Logistik, Transport

80 tons timmerbil

79 inlägg 38923 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Thunborg  
#46293 Är det samma test fast i olika delar av landet , jag menar finansieras VETT också av Skogfork, volvo,Sca , mm eller är det andra som finansierar :?:

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46304
Thunborg skrev:Är det samma test fast i olika delar av landet , jag menar finansieras VETT också av Skogfork, volvo,Sca , mm eller är det andra som finansierar :?:


också en minst sagt intressant fråga , speciellt i dessa tider ...vem är det som kör egentligen :surp:

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Torparn79  
#60030 här hittar ni Skogforsk´s broschyrer om ETT respektive VETT:
ETT:
http://www.skogforsk.se/upload/6079/Res ... 7-2008.pdf
och en om både VETT och ETT:
http://www.skogforsk.se/upload/6079/ETT-broschyr.pdf

det är inga "livebilder" åt "spindeln" men dock så visar det hur byggnationerna är tänkta..
har inte hittat nå bilder på VETT, men om tråden blir upphissad lite så kanske det är någon som sitter och lurar på en länk..??

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Torparn79  
#60032 här är en modellbild av "skogsbilen" i VETT-projektet...
VETT.JPG

kommer osökt att tänka i lite effektivare banor precis som "spindeln", varför ska man hålla på att krångla med omlastning även om det bara gäller stuven på bilen, teoretiskt så funkar det säkert men i praktiken så kommer det att innebära mycket stilleståndstid för den lastande bilen..

vore det inte smartare att den lastande bilen var en, typ, separatlastare med vändskiva som drar ut både link och trailer i skogen och lastar allt på plats och att man har t ex 4 st linkekipage till 2 st "vägdragare" och en lastare???

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60062 jag håller med "torparn79" .. och är själv helt övertygad om att nuvarande system kommer att "överleva" detta projekt i form av flexibilitet och tillgänglighet , ..ett vanligt lättbyggt ekipage utrustat med extes COM 90 och ev, avställbar kran ..beroende på körsträcka / lass :-B .. och även den sk. "gruppkörningen" med "bergkvistlastare" kommer att leva vidare i en nog så lång framtid .. och nog är detta idag den mest optimala lösningen när vägar och avläggsplatser tillåter detta B-)

och det lär nog rulla på som vanligt även efter "elmia wood" .. knappast att många åkare börjar handla "specialekipage" i dessa tider ... även om tekniken finns så funkar det ju inte att dra timmer på dagarna - dra kyl / övriga godstrailer nattetid eller vice verca =)) =))

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60445 som sagt ska det bli väldigt intressant att få relevanta siffror ifrån bla, skogsforsk , vägverket/svevia , samt inte minst att förakta ... en redovisning ifrån åkaren själv .. men det är väl som vanligt sk. "preskiberade siffror" :ugeek:

om jag får gissa på siffrorna här , så tror jag inte att åkaren tjänat många ören mer än de andra med vanliga ekipage som kör sk. "terminalkörning" ..

det enda jag tror på i denna bransch är just EXTES COM 90 .. och det är inte bara tid att tjäna vid kortare körsträckor .. utan en helt annan upplevelse av att köra ett rundvirkesekipage som kanske kan locka nya generationer till att åka vidare ...

men förövrigt så kvarstår som vanligt problemen med undermåliga vägar , omöjliga vändplatser o.s.v knepigt lagt virke .. under ledningar .. ja huvva ! ..listan kan göras lång =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Torparn79  
#60517 nu du "spindeln"...
den här skulle du vingla runt med på skogsbilvägarna hos dig på senvintern när vägarna består av ett glasskikt på 10 cm...
http://henca.bilddagboken.se/p/show.htm ... currimg=42
vilket jävla trasselbygge...

är det någon som har mer bilder på detta "konceptbygge" länka gärna, snnnäääääääääääälla!!!!

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60546 jajjemen! ..det är som jag skrivit förr ..(Curt göranssons åkeri) har kört länge med linktrailers i gruppkörning och på industrierna

så i princip så kan man säga att det skogsforsk, svevia, sca .. nu håller på med i sitt projekt .. "uppfanns" för länge sen :-? :D

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61007
Torparn79 skrev:nu du "spindeln"...
den här skulle du vingla runt med på skogsbilvägarna hos dig på senvintern när vägarna består av ett glasskikt på 10 cm...
http://henca.bilddagboken.se/p/show.htm ... currimg=42
vilket jävla trasselbygge...

är det någon som har mer bilder på detta "konceptbygge" länka gärna, snnnäääääääääääälla!!!!


Lite att kika på: http://www.goranssonsakeri.se/5.html

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Henrik Petersen  
#61165
"spindeln" skrev:jajjemen! ..det är som jag skrivit förr ..(Curt göranssons åkeri) har kört länge med linktrailers i gruppkörning och på industrierna

så i princip så kan man säga att det skogsforsk, svevia, sca .. nu håller på med i sitt projekt .. "uppfanns" för länge sen :-? :D


Ja men det är väl inte helt samma ekipage, Göransson kör med dragbil+link o trailer, 30 meter ekipaget kör med en vanlig timmerbil med dolly+link o trailer. Gissar det tar ett par dagar att läre sig bakka den runt ett hörn.

