Logistik, Transport

Traktor för transporter

37 inlägg 18656 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637422 Lastväxlare är bara att glömma, alldeles för dyra och kräver jättestor traktor.
Tippvagn upp till 10 ton kör du galant med en 60-70hk traktor, känns det tungt kan man köra med mindre lass.
Inomgårdstraktor med dörrarna avtagna sommartid, då duger allt från Ford 3000 1967 årsmodell och framåt.
Då börjar priserna från 30K och skicket är mer avgörande än det mesta annat även om blått är flott.

Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

Axl  
#637430 jag har en Valmet 555 från -93 och den gör ca 25 på väg, ska du ut och åka lite på Vägverket skulle jag kolla på något annat än en gammal Valmet. Annars tycker jag det är en trevlig traktor. En annan störig grej med dom är att dom går olika fort framåt och bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

stegmaster  
#637440 Nä, nu varner jag för Slurfis rekommanderande.
Köp gärna en Ford eller New Holland, men styr unna den där budgettmodellen TDD, det er största skitet som finns.
Tidligare hadde min kompis en Ford 4630 och den gick manga år utan några problem, sen blev det bytte til sprillans ny Case cx 80 år 2012 (Det er samma som NH TDD serie), och vilket skit.
Köp aldri denna budget modellen, den ser fin ut, mer har manga usla lösningar, och att den nästan står mer på verkstad enn va den kör, gör det inte precis bättre. (Nu har den rullat ca 1200t.)
Och det er inte bara min kompis har problem med denna modell, varje gång han får fel på den kan verkstaden berätta att dom känner igen felet från andra ägare.
En annan här i bygden bytte sin efter bara 1år på grunn av masse problem.
Jag skämter(men even med lite alvor) med min kompis med att om han inte snart bytar denna traktor kommer hela firman vår snart kursa, då vi inte har råd flera sånna dyra rep. :sad:
Just nu står den med nåt fel (låst ) i framaxel, som säkert kommer kosta minst 50000-70000 kr. (Verkstaden hör inte av sig, då flere mek. er borte på grunn av korona).
Dessutan har den 3 olika oljeläckage ochså. (dock inte jättemycket, men får stadig fylla på lite hit och var.)
Det vore växel/kopplings fel 3 gånger på denna korta tid, och hela traktoren vore delad 3 gånger.
Så köp INTE nåt i den modellserien er mitt velmenta råd.

Annars håller jag med om att 40 km/t er trevligt, så slipper man tokvarva för att ligga rundt 30km/t.
Jag kör nästan aldrig snabbare enn 30km/t för då går traktor rett tyst och drar mycket mindre diesel när motor varvar rundt 1400-1500rpm. (På maksvarv toppar den 47km/t)
Gamla 80 talare får man oftast tokvarva för att klara maksfart 27-28km/t.

Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

uffejohan  
#637444 Jag har en NH 8360 från slutet av 90-talet, 6-cylindrig med ungefär 120 hk. Gör 40 med plattan i botten, stark i hydrauliken, kopplingsfri fram/back. Klarar en rejäl lastare, drar som en oxe, förhållandevis enkel att serva och framförallt, ett underbart ljud i uppförsbackarna...Har haft den i tio problemfria år och räknar med tio till....Enda nackdelen är att den är lite törstig men med det soundet kan det vara värt det....

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637593
stegmaster skrev:Nä, nu varner jag för Slurfis rekommanderande.
Köp gärna en Ford eller New Holland, men styr unna den där budgettmodellen TDD, det er största skitet som finns.

Ja det lät trist för din kompis med sin TDD, men är man ute efter budgetmodell så är den bland de billigaste.
Kan ju vara argument för att gå på en New Holland TL90 direkt om TDD är så dålig?

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637603 Nu har jag funderat lite till. Handlar helst lokalt.
Så vad tror ni om en sån här, om jag nu skulle få för mig att ta ett stort steg direkt. Men gillar 405 både ur funktion, pris och storlek som "gårdstraktor"
https://www.blocket.se/annons/dalarna/v ... 0/88114986

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

Axl  
#637605 Bra med rymlig hytt när du ska lära barnbarnen köra traktor!

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637622
Uvskogen skrev:Nu har jag funderat lite till. Handlar helst lokalt.
Så vad tror ni om en sån här, om jag nu skulle få för mig att ta ett stort steg direkt. Men gillar 405 både ur funktion, pris och storlek som "gårdstraktor"
https://www.blocket.se/annons/dalarna/v ... 0/88114986

Det är ju något av en modern klassiker efter vad jag förstår, men kanske främst som skogstraktor. Mycket landsvägskörning med tungt släp tror jag inte är den traktorns starkaste kort - men visst funkar den och allt handlar ju om avvägningar.

