Att köra in och lasta om, skulle det motsvara ca 5 mil längre avstånd?
Röjkvist skrev:Tåndemåla skrev:Röjkvist skrev:Vägarna i appen stämmer dåligt.
Vägar på vår fasighet anges att det körs med förkortat släp (18m)
Har då inte sett någon lastat bil här med kortat släp! Inte ens på
allmänna vägen 😉
Så du tror inte att åkarna gör sitt bästa? De behöver ju också pengar över. En spegel tar veckans förtjänst. Om man kan räkna så.
Jag har kört med en 4m lång stock på tvären utmed våra vägar för att se om det
är för smalt mellan stående träd. Behövs det mer?
gnisten83 skrev:Senast jag såg siffror på medelfastigheten på södra var de ca 50ha
Må vara att stora fastighet kanske har bättre vägar men de är inte gratis att bygga dom och underhålla dom.
Södras ägare är dom skogsägare med insats i föreningen, inte aktieägare som tex Vida där de mesta ägandet var samlat av ett fåtal personer
nikan skrev:Många gånger när jag levererat leveranstimmer så har man kommit och hämtat utan att ta med sig allt utan bara en liten del av virket ur vältan, är ju inte så att de alltid kommer att köra tom bil och släp in på alla vägar för att hämta virke utan behöver man fylla upp en bil så åker man in med den i stort sett full lastad och lastar på för att få fullt ekipage. Då betyder det ju att man kanske får in ett ekipage med redan upp emot 60 ton på bilen som skall vända på vändplatsen och fylla på och sedan köra ut med full bil. Hur kan det bli mindre slitage än när det kör in en tom bil utan släp som sedan har med sig full bil utan släp ut? Jag vet ju att det fördelas över flera axlar men man skall nära kanterna och behöver hålla ut längt samt vrida runt med fullt axeltryck på vändplatserna. Jag tror att man hade kunnat hitta betydligt bättre lönsamhet genom bättre planering istället och låta de flesta bilar gå med bil och släp och låta bara något ekipage ägna sig åt slattkörning och omlastning. Hur man än planerar hyggena så inte fasen går det alltid jämnt upp i fulla ekipage.
Martin_N skrev:Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt att man kan bestämma sjäv om man vill bygga ut sin väg. Ibland är man beroende av vägsamfälligheter och servitut och då blir det genast mer komplicerat.
Ni som kör timmerbil, vad kostar en omlastning? Rimligt är väll att avdraget borde motsvara kostnaden.
Sen reagerar jag på att vägen skall vara 4m, när max bredd är 2.60. Liknande krav har kommunen skickat ut för sina sopbilar sen kör de över trafikverkets bro som är betydligt smalare pga ombyggnad. Givetvis måste det finnas marginaler och jag vill inte heller ha mina fordon förstörda så att hålla bort den växtlighet man kan borde vara självklarheter. Helst skulle man ju vilja få chansen att prata med chafören för få förstahands information om vad som behöver förbättras men det är inte så lätt. Det är väl därför dessa lite fyrkantiga regler tagits fram.
Martin_N skrev:Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt att man kan bestämma sjäv om man vill bygga ut sin väg. Ibland är man beroende av vägsamfälligheter och servitut och då blir det genast mer komplicerat.
gnisten83 skrev:Senaste barrmassan som jag leverade var på ca50m3fub fallande längd och på den var de 4 hämtningar på...
Inbackning från en byväg och de var släp med vid mer än en gång
Jag tvivlar på avdraget skiljer mkt från en genomsnittlig kostnad, släp ska kopplas ifrån in lasta, tillbaka ut o lasta över och vända o in igen.
Proffsen är snabba men de tar lite tid ändå.
Vad kostar en timmerbil i timmen?
Några extra vändor tar minst 20-30 min?