Logistik, Transport

Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

27 inlägg 16485 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Fredrik_8  
#659251 Bakgrund

Vi avser att rusta upp föräldrarnas äldre traktorväg till ordentlig skogsbilväg (framkomlighetsklass 3-4, med tillgänglighet A eller B). Inom fastighets finns grusås för husbehov.

Frågor / önskar tips

1. Bron - vad skulle ni gjort med den äldre stenbron?
2. Vägar - rekommendationer på , baserat på bilderna, åtgärder för uppfylla vägklass enligt bakgrund? Framkomlighetsklass 3-4, tillgänglighet A eller B.

Stort tack på förhand!

Mvh
Fredrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

rejser  
#659258 Det ju ut att vara en sätt och bra bas att bygga på iaf.
Glöm inte att anmäla bara, dom har blivit kunnigare med sådant. Även om det är en iordningslagd traktorväg fick vi märka av....
(Några 08:or i en xc90 körde fast (fråga inte hur, bred bra väg utan någon lera), dom ringde kommunen och klagade, kommunen skickade ut folk som sedan bestämde att det inte var en traktorväg längre. Slutsats, vägbommar)

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

jannee  
#659288 Anmäla?
Till vem och varför??
Bästa är väl att först gå över tänkta vägsträckning med en bandriven grävmaskin, för borttagande av eventuella kantstenar, justera bort onödiga nivåskillnader.
En duktig grävmaskinist kan säkert avgöra om något behöver göras med bron.
En riktigt lagd stenbro håller lätt för 100 ton.
Försök undvika alltför skarpa krökar och glöm inta att göra en vettig vändplan - en rundkörning med dia på 20 meter räcker gott och väl.
Naturgruset nyttjar du till att fylla upp eventuella ojämnheter, större svackor.
Många gånger kan maskinisten även hitta fyllnadsmateriel för vägbankens eventuella breddning intill den tänkta vägen.
Grävmaskinen kan senare packa det väl.
Över allt detta lägger du en omgång med 030 bergskross - ca 7 till 8 cm tjockt och du har en väg som blir klart godkänd för all trafik.
Beräkna en bredd på vägbanken till ca 3,5 meter kanske något bredare i kurvor, beror alldeles på hur skarpa de blir.

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Henrik-  
#659297 Håller på med ett liknande projekt här hemma.
Förra skogsvägen vi byggde var genom en gallring. Då ville grävmaskinisten ha en gata huggd, som var tio meter bred. Så det hugger jag efter nu också. Vägen vi Nu ska förstärka är en traktorväg som gått till en åker. Åkern ska nu fungera som avlägg. Grävarn kommer inom några veckor så det är brådis att få undan ris och virke. Eget grus är guld värt då det är ca 2/3 Av byggkostnaden ( vid mitt senaste vägbygge då är det fraktkostnader i det också)

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

rejser  
#659317 Skogsstyrelsen bland annat ska veta när man uppdaterar traktorväg till "skogsväg" med högre bärighetsklass.
Men din väg är ju redan skogsväg som mer ska uppgraderas. Ser ju klart bättre ut än en traktorväg i min mening.
Nu var ju denna mer använd redan så kanske inte blir så upprört.
När vi uppgraderade så skulle man göra samrådsanmälan vi skogsstyrelsen för att få det godkänt.
Man klickar igenom det på skogsstyrelsens sida där man loggar in och lägger till en åtgärd.
Så märker man ut den. Skriver varför, hur, hur man tar hänsyn till miljö osv.
Sedan får man ett ok inom några veckor.

Just nu är blir vi påhälsade av sks hela tiden. "Vi såg att ni anmält en avverkning här, ni har inte anmält att det är en 2x2m pöl här inne, ni måste komplettera"
Misstänker dock att vi har fått en släng av miljömuppar i skogen.
Som om barkborre inte är illa nog.
(Jag har inget emot miljömuppar, bara när dom ska peta på allt bara för att hindra)

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Fredrik_8  
#659432 Tack för tipset! Vilka fördelar ser du med bergkross 0-35 jmf. 0-45 ? Vägen skall endast användas för skogsbruk och jakt.