Den klarar förmodligen allt du vill att den ska klara och den är mångsidig på det sättet. Däremot tycker jag att den ser väldigt låg ut under draget (förvånande med tanke på Valmets rykte på det området) men det kanske är en synvilla?

Om jag var som du skulle jag ändå överväga en enklare/äldre gårdstraktor och en äldre ”stordragare” till landsvägstransporterna. Prismässigt kanske det landar aningen över budget men du slipper kompromissa på flera punkter.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Pamf  
#637646 Vet ju inte vad du har för körkort men en äldre lastbil med växlare borde kunna vara ett alternativ för vägtransporter och sen en lämplig gårdstraktor för de sysslorna?

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

stegmaster  
#637647
Slurfi skrev:Kan ju vara argument för att gå på en New Holland TL90 direkt om TDD är så dålig?

Absolut, det går en tl90 här sen manga år tilbaka, och aldrig hört om nån större problem med den. :-bd


Och i just i detta fallet med mycket vägtransport skulle jag inte rekommandera valtra/valmet 6000 serie heller. för just detta er vel det minuset jag ser med dessa traktorer.
Traktoren i sig er bekväm nog, men den vil gynga i vissa hastigheter(beroandet på hva man drar på), med stor sannolikhet årsakat av den korta hjulbasen. (åtminstone gör min 6400 det).
Nu er inte dette direkt nåt jättestort problem, för man kan ju bara släppa på gasen eller gasa på så går den ok igen, men transport er inte det den er best på.
Annars kan den rekommanderas alla dager i veckan.

Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

Hema  
#637648 Tyvärr utanför budget, men du får en landsvägstraktor med kran och en bigab-lastväxlarkärra.
https://www.blocket.se/annons/kalmar/entreprenand/89255465
1586816426__20200414_002012.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Halia  
#637667 En traktor utan snabbväxel ..med elr utan kolplingsfri fram&back.. ZF växellådor framaxel . Nja dyra i underhåll ..carraro prisvärdare .. Turkiet tillverkad traktor verkar hemskt ojämn kvalitet bättre med zetor& elr Belarus. Valmet inte mindre än 3 cyl 3,3 liters elr4 cyl 4,4 liter.. svårt hitta lågti mmar. Ford är ett brabeg köp men kolla kylarvätskan .motorblock prisvärda igen nu ..men köp helst m ritade sk våffelblock Fiat är väl rätt ok om inte rostangripna luftkyld Same ok men se upp för de m Lamborghini motor ..tydl vanl med galvaniska strömmar. Låga timmar är alltid en vinnare slitet&glapp alltid för dyrt.. men du hade en Nixon 470 elr 55? Då har du ju en brahyfsad väg traktor.

.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

JohannesG  
#637673
Uvskogen skrev:Nu har jag funderat lite till. Handlar helst lokalt.
Så vad tror ni om en sån här, om jag nu skulle få för mig att ta ett stort steg direkt. Men gillar 405 både ur funktion, pris och storlek som "gårdstraktor"
https://www.blocket.se/annons/dalarna/v ... 0/88114986

Längre hjulbas är alltid bra vid vägtransport precis som Stegmaster skriver. Men Den är nog mer bunden till traktorstorlek än till just Valmet.
Märks tydlig skillnad i gång på väg mellan en traktor med 240cm hjulbas och en med 260cm hjulbas vid samma belastning och hastighet. Längre går mjukare.
En annan nackdel med Valmeten i länken. Jag kommer säkert få en del emot mig men säger det ändå. Turbin. Skall du utföra vägtransporter kommer den upplevas ganska trött i och med att den aldrig låser 100% mellan motor och låda. Pratade nyligen med en bekant som var hemma och kikade på ett nyförvärv och han har en 6400 som mest går i jordbruket, och den upplevde han fruktansvärt slö vid transporter, pga turbinkopplingen. I skogen är det dock många som lovordar den. Där är inte effektbehovet samma.

Mercan är fin på rätt ställe. Framaxelfjädring är inte dumt. Men det där är en ingen smidig liten gårdstraktor. 125hk är kanske inte så mycket. Men en vändcirkel på minst 13m, 265cm hjulbas och en egenvikt utan kran och lastare på närmare 6ton gör den till en stabil och fin dragare. Men tror inte Uvskogen är ute efter exakt detta. Delarna är inte direkt gratis heller.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637675
Pamf skrev:Vet ju inte vad du har för körkort men en äldre lastbil med växlare borde kunna vara ett alternativ för vägtransporter och sen en lämplig gårdstraktor för de sysslorna?


Ja det frågan om det inte är en bra ide :???: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637692 Bara för att lägga lite mer ved på brasan:
https://www.blocket.se/vi/90350051.htm

Där har du i vart fall en traktor som borde kunna användas till många olika sysslor med tanke på twintrack och turbinkoppling. Kanske inte den givna transporttraktorn men nog så användbar till annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).