Logistik, Transport

Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

17 inlägg 13320 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

jannee  
#645017 Med en Hitachi 350 bankläggs en skogsbilväg till rätt pris. stor räckvidd gör att maskinisten kan gräva fram massor intill den tänkta banken, rejäl brytkraft och storlek på skopan gör att maskinisten antingen gräver ned stenarna eller med lätthet bryter upp stubbar och stenar.
Har själv nyttjat en maskinist med en sådan maskin och priset/m2 blir betydligt lägre än med en mindre maskin.
Devisen att storleken verkligen har betydelse äger sin rätt i detta fall.
Bara detta att räckvidden är närmare 11 meter gör att det blir enklare att finna fyllnadsmassor längre bort från banken.
"Småmaskiner"--25 ton är visserligen några hundralappar billigare/tim men oftast är de inte ens hälften så effektiva.
Min första skogsbilsväganläggning kostade banken 11 kr/sträckmeter, visserligen i början på 70 talet.
Maskinen var en H 16 D en något mindre än Hitachin men betydligt bränsletörstigare.
Allt har gått upp, räkna med en 10 till 15 gånger högre prisbild.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645055 Allt beror ju på vad man har för terräng. Om det inte finns något material, om man behöver spränga etc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).