tis 16 jun 2009, 20:29#61177
Henrik Petersen skrev:"spindeln" skrev:jajjemen! ..det är som jag skrivit förr ..(Curt göranssons åkeri) har kört länge med linktrailers i gruppkörning och på industrierna
så i princip så kan man säga att det skogsforsk, svevia, sca .. nu håller på med i sitt projekt .. "uppfanns" för länge sen
Ja men det är väl inte helt samma ekipage, Göransson kör med dragbil+link o trailer, 30 meter ekipaget kör med en vanlig timmerbil med dolly+link o trailer. Gissar det tar ett par dagar att läre sig bakka den runt ett hörn.
..
jomenvisst! du har både helt rätt! ..men samtidigt helt FEL , för det var länge sedan göranssons började köra med linktrailer .. och det var länge sedan vissa mindre åkare som kör "terminal- industri" ansökt om dispens för t.e.x 70 TON totalvikt ..men det har alltid blivit NEJ från det forna vägverket /som nu heter SVEVIA .. men nu helt plötsligt ska det gå bra??? ..bara för att SVEVIA själva är insyltade i detta fåniga projekt ..som handlar om fantastiska besparingar för miljön .. det är ju ganska "fantastiskt" att folket i korridorerna på ett "nafs" blivit så på hugget ..kanske därför att forskningspengarna formligen flödar just nu
och naturligtvis är inte skogsbolagen sena att "kliva på tåget i rullning" .. men , tyvärr så har alla projekt ett slutdatum .. och jag är minst sagt skeptisk till dessa totalvikter .. för det första så bör det ju detta innebära att TEX en maskintrailer som är godkänd för 70 TON ...kanske "helt plötsligt" kan färdas med en last av tex en "transfomator" /dyl. och en totalvikt på 85-90 TON över samma bro /ar .. som "virkeståget" rullar över ..helt utan dispens ? ..eller hjälp av sk. vägassistans för tunga eller LÅNGA trp. ..
men det jag själv anser som mest intressant .. är nog bokslutet i detta projekt .. får åkaren som slutligen ska investera i dylika fordons applikationer verkligen ut ett bättre resultat i sitt företag /åkeri .. på att frakta "ynka" 10 - 12 ton extra per vända ??
och visst blir det mycket på ett år ..men vad kostar det att bara i rent servicesyfte att ha 4 axlar till att se om och besiktiga och framförallt skatta för.. för nog är det 10 tons axlar vi pratar om här .. och jag anser vidare att bara däckskostnaden för detta ekipage borde vara ett hot för ekonomin om man räknar på att ett vanligt ekipage med schyssta körningar idag har en vinstmarginal på 10-13 % ...som sagt ska det bli j-vligt roligt att se vilka siffror som redovisas ...
och vad det gäller just koldioxidutsläppen... haha! vilket jävla skämt till motiv ... hur många timmerbilar står stilla med motorn igång imorrn just för att springa runt för att dra av ..och eller binda, kroka kättingar , band .... vad tar det i tid / lass ... 20 minuter ?? ... nej fy f-n ..jag röstar på en kran som är parkerad bakom lasset, osv
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "