Logistik, Transport

Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

27 inlägg 16854 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Henrik-  
#660152 Det blir ganska naturligt hos mig en plan. Ska försöka få till lite bilder ikväll.

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Henrik-  
#660678 Nu har vägen börjat grusas upp

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Kiwisailor  
#776912 Jag har hittat den här redogörelsen om två entusiastiska personer som hangrävt 600 m väg. "Om det finns vilja, finns det en väg" :D Helt galet faktiskt!

https://attlevadetlevandelivet.wordpres ... en-bilvag/

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Elis76  
#776929 @Henrik-

Vilket praktfullt jobb. Riktigt kul att se.

Nu kan Du bocka av den i din "att göra lista" och vara stolt och belåten.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

alias  
#776931
Kiwisailor skrev:Jag har hittat den här redogörelsen om två entusiastiska personer som hangrävt 600 m väg. "Om det finns vilja, finns det en väg" :D Helt galet faktiskt!

https://attlevadetlevandelivet.wordpres ... en-bilvag/


Jag läste det som att det var tal om ca 200 löpmeter väg resp. 600 m2 väg.

Imponerande att de orkade, men jag undrar om inte timpengen blev rätt låg om man delar den uppskattade insparade kostnaden på 40 000 kr (ca 200 kr/löpmeter väg) på antalet nedlagda timmar?

Jag tänker att det inte är orimligt att få ut ca 1000 kr/arbetsdag efter skatt för en vanlig knegare. Då behöver man bygga ca 5 löpmeter väg per person och dag för att det inte ska vara lönsammare att vara på sitt ordinarie arbete.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Elis76  
#776933 @alias

Du tänker rätt. Man överskattar lätt sin egen förmåga och har en tendens att underskatta svårigheterna.

Inte allt för ofta lönar det sig bättre att köpa in diverse tjänster och själv fokusera på det man är bra på och dra in pengarna den vägen.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

jannee  
#776935 Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de SMÅ utgifterna.
På så vis paret gjorde sparade de också in kostnaden för gymkortet. :-bd
Personligen tycker jag de gjorde HELT rätt, fanns det tid så varför inte.
Det är inte alla som kan få extrajobb där de drar in 1 000 kronor netto/dag.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776974 Jag tror inte många här drar in 1000:- på en dag jobb med motorsågen i egen gallring eller avverkning. Särskilt inte om man räknar med all kostnader för maskinerna. Själv räknar jag med en 50-lapp i timmen netto. 😀

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

alias  
#776979
Mangan skrev:Jag tror inte många här drar in 1000:- på en dag jobb med motorsågen i egen gallring eller avverkning. Särskilt inte om man räknar med all kostnader för maskinerna. Själv räknar jag med en 50-lapp i timmen netto. 😀


Jag tänker inte säga emot dig, men samtidigt är det sällan att någon (som kan räkna) hävdar att vederbörande gallrar motormanuellt för den goda lönsamhetens skull.

Däremot både hoppas och tror jag att flertalet drar in minst den summan på sitt ordinarie förvärvsarbete.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776987 Nej, jag tror inte någon bygger väg för hand den goda lönsamhetens skulle heller. Även om det skulle vara mer lönsamt än att gallra med motorsåg. Om man nu skall jämföra det ena med lönearbete, varför inte det andra? 🤔

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

tallen100  
#776992 Det är nog ganska enkelt 😉
För vissa är inte pengar och inkomst allt, de vill hellre ha tid att göra sånt de vill.
För vissa andra är pengar och inkomst allt, de har inte tid till mycket annat.

Skulle tro att vägbyggarna känner sej ganska nöjda med sin väg och det dom åstakommit 😎
Roligt att det finns folk som går sin egen väg 🤭

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Martin Växjö  
#776994 Blev ju jättebra med vägen Henrik. Den handgrävda vägen är ju ett roligt projekt men med den standarden hade den nog kostat närmare 15000 än 40 så timlönen blev säkert dålig. Men ett häftigt projekt. Bättre betalt med manuellhuggning då. Mer än 50 kronor drar man väl in om man hugger på lite

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).