Logistik, Transport

80 tons timmerbil

79 inlägg 38837 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45380
Ernst skrev:Skulle egentligen inte lägga mig i detta eftersom det inte är mitt område. Men bromssträcka har berörts men det är nog inga problem jämfört med idag eftersom lasten ligger på fler bromsade axlar, om jag fattat rätt.

Läste om en undersökning där man mätt bränsleförbrukning på timmerbilar. Den kom fram till att det bara skilde ca 25% i förbrukning mellan en fullastad bil och en tom.


..helt fel "ernst" ! ALLA är välkommna att lägga sig i vilken disskution som helst här på forumet tycker jag ;)

och jag länkar till forskningen : som är inne på helt rätt spår ...för nog brukar det bli spår alltid =))
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50768&a=Dåliga%20vägar%20stjäl%20mest%20diesel

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45407 Tomma timmerflak/vagnar har ett enormt luftmotstånd, större än lastade. Tomma timmertåg är också väldigt tunga att dra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45423 Ernst och Mangan har väl rätt om det där med skillnaden mellan tomma och fullastade släp. Ett citat ur artikeln i ATL som det hänvisades till nyss:

"Lasten har också jämförelsevis begränsad betydelse. I ett tidigare projekt hade inget av fyra virkesfordon större skillnad än 23 procent skillnad i bränsleåtgång mellan tomt och fullastat ekipage."

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45492 jag slänger in en bild på ett ekipage som jag bokstavligen fått gått före med motorsåg , för att vi överhuvudtaget skulle kunna ta oss fram .. och jag kan tillägga att på 70 talet när vi körde med "värsta nyaste bilen" som fanns i distriktet då åt skogsägarföreningen ... sprang en av "inspektorerna" före med motorsågen och kapade stubbar för då var vi ända ute på hygget , så jag vet inte om utvecklingen gått speciellt mycket framåt under dessa år 🧠 tekniken finns , men inget avlägg som är riktigt schysst =)) =))

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Alekto  
#45681
"spindeln" skrev:hahaha!! jag kan bara skratta åt fantasierna , .."alekto" tror alltså att detta lekstugeförsök kommer att leda till att varenda åkare som kör rundvirke vill hålla på att "skota" virket en gång till , jag kan bara säga att detta redan är UPPFUNNIT !! och det kallas "gruppkörning" ... hur man än vänder sig så har man ju arslet bak , och som sagt är det nog vägstandarden som styr!!


När har jag sagt att jag tror alla ska börja med denna typen av körning?

"spindeln" skrev:eeeh! "färre vändor ut och in i skogen" ?? det är ju samma vikt / totala volym som ska transporteras på samma förmodligen undermåliga väg ... så kör man med ett konventionellt ekipage och har runt 60 ton tot. så lär man nog vilja åka med det dit det ska levereras ... inte fan vill man lägga av lasset igen (vill du betala det ?? )



Ja det är klart det är samma vikt / totala volym som skall transporteras?
Men ju mer du kan lasta ju färre vändor behöver du ju göra.
Ska du tömma ett badkar på vatten med ett decilitermått eller en 10l hink, med vad behöver du springa flest gånger med?

sen lägger du inte över hela lasset utan bara en bunt som du har på bilen,

"spindeln" skrev:som sagt så ska det bli kul att se resulaten av dessa försök ... i dagens ekonomiska läge är det nog bara att FETGLÖMMA alla dessa fantasier med omlastningar ... det är som sagt redan uppfunnit att köra i grupp ...

och oavsett fordonapplikationer så är det ju SKOGSÄGARENS /FÖRENINGENS / BOLAGETS ansvar att se till att det går att ta sig fram ... kanske något som bör tänkas över innan man förespråkar en extra hantering av fordon och virke ...


Ja det bör man tänka på, med tanke på att det är skogsbolag som har startat hela projektet i väst.

"spindeln" skrev:och det landar ju oftast på slutavräkningen , för den som säljer skogen .... så BRA vägar och INTE minst planering är NYCKELN till transportekonomi !! , så j-vligt är det , och just därför har vi ställt våran bil ... det är inte lönsamt att köra rundvirke längre , men vill någon annan prova med fler fordon och lasta om en del av virket en gång extra så önskar jag bara lycka till , och dygnet har fortfarande bara 24timmar


Det är precis va detta handlar om, planering, planerar man ett sånt här projekt bra så kommer det nog att gå ihop lättare än 2 st vanliga timmerbilar.