Vändplan eller vändficka - vad trycker ni ? Fördelen med vändficka för oss kan vara mindre ianspråktagande av mark om vägen skall förlängas i framtiden.

jannee skrev:Anmäla?
Till vem och varför??
Bästa är väl att först gå över tänkta vägsträckning med en bandriven grävmaskin, för borttagande av eventuella kantstenar, justera bort onödiga nivåskillnader.
En duktig grävmaskinist kan säkert avgöra om något behöver göras med bron.
En riktigt lagd stenbro håller lätt för 100 ton.
Försök undvika alltför skarpa krökar och glöm inta att göra en vettig vändplan - en rundkörning med dia på 20 meter räcker gott och väl.
Naturgruset nyttjar du till att fylla upp eventuella ojämnheter, större svackor.
Många gånger kan maskinisten även hitta fyllnadsmateriel för vägbankens eventuella breddning intill den tänkta vägen.
Grävmaskinen kan senare packa det väl.
Över allt detta lägger du en omgång med 030 bergskross - ca 7 till 8 cm tjockt och du har en väg som blir klart godkänd för all trafik.
Beräkna en bredd på vägbanken till ca 3,5 meter kanske något bredare i kurvor, beror alldeles på hur skarpa de blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Fredrik_8  
#659433 Lutar åt att en grävmaskin breddar vägen, gräver dike där efter behövs. Därefter material från grusåsen, där behov finns, och ett lager bergkross ovanpå.

Behövs vältning?

Henrik- skrev:Håller på med ett liknande projekt här hemma.
Förra skogsvägen vi byggde var genom en gallring. Då ville grävmaskinisten ha en gata huggd, som var tio meter bred. Så det hugger jag efter nu också. Vägen vi Nu ska förstärka är en traktorväg som gått till en åker. Åkern ska nu fungera som avlägg. Grävarn kommer inom några veckor så det är brådis att få undan ris och virke. Eget grus är guld värt då det är ca 2/3 Av byggkostnaden ( vid mitt senaste vägbygge då är det fraktkostnader i det också)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Fredrik_8  
#659434 Tack för heads-up!

rejser skrev:Skogsstyrelsen bland annat ska veta när man uppdaterar traktorväg till "skogsväg" med högre bärighetsklass.
Men din väg är ju redan skogsväg som mer ska uppgraderas. Ser ju klart bättre ut än en traktorväg i min mening.
Nu var ju denna mer använd redan så kanske inte blir så upprört.
När vi uppgraderade så skulle man göra samrådsanmälan vi skogsstyrelsen för att få det godkänt.
Man klickar igenom det på skogsstyrelsens sida där man loggar in och lägger till en åtgärd.
Så märker man ut den. Skriver varför, hur, hur man tar hänsyn till miljö osv.
Sedan får man ett ok inom några veckor.

Just nu är blir vi påhälsade av sks hela tiden. "Vi såg att ni anmält en avverkning här, ni har inte anmält att det är en 2x2m pöl här inne, ni måste komplettera"
Misstänker dock att vi har fått en släng av miljömuppar i skogen.
Som om barkborre inte är illa nog.
(Jag har inget emot miljömuppar, bara när dom ska peta på allt bara för att hindra)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

jannee  
#659475 När grävmaskinen larvat lite fram och tillbaka packar (jämnar) den till banken.
Vägen bör i framtiden skrapas en gång/år för att hålla nere onödig växt men även för att hålla vägbanan slät, alla vägar sätter sig mer eller mindre varje år.
Om du nyttjar 030 eller 045 avgörs på hur bärigheten är i vägbanken.
Blir trevligare yta av 030 att köra på med p-bil, framförallt efter en hyvling/skrapning av vägbanan.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659485 Har du med vält när du tar emot materialet från grusåsen så spar du inköpt krossgrus. Du tar sättningarna i ett tidigare skede och kan justera terrassen innan uppgrusning. Ska du göra samma sak med inköpt bärlager så blir det dyrt.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

jannee  
#659486 Eget grus är guld värt, har du möjligheter kan det t.o.m vara ide att harpa en del för att senare använda det fina till att grusa upp vägen med.
Ännu bättre kan vara att köra gruset genom en mobil kross.

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Henrik-  
#660147 Nu har grävarn varit i några dagar och vägen snart färdig grävd. Vägens totala längd är ca 400m

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Fredrik_8  
#660149 Snyggt!

Hur kommer din överbyggnad se ut? Val av material ect.

Henrik- skrev:Nu har grävarn varit i några dagar och vägen snart färdig grävd. Vägens totala längd är ca 400m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Henrik-  
#660150 Vet inte riktigt ännu vändplan och ett lite fuktigare parti ska få lite grövre material. Mer än så vet jag inte. Det skulle grävarn styra upp sa han. Men jag återkommer 👍

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp äldre traktorväg till skogsbilväg

Fredrik_8  
#660151 Hur har du resonerat kring vändplan vs. vändficka?

Henrik- skrev:Vet inte riktigt ännu vändplan och ett lite fuktigare parti ska få lite grövre material. Mer än så vet jag inte. Det skulle grävarn styra upp sa han. Men jag återkommer 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).