparen på det ur "egen ficka" sas?, eller är det skogsägaren som får plikta med ett lägre rotnetto?.

Kanske något att fundera över?,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52411
Skogshuggarn skrev:Skota med lastbil är i alla avseenden det mest rationella för virkesköparen och "bekvämast" för maskinlaget.
Frågan är dock var man "plockar igen" utgifterna för denna form av logistik?.
Bjussar köparen på det ur "egen ficka" sas?, eller är det skogsägaren som får plikta med ett lägre rotnetto?.

Kanske något att fundera över?,,,,,,


ja exakt , just detta med att skota/ lunna med lastbil är oftast en riktig j-vla skitkörning ..och svårt att få nåt vettigt betalt för det , och även om bärighet finns (i bästa fall ) så brukar det ändå ofta vara knöligt och j-vligt så det "knakar i grejerna" och alltid ska dessa körningar ske i sista minuten på säsongen , och nattetid då det är hjälpsamma 3 minus :-)

finns ett parti virke på 3000m3 som ligger på ett rätt "skumt ställe" här ...ska bli kul att se hur länge köparen vågar vänta med att beställa plogning :-) ...det är ju ändå ca: 65- 70 vändor som ska dras ..och långt ut på sidan om allmänna vägen , minst 1 timme bara för att åka in och lasta :-)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).