När detta kommer att köras kommer det inte att kosta 1krona för den som har sålt skogen.
För hela lassen skall inte lastas om som du kanske förstod om du läste allt jag skrev?
utan bara bunten som ligger på bilen,

och det kommer inte vara mer fordon, tvärtom, det kommer behövas mindre annars vore väl tanken borta?
det har varit många åkare med och diskuterat detta, dvs riktiga åkare riktiga lastbils chaffuörer (utan skrivbord)

detta är ett projekt, det är ett projekt av en anledning för att just testa hur det kommer att funka, ingen vet hur resultaten kommer bli om man ens kommer köra med detta iframtiden just saken med projekt är att föda ideér,

slut resultatet kanske bli att man höjer total vikten för vanliga bilar? inte vet jag, men varför ställa sig på tvären för någonting som kan resultera i bra saker för alla?

Palms skrev:Jag har ingen erfarenhet av trp av rundvirke men kan tänka mig att det blir lite lurigt på skogsvägarna med 30m och 80ton i rörelse.


Vett kommer att vara under våra nu lagliga längder så ingen skillnad på det, samt att det kommer väga 74 ton,

Mangan skrev:Spindeln, denna tråd handlar om 80tons lastbilar. Låt de som vet berätta, istället för att fylla tråden med svammel som du brukar.

Alekto, välkommen till forumet. Bry dig inte om spindeln...


Tack!

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45904 det blir nog bra detta kanske , men som sagt tar allting sin tid ..så även att säkra sin last , kan nog säga att oas. påbyggnation och tillverkare av påbyggnation så går det åt åtskilliga timmar per månad bara för att springa runt med dessa förbannade kättingar varje vända .. en kvart här och en kvart där ...det blir till timmar ,( och hur många som läser detta har inte misslyckats med ett "kättingkast" /tappat kättingkroken ur gripen någon gång ?? ) ... så dvs. att bara en sån "skitsak" som att säkra en extra trave tar sin tid ...för det finns nog kappast dispens för att köra osurrat :lol: så därför vill jag påminna alla konsulter och skogsbolag , och inte minst vägverket som är inblandade i detta ( av nån konstig anledning ? ) .. om att även det senaste inom lastförankring av just rundvirke också redan är uppfunnit redan!

kommer garanterat att sitta på våran bil när det blir dags att handla nytt ;)

http://www.exte.se/SV/products/com90/productindex.htm

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Alekto  
#46021
"spindeln" skrev:det blir nog bra detta kanske , men som sagt tar allting sin tid ..så även att säkra sin last , kan nog säga att oas. påbyggnation och tillverkare av påbyggnation så går det åt åtskilliga timmar per månad bara för att springa runt med dessa förbannade kättingar varje vända .. en kvart här och en kvart där ...det blir till timmar ,( och hur många som läser detta har inte misslyckats med ett "kättingkast" /tappat kättingkroken ur gripen någon gång ?? ) ... så dvs. att bara en sån "skitsak" som att säkra en extra trave tar sin tid ...för det finns nog kappast dispens för att köra osurrat :lol: så därför vill jag påminna alla konsulter och skogsbolag , och inte minst vägverket som är inblandade i detta ( av nån konstig anledning ? ) .. om att även det senaste inom lastförankring av just rundvirke också redan är uppfunnit redan!

kommer garanterat att sitta på våran bil när det blir dags att handla nytt ;)

http://www.exte.se/SV/products/com90/productindex.htm


exte är med på försöket med och det ska ialla fall vara com90 på bilen till att börja med!
Hoppas den kommer fungera bra! har aldrig testad den förut så det ska bli spännande!
Gott Nytt!

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46025 Har inte exte haft automatisk lastsäkring länge? Används de inte så mycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Alekto  
#46120
Mangan skrev:Har inte exte haft automatisk lastsäkring länge? Används de inte så mycket?


Jo de har haft com 90 länge nu men har inte personligen andvänt det.

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46137
Alekto skrev:
"spindeln" skrev:det blir nog bra detta kanske , men som sagt tar allting sin tid ..så även att säkra sin last , kan nog säga att oas. påbyggnation och tillverkare av påbyggnation så går det åt åtskilliga timmar per månad bara för att springa runt med dessa förbannade kättingar varje vända .. en kvart här och en kvart där ...det blir till timmar ,( och hur många som läser detta har inte misslyckats med ett "kättingkast" /tappat kättingkroken ur gripen någon gång ?? ) ... så dvs. att bara en sån "skitsak" som att säkra en extra trave tar sin tid ...för det finns nog kappast dispens för att köra osurrat :lol: så därför vill jag påminna alla konsulter och skogsbolag , och inte minst vägverket som är inblandade i detta ( av nån konstig anledning ? ) .. om att även det senaste inom lastförankring av just rundvirke också redan är uppfunnit redan!

