Logistik, Transport

Södra höjer avdrag för väg

95 inlägg 30090 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651932 I södras app går de se vägklassningen och vad de anser behöver fixas

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

ananders  
#651935
gnisten83 skrev:I södras app går de se vägklassningen och vad de anser behöver fixas


Hur får man fram det i appen?

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

ananders  
#651937 Lyckades få fram det. 👍

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651944 De tillkom i nya appens kartlager för ni andra som inte sett de än 👍

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#651955 Man ser om vägen är grön gul eller grå

Men vad dom vill som ska ändras.
Hur hittar man det @gnisten

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651957 Tryck på vägen eller vändplanen så kommer de upp en textruta

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651959 Vägarna i appen stämmer dåligt.
Vägar på vår fasighet anges att det körs med förkortat släp (18m)
Har då inte sett någon lastat bil här med kortat släp! Inte ens på
allmänna vägen 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651962
Röjkvist skrev:Vägarna i appen stämmer dåligt.
Vägar på vår fasighet anges att det körs med förkortat släp (18m)
Har då inte sett någon lastat bil här med kortat släp! Inte ens på
allmänna vägen 😉

Så du tror inte att åkarna gör sitt bästa? De behöver ju också pengar över. En spegel tar veckans förtjänst. Om man kan räkna så.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#651964 Tack tack @gnisten.

En gul väg,jag har.
Där körde en ung kille.
Med full flisbil.
Å på dom sitter ju draget.
Precis i änden,så det håller ju inte,
Ut släpan. Som på timmerbilarna

Bästa vägen den månaden.
Sa han.
Så man tycker,att den borde ju vara grön ???

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

nikan  
#651968 Som vanligt gynnas stordrift, vet inte hur stor medelgården är i Södra kollektivet. I detta sammanhanget är det stora gårdar som tryckt på för att de fått kollektiv bestraffning för att subventionera gårdar där det måste lastas om då omlastningsavdraget varit lägre än vad Södra betalar åkarna. Tror man i sin vildaste fantasi att priset nu går upp med 12 kronor m3 pga detta? Man hävdar att det blir mindre slitage på vägen med denna modell när man kan köra in med bil och släp. Men det kan nog bli precis tvärt om också. Många gånger när jag levererat leveranstimmer så har man kommit och hämtat utan att ta med sig allt utan bara en liten del av virket ur vältan, är ju inte så att de alltid kommer att köra tom bil och släp in på alla vägar för att hämta virke utan behöver man fylla upp en bil så åker man in med den i stort sett full lastad och lastar på för att få fullt ekipage. Då betyder det ju att man kanske får in ett ekipage med redan upp emot 60 ton på bilen som skall vända på vändplatsen och fylla på och sedan köra ut med full bil. Hur kan det bli mindre slitage än när det kör in en tom bil utan släp som sedan har med sig full bil utan släp ut? Jag vet ju att det fördelas över flera axlar men man skall nära kanterna och behöver hålla ut längt samt vrida runt med fullt axeltryck på vändplatserna. Jag tror att man hade kunnat hitta betydligt bättre lönsamhet genom bättre planering istället och låta de flesta bilar gå med bil och släp och låta bara något ekipage ägna sig åt slattkörning och omlastning. Hur man än planerar hyggena så inte fasen går det alltid jämnt upp i fulla ekipage.

Jag tänker att detta återigen gynnar allt större gårdar med färre skogsägare som oftast inte ens själva bor där de har skogen. Därigenom blir det också fler gårdar som kommer stå tomma och förfalla.

Detta och införandet av bestraffning på klenare timmer än 22cm samt grövre än 38cm får mig att allvarligt överväga ett urträde ur Södra.
Dimensionerna är en helt annan diskussion men hur många stockar faller inom intervallet 22-37cm på ett träd. Vet ni det skogsägare?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651970 Nu är väl inte vägstandarden södras påfund utan den har de flesta aktörer anammat via biometria

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

nikan  
#651973 Södra går alltid i täten för att införa avgifter t.ex. så kostar mindre än 10 fub 600:- i södra medans det kostar 400:- hos andra bolag.
Vilka äger Södra? Jag tror det finns väldigt många solidariska små skogsägare med äldre ägare som inte har motorvägar på fastigheten.
Södra idag är som vilket storbolag som helst bara stordrift har någon betydelse.

Biometria är väl också det en klubb för inbördes beundran Virkesdirektörer emellan.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651978
Tåndemåla skrev:
Röjkvist skrev:Vägarna i appen stämmer dåligt.
Vägar på vår fasighet anges att det körs med förkortat släp (18m)
Har då inte sett någon lastat bil här med kortat släp! Inte ens på
allmänna vägen 😉

Så du tror inte att åkarna gör sitt bästa? De behöver ju också pengar över. En spegel tar veckans förtjänst. Om man kan räkna så.

Jag har kört med en 4m lång stock på tvären utmed våra vägar för att se om det
är för smalt mellan stående träd. Behövs det mer?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651983 Senast jag såg siffror på medelfastigheten på södra var de ca 50ha
Må vara att stora fastighet kanske har bättre vägar men de är inte gratis att bygga dom och underhålla dom.
Södras ägare är dom skogsägare med insats i föreningen, inte aktieägare som tex Vida där de mesta ägandet var samlat av ett fåtal personer
Senast redigerad av gnisten83 tor 25 jun 2020, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651984
Röjkvist skrev:
Tåndemåla skrev:
Röjkvist skrev:Vägarna i appen stämmer dåligt.
Vägar på vår fasighet anges att det körs med förkortat släp (18m)
Har då inte sett någon lastat bil här med kortat släp! Inte ens på
allmänna vägen 😉

Så du tror inte att åkarna gör sitt bästa? De behöver ju också pengar över. En spegel tar veckans förtjänst. Om man kan räkna så.

Jag har kört med en 4m lång stock på tvären utmed våra vägar för att se om det
är för smalt mellan stående träd. Behövs det mer?

De ska vara 4m fritt från grenar på rakan me de blir bredare i kurvor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).