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61177
Henrik Petersen skrev:
"spindeln" skrev:jajjemen! ..det är som jag skrivit förr ..(Curt göranssons åkeri) har kört länge med linktrailers i gruppkörning och på industrierna

så i princip så kan man säga att det skogsforsk, svevia, sca .. nu håller på med i sitt projekt .. "uppfanns" för länge sen :-? :D


Ja men det är väl inte helt samma ekipage, Göransson kör med dragbil+link o trailer, 30 meter ekipaget kör med en vanlig timmerbil med dolly+link o trailer. Gissar det tar ett par dagar att läre sig bakka den runt ett hörn.
..

jomenvisst! du har både helt rätt! ..men samtidigt helt FEL , för det var länge sedan göranssons började köra med linktrailer .. och det var länge sedan vissa mindre åkare som kör "terminal- industri" ansökt om dispens för t.e.x 70 TON totalvikt ..men det har alltid blivit NEJ från det forna vägverket /som nu heter SVEVIA .. men nu helt plötsligt ska det gå bra??? ..bara för att SVEVIA själva är insyltade i detta fåniga projekt ..som handlar om fantastiska besparingar för miljön .. det är ju ganska "fantastiskt" att folket i korridorerna på ett "nafs" blivit så på hugget ..kanske därför att forskningspengarna formligen flödar just nu ;) och naturligtvis är inte skogsbolagen sena att "kliva på tåget i rullning" .. men , tyvärr så har alla projekt ett slutdatum .. och jag är minst sagt skeptisk till dessa totalvikter .. för det första så bör det ju detta innebära att TEX en maskintrailer som är godkänd för 70 TON ...kanske "helt plötsligt" kan färdas med en last av tex en "transfomator" /dyl. och en totalvikt på 85-90 TON över samma bro /ar .. som "virkeståget" rullar över ..helt utan dispens ? ..eller hjälp av sk. vägassistans för tunga eller LÅNGA trp. ..

men det jag själv anser som mest intressant .. är nog bokslutet i detta projekt .. får åkaren som slutligen ska investera i dylika fordons applikationer verkligen ut ett bättre resultat i sitt företag /åkeri .. på att frakta "ynka" 10 - 12 ton extra per vända ??

och visst blir det mycket på ett år ..men vad kostar det att bara i rent servicesyfte att ha 4 axlar till att se om och besiktiga och framförallt skatta för.. för nog är det 10 tons axlar vi pratar om här .. och jag anser vidare att bara däckskostnaden för detta ekipage borde vara ett hot för ekonomin om man räknar på att ett vanligt ekipage med schyssta körningar idag har en vinstmarginal på 10-13 % ...som sagt ska det bli j-vligt roligt att se vilka siffror som redovisas ...

och vad det gäller just koldioxidutsläppen... haha! vilket jävla skämt till motiv ... hur många timmerbilar står stilla med motorn igång imorrn just för att springa runt för att dra av ..och eller binda, kroka kättingar , band .... vad tar det i tid / lass ... 20 minuter ?? ... nej fy f-n ..jag röstar på en kran som är parkerad bakom lasset, osv B-)

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Henrik Petersen  
#61184 Hej spindeln

Jag tror faktisk inte als att vi är oenige om särskild mycket i denne här fråge. Åkeren kommer inte att få nogon stor del av vinsten,
om nogen als, och om det nu blir nogon vinst als. Även om forsöket göras permanent tror jag inte det kommar att resultera i ett stort antal 30m ekipage på vägerna, helt enkelt fordi som du själva säger, det system vi har nu är det som funkar bäst. det kan hända att ett antal ekipage kommar att köras på rutor mellan terminaler, sågar och hamnar, men hur blir det när det händer en trafikulykka på "stora" vägen och detta jätte ekipage ska ned på "gamla"vägen igennem de små samhällen o rund hörnet :!: :?:
Nää måste gå lägge mig, klokken ringar0300

Henrik

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61210
Henrik Petersen skrev:Hej spindeln

Jag tror faktisk inte als att vi är oenige om särskild mycket i denne här fråge. Åkeren kommer inte att få nogon stor del av vinsten,
om nogen als, och om det nu blir nogon vinst als. Även om forsöket göras permanent tror jag inte det kommar att resultera i ett stort antal 30m ekipage på vägerna, helt enkelt fordi som du själva säger, det system vi har nu är det som funkar bäst. det kan hända att ett antal ekipage kommar att köras på rutor mellan terminaler, sågar och hamnar, men hur blir det när det händer en trafikulykka på "stora" vägen och detta jätte ekipage ska ned på "gamla"vägen igennem de små samhällen o rund hörnet :!: :?:
Nää måste gå lägge mig, klokken ringar0300

Henrik


exakt ! ungefär som "henrik petersen" säger ..så är det en hel del , och inte bara det utan j-vla massa frågor runt detta projekt ..

ska vi gå "pärmbärarnas " väg i detta ärende ...så är min första fråga : 1: har det gjorts någon sk. miljökonsekvensananlys av att köra med detta fordon på skattemedelsbetalda vägar överhuvudtagit , enl , miljöbalken

(japp! jag vet , jag är en tråkig j-vel ..men ..nån j-vel måste ju vara d också...annars skulle alla stå på rad och slicka varandras arslen)
=)) =)) B-)

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Bredenberg  
#61361 Har inte orkat läsa allt som skrivits om detta men jag tyker att detta projekt förstör branschen lite.. Detta kommer förstöra priserna i längden tror jag. För åkerierna som kör detta kommer ju ha ett mycket lägre kubikpris för det är ju dessa j#vla skogsbolag som kommer ta hela vinsten.
För nu får ju gamarna se att det går att transportera lite billigare med denna kombination...

Fattar inte vad det är för fel på en vanlig virkesbil med kran??

Det är ju lika sjukt som när ett företag köper en större skördare för att kunna producera mer och bolagen sänker priserna för dom börjar se att företaget får lite stålar över..

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Pidden  
#61379 Det här monstret med separatlastande kran stod ju på Elmia, men vad jag förstod så skulle åbäket bara gå från Byholma flygraka och till industri med stormvirke! Så då kan det ju vara nåt, :-? :-? men på små dåliga skogsvägar tror jag aldrig att det kommer fungera med en 80tonnare!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).