kommer garanterat att sitta på våran bil när det blir dags att handla nytt ;)

http://www.exte.se/SV/products/com90/productindex.htm


exte är med på försöket med och det ska ialla fall vara com90 på bilen till att börja med!
Hoppas den kommer fungera bra! har aldrig testad den förut så det ska bli spännande!
Gott Nytt!


man blir mer och mer tveksam om kunskaperna hos inblandade experter i denna tråd , när bilderna på föröksekipaget visar att det inte alls är COM 90 på bilen ???
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4245176 .... utan endast visar just en standardbanke :lol: ...

jag finner icke ord! , ..och jag tror inte dom byggt om dragbilen i "mellandagarna" isf. upp till bevis med bilder ;)

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Alekto  
#46230
"spindeln" skrev:
Alekto skrev:
"spindeln" skrev:det blir nog bra detta kanske , men som sagt tar allting sin tid ..så även att säkra sin last , kan nog säga att oas. påbyggnation och tillverkare av påbyggnation så går det åt åtskilliga timmar per månad bara för att springa runt med dessa förbannade kättingar varje vända .. en kvart här och en kvart där ...det blir till timmar ,( och hur många som läser detta har inte misslyckats med ett "kättingkast" /tappat kättingkroken ur gripen någon gång ?? ) ... så dvs. att bara en sån "skitsak" som att säkra en extra trave tar sin tid ...för det finns nog kappast dispens för att köra osurrat :lol: så därför vill jag påminna alla konsulter och skogsbolag , och inte minst vägverket som är inblandade i detta ( av nån konstig anledning ? ) .. om att även det senaste inom lastförankring av just rundvirke också redan är uppfunnit redan!

kommer garanterat att sitta på våran bil när det blir dags att handla nytt ;)

http://www.exte.se/SV/products/com90/productindex.htm


exte är med på försöket med och det ska ialla fall vara com90 på bilen till att börja med!
Hoppas den kommer fungera bra! har aldrig testad den förut så det ska bli spännande!
Gott Nytt!


man blir mer och mer tveksam om kunskaperna hos inblandade experter i denna tråd , när bilderna på föröksekipaget visar att det inte alls är COM 90 på bilen ???
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4245176 .... utan endast visar just en standardbanke :lol: ...

jag finner icke ord! , ..och jag tror inte dom byggt om dragbilen i "mellandagarna" isf. upp till bevis med bilder ;)


Som jag sagt jag pratar om VETT bilen den som skall gå i väst, inte den i norr!

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46239 Anledningen till att man provar är väl att man ska ta reda på om det är möjligt att transportera timmer på de här två sätten.
Jag är för allting som kan göra skogsbruket effektivare. Det bästa är nog att man låter testerna genomföras så kan vi disskutera detta på en högre nivå när vi har lite mer kött på benen. Som det är nu är det ju ingen som lyckats klara föra disskutionen framåt. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46273
MasseyFerguson skrev:Anledningen till att man provar är väl att man ska ta reda på om det är möjligt att transportera timmer på de här två sätten.
Jag är för allting som kan göra skogsbruket effektivare. Det bästa är nog att man låter testerna genomföras så kan vi disskutera detta på en högre nivå när vi har lite mer kött på benen. Som det är nu är det ju ingen som lyckats klara föra disskutionen framåt. :ugeek:


jodå ! så sant så sant , och jag får ursäkta mig , ;) men var finns bilder på denna VETT - bilen? ..för så j-vla hemligt kan det väl inte vara :lol: man är ju "nyfis" ;)

och god fortsättning "alekto" :smile:

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

Alekto  
#46283
"spindeln" skrev:
MasseyFerguson skrev:Anledningen till att man provar är väl att man ska ta reda på om det är möjligt att transportera timmer på de här två sätten.
Jag är för allting som kan göra skogsbruket effektivare. Det bästa är nog att man låter testerna genomföras så kan vi disskutera detta på en högre nivå när vi har lite mer kött på benen. Som det är nu är det ju ingen som lyckats klara föra disskutionen framåt. :ugeek:


jodå ! så sant så sant , och jag får ursäkta mig , ;) men var finns bilder på denna VETT - bilen? ..för så j-vla hemligt kan det väl inte vara :lol: man är ju "nyfis" ;)

och god fortsättning "alekto" :smile:


det finns nog inte några bilder på den än då det inte har gått av stapeln än!
men ska försöka ordna så snart det hamnar på rull fram mot februari!

Tack det samma!

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46288 okej! ...puuh!! och jag som trodde att jag var avstängd från övriga världen när jag inte hittade grejerna på nätet :)) ....vi ser fram emot det , ...och väntar på lite bilder ;)

m.v.h